Permalänk
Medlem

Nytt tangentbord

Hej!

Jag vill skaffa ett tangentbord som lyser rött. Har hittat flera snygga som jag gillar MEN alla gamingtangentbord jag hittat har samma sak gemensamt...
F1 F2 F3 F4 F5 knapparna sitter ett steg åt höger? Detta är dealbreaker för mig då jag är van vid att dessa knappar sitter rakt över 1 2 3 4 5 knapparna.
Vet någon här om ett tangentbord som lyser rött och är kompakt även vid dessa knappar?
Här är ett tangentbord jag gillar men där problemet är f1 knapparna http://cdon.se/hemelektronik/logitech-g413-mekaniskt-speltang...

Permalänk
Skrivet av Zolef:

Hej!

Jag vill skaffa ett tangentbord som lyser rött. Har hittat flera snygga som jag gillar MEN alla gamingtangentbord jag hittat har samma sak gemensamt...
F1 F2 F3 F4 F5 knapparna sitter ett steg åt höger? Detta är dealbreaker för mig då jag är van vid att dessa knappar sitter rakt över 1 2 3 4 5 knapparna.
Vet någon här om ett tangentbord som lyser rött och är kompakt även vid dessa knappar?
Här är ett tangentbord jag gillar men där problemet är f1 knapparna http://cdon.se/hemelektronik/logitech-g413-mekaniskt-speltang...

Tror det blir svårt att hitta en tangentbord med den layouten du söker då det avviker från standardlayouten de flesta tillverkare använder sig av.

Permalänk
Medlem

1 & F1

I mitt Logitech MX 5500 sitter F1 knappen rakt över 1:an. Det är ett trådlöst med trådlös mus till och inte helt nytt. Amazon visar ett om man googlar. Tror inte det lyser rött. Var länge sen jag använde . Har det till datorn med XP i och för mina gamls spel. Men 1 & F1 matchar varandra You can´t get all in one peace. Hello Kitty

Permalänk
Medlem

Å;Ä Ö var fins dom ?

Har sett på de flesta "nya" tangentbord så finns inte å-ä-ö., utan en massa konstiga tecken ? Kan någon förklara vart de tagit vägen och varför åäö försvunnit ? fungerar inte att googla för google förstår inte eller vet inte varför. Notiser är från typ 2008 ellerså och detta är väl en nymodig våldtäckt på layouten. Har söka på sv. - nordisk layout men det är lika döfött. Någon av Er måste väl VETA inte bara tycka till eller ha någon egentlig förklaring. Kanske moderator eller så ? Tacksam för riktiga svar ! Hello Kitty

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Har sett på de flesta "nya" tangentbord så finns inte å-ä-ö., utan en massa konstiga tecken ? Kan någon förklara vart de tagit vägen och varför åäö försvunnit ? fungerar inte att googla för google förstår inte eller vet inte varför. Notiser är från typ 2008 ellerså och detta är väl en nymodig våldtäckt på layouten. Har söka på sv. - nordisk layout men det är lika döfött. Någon av Er måste väl VETA inte bara tycka till eller ha någon egentlig förklaring. Kanske moderator eller så ? Tacksam för riktiga svar ! Hello Kitty

Ingen använder qwerty längre. Byt till någon form utav försvenskad dvorak istället, förslagsvis Svorak A5: http://aoeu.info/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Har sett på de flesta "nya" tangentbord så finns inte å-ä-ö., utan en massa konstiga tecken ? Kan någon förklara vart de tagit vägen och varför åäö försvunnit ? fungerar inte att googla för google förstår inte eller vet inte varför. Notiser är från typ 2008 ellerså och detta är väl en nymodig våldtäckt på layouten. Har söka på sv. - nordisk layout men det är lika döfött. Någon av Er måste väl VETA inte bara tycka till eller ha någon egentlig förklaring. Kanske moderator eller så ? Tacksam för riktiga svar ! Hello Kitty

Va?
Kollar du bara på bilderna så kommer du troligtvis få en icke-nordisk layout eftersom dessa inte används för marknadsföringen.
Nordisk-layout med ÅÄÖ finns kvar precis som "förut".

D.v.s, det är bara bilderna som inte visar den riktiga layouten.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Har sett på de flesta "nya" tangentbord så finns inte å-ä-ö., utan en massa konstiga tecken ? Kan någon förklara vart de tagit vägen och varför åäö försvunnit ? fungerar inte att googla för google förstår inte eller vet inte varför. Notiser är från typ 2008 ellerså och detta är väl en nymodig våldtäckt på layouten. Har söka på sv. - nordisk layout men det är lika döfött. Någon av Er måste väl VETA inte bara tycka till eller ha någon egentlig förklaring. Kanske moderator eller så ? Tacksam för riktiga svar ! Hello Kitty

ANSI layouten (US) säljs mer/mer förekommande än ISO (Nordic i allafall) layouten, det finns flertalet olika ISO layouter (Nordisk, Tysk, UK bl.a) så då får tillverkarna få ta bilder till alla olika ISO layouter (vilket kan förekomma), vilket dom kanske inte gitter/säljs för få tangentbord, ANSI layouten är prio nr ett.

Använder själv bara ANSI tangent bord p.g.a det dåliga utbudet av ISO/Nordic "keycaps sets" i Sverige. Har även några ISO/Nordic tangent bord som var köpta för 6-7 år sen. Står det i texten att det är ISO/Nordic så får du den layouten. ANSI layout bild men ISO/Nordisk layout:
https://www.inet.se/produkt/6100413/ducky-one-2-backlit-mx-re...

ISO/UK layout bild:
https://www.kustompcs.co.uk/peripherals/keyboards/mechanical-...

Har svensk tangentbords uppsättning på mina ANSI tangentbord.

En dålig bild på ett av mina ANSI tangentbord (Ducky One RGB YOTG) å ett av mina ISO/Nordic tangentbord (Ducky Shine 3). Keycaps seten är från ett GB på Massdrop för några år sen.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.