Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

Rimligt byta båda bromsok?

Hej.

Första bilfrågan för min del här på forumet.

Höger bromsok fram lägger an ca en gång i veckan. Verkstaden sade att händer det en gång till ska jag höra av mig så ordnar de det.
De vill dock byta ok både höger och vänster fram, fast att det bara är höger ok som bråkar. Är det rimligt? De säger att det är bättre för bromsarna, och jag kan inte speciellt mycket bilmekanik. Jag har ett hum om hur de fungerar, men jag är långt ifrån en expert.

De bytte höger ok för ett par år sedan också, så jag förstår inte riktigt varför det krånglar varje år.

Har någon av er råkat ut för något liknande?

Bilmodell:
Citroën C5 kombi, 2006.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariannelund
Registrerad
Nov 2013

@Thomaseron: vet inte faktiskt men om man byter bromsar så byter man båda samtidigt. Kanske är så lätt att de kanske kan bli ojämnt Slitet om du har ett dålogt vänster och ett nytt höger. Men de är bara min teori. Har aldrig råkat ut för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Thomaseron:

Hej.

Första bilfrågan för min del här på forumet.

Höger bromsok fram lägger an ca en gång i veckan. Verkstaden sade att händer det en gång till ska jag höra av mig så ordnar de det.
De vill dock byta ok både höger och vänster fram, fast att det bara är höger ok som bråkar. Är det rimligt? De säger att det är bättre för bromsarna, och jag kan inte speciellt mycket bilmekanik. Jag har ett hum om hur de fungerar, men jag är långt ifrån en expert.

De bytte höger ok för ett par år sedan också, så jag förstår inte riktigt varför det krånglar varje år.

Har någon av er råkat ut för något liknande?

Bilmodell:
Citroën C5 kombi, 2006.

Absolut skulle jag säga! Jämn bromsverkan är viktigt på hjulparen.

Edit: Tolkade det som att det var beläggen han skulle byta...
Borde räcka med en reparationssats för oket på högersidan

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: Geforce GTX 980 4GB MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Har bytt ett antal bromsok på mina bilar mha en polare som är bilmek. Han har aldrig påpekat att vi borde byta det andra också "bara för att". Skivor och belägg däremot, är en annan femma.

Detta förutsätter ju såklart att det icke bytta bromsoket fortfarande fungerar som det ska. Det kanske är läge att köra en reparationssats på det, för att fräscha upp gummina och kolla rostangrepp.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2007

Hej, det kan va värt titta på ditt besiktningspapper och se bromsvärdena och se om det är mycket sämre från höger till vänster sida men är det inom marginalen av 10% så är det okej, om det är mer än det kan det ju vara så att det drar mer åt ett håll när du bromsar eftersom ena sidan isf bromsar hårdare och då kan de bli ojämnt slitet, men annat än det ser jag ingen anledning till att byta vänster ok om det inte är slitet.
Jag har aldrig blivit uppmanad att göra det på någon av mina bilar som jag bytt på.
Vill också påpeka att det ovan inte gäller om det är klossar/belägg/skivor vi prata om då byter man ofta i par.

Disclaimer: Är ingen bilmekaniker.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Feb 2011

Jag hade endast bytt de dåliga oket.

Är de skivor eller belägg så byter jag på båda sidorna när jag byter.

Jag bytte skivor och belägg höger och vänster bak på min bil igår men va endast höger som behövdes bytas.

Grafikkort: AORUS GTX 1080 ti RAM: Corsair vengeance 16GB
Nätagg: Corsair RM750X Moderkort: Asus prime z370-a
SSD: Samsung 840 EVO 250GB CPU: Intel 8700k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SKÖVDE
Registrerad
Jul 2001

Är det aldrig bytt tidigare så kan det vara bra att byta bägge. Då slipper du byta belägg och skivor en gång till om det skulle paja efter ett år. Då du får byta skivor och belägg igen. Beror lite på kostnaden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

Behöver och behöver... alltid la bra att byta båda för att få en bra och jämn bromsverkan.
Med det sagt så finns det ingen större anledning att byta ut ett friskt bromsok, och dem är ju inte gratis heller. Har flertalet gånger bara bytt ut ett ok och så har det varit bra med det i ett par år tills det andra började bråka ( ca 6 år senare )

Skulle jag däremot byta skivor/belägg osv ( bytte till big brake kit på projektbilen ) så bytte jag båda oken, så allt vart nytt och fint.

Friskt kopplat, Hälften brunnet

ASUS STRIX 980 GTX | Asus P8Z68 Deluxe-Gen 3 | Intel Core i7 3770K | 32 GB Crucial Ballistix DDR3 PC12800/1600MHz CL9 (4 x 8GB) | Noctua NH-D15 | samsung 850 Pro SSD 120gb | Fractal Define R5 | Seasonic Force 80+ Gold 750W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
på landet
Registrerad
Feb 2002

Nej, finns ingen anledning att byta båda om det vänstra är OK. Låter som en dålig verkstad, som bara byter saker "bara för att". Typ en märkesverkstad?

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008

Nej byt inte vänstra! När det gäller skivor byter man alltid båda och nya belägg för bromsverkan ska vara jämn å bra. Hjullager brukar dock gå sönder på samma axel nära in på varandra. Jag bytte hjullager höger bak året efter gick mitt andra mor å far båda lager gick samtidigt. Man kan byta saker i föregående syfte som tex vattenpump när kamremmen byts och då även ta tex generator rem eftersom det är så stort jobb på det flesta bilar.

Men i ditt fall tjänar du inget på att byta vänster i arbetskostnad så byt om det går sönder.

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inte tillräckligt långt norrut
Registrerad
Okt 2001

Det räcker säkert att byta det oket som är anliggande, dock kan anliggande bero på dålig bromsslang som flexar som gör att det agerar som en backventil så en riktig verkstad hade bytt bromsslangen på den sidan och fått ur lite gammal bromsvätska med luftningen närmast oket och slipat av anliggande ytor i oket då det kan vara kanter/rost som gör att beläggen nyper snett eller nåt. sedan lite smörja på glidytorna där backarna går med kiselfeltt eller vad det är för vitt klegg du brukar ha på och sedan testa dvs inte kopparpasta. En normalbegåvad bilmekaniker ser ju också om kolvarna går tillbaka av sig själv och om det är trasiga gummibussningar eller dyl så det gått in fukt och rostat på kolvarna. Det kan också vara så att beläggen är slitna så att kolvarna är väldigt långt ute då kan det räcka med att byta beläggen också men då ska det ju vara ungefär lika mkt slitet på båda sidorna är ju en bra måttstock att jämföra slitaget mellan sidorna då det är bytt samtidigt. Att åka med anliggande är inte bra det sliter på belägg, skivor och hjullager med temperaturhöjningar och bilen kan bete sig oroligt på vägen. Så det kan bli ofrivilligt byte av andra delar som slits pga anliggande broms.

Det är dock sällan någon idé att motionera bromsoket och smörja det brukar sluta med byte ändå, man kan komma undan väldigt mkt billigare med renoverade begagnade utbytesok istället för fabriksnya till ockerpriser hos märkesverkstäder, Beroende på bilmodell så kan man kanske hitta bromsok på biltema. Tror bromsoken till en äldre V70 renoverade gick på 1500kr/st och nya på biltema runt 800kr, då det var en bruksbil så blev det biltema och det fungerade bra. Nya tror jag det var en 3-4000kr /st Bytte dock själv.

Var tar alla kreativa, smarta, utbildade människor vägen, och varifrån kommer alla politiker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av trebrecks:

@Thomaseron: vet inte faktiskt men om man byter bromsar så byter man båda samtidigt. Kanske är så lätt att de kanske kan bli ojämnt Slitet om du har ett dålogt vänster och ett nytt höger. Men de är bara min teori. Har aldrig råkat ut för det.

Skrivet av m0s:

Absolut skulle jag säga! Jämn bromsverkan är viktigt på hjulparen.

Edit: Tolkade det som att det var beläggen han skulle byta...
Borde räcka med en reparationssats för oket på högersidan

Skrivet av Shudnawz:

Har bytt ett antal bromsok på mina bilar mha en polare som är bilmek. Han har aldrig påpekat att vi borde byta det andra också "bara för att". Skivor och belägg däremot, är en annan femma.

Detta förutsätter ju såklart att det icke bytta bromsoket fortfarande fungerar som det ska. Det kanske är läge att köra en reparationssats på det, för att fräscha upp gummina och kolla rostangrepp.

Vänster sida har inte krånglat för mig, hittills iaf. Hade de sagt att det var beläggen som skulle bytas skulle jag inte reagera, för då vet jag att man byter både höger och vänster samtidigt.

Skrivet av BaZZe:

Hej, det kan va värt titta på ditt besiktningspapper och se bromsvärdena och se om det är mycket sämre från höger till vänster sida men är det inom marginalen av 10% så är det okej, om det är mer än det kan det ju vara så att det drar mer åt ett håll när du bromsar eftersom ena sidan isf bromsar hårdare och då kan de bli ojämnt slitet, men annat än det ser jag ingen anledning till att byta vänster ok om det inte är slitet.
Jag har aldrig blivit uppmanad att göra det på någon av mina bilar som jag bytt på.
Vill också påpeka att det ovan inte gäller om det är klossar/belägg/skivor vi prata om då byter man ofta i par.

Disclaimer: Är ingen bilmekaniker.

Får kolla pappret senare idag. Det ligger i bilen.

Skrivet av Robbha:

Jag hade endast bytt de dåliga oket.

Är de skivor eller belägg så byter jag på båda sidorna när jag byter.

Jag bytte skivor och belägg höger och vänster bak på min bil igår men va endast höger som behövdes bytas.

Skrivet av Fantomen:

Är det aldrig bytt tidigare så kan det vara bra att byta bägge. Då slipper du byta belägg och skivor en gång till om det skulle paja efter ett år. Då du får byta skivor och belägg igen. Beror lite på kostnaden.

De sa inget om att byta själva skivorna, men att om bromsen ligger på för länge så kan det dra med sig fler kostnader som exempelvis hjullager, vilket jag förstår. Det blir varmt och fettet kokar bort osv osv.

Skrivet av Farthinder:

Behöver och behöver... alltid la bra att byta båda för att få en bra och jämn bromsverkan.
Med det sagt så finns det ingen större anledning att byta ut ett friskt bromsok, och dem är ju inte gratis heller. Har flertalet gånger bara bytt ut ett ok och så har det varit bra med det i ett par år tills det andra började bråka ( ca 6 år senare )

Skulle jag däremot byta skivor/belägg osv ( bytte till big brake kit på projektbilen ) så bytte jag båda oken, så allt vart nytt och fint.

Sedan jag köpte bilen har det endast varit höger fram som bråkat, trots att det är utbytt en gång.

Skrivet av Otur:

Nej, finns ingen anledning att byta båda om det vänstra är OK. Låter som en dålig verkstad, som bara byter saker "bara för att". Typ en märkesverkstad?

Nä det är en lokal verkstad, inte märkes. Jag hade inne bilen på märkesverkstad för vanlig service, men det var bara för att det var s.k. Nice Price. 1500 spänn. De gjorde dock en felsökning samtidigt och ville ha 9000 för att byta två spindelleder och en handbromsvajer. Den lokala verkstaden ville ha hälften för samma jobb.

Jag blir lite nojig när det gäller verkstäder överlag, för jag har fått intrycket av att det strax efter ett besök dyker upp andra problem.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inte tillräckligt långt norrut
Registrerad
Okt 2001

Det gäller att hitta en verkstad man får förtroende för, jag har turen att ha en verkstad som alltid ställer upp och är ärliga. Att snika med bromsok blir bara missnöje, slutar ofta med utbytesok som är renoverat, ny bromsslang, ny monteringssats nya belägg fram och om skivorna är slitna så kan man svarva dem eller byta beroende på vad nya kostar. Då vill man inte blivit scammad med uppsmorning av ok, byte belägg och sedan återuppleva felet en/ett par månader senare och man får byta allt ändå.

Var tar alla kreativa, smarta, utbildade människor vägen, och varifrån kommer alla politiker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

Har du ett ok där kolven ej går tillbaks riktigt så brukar det vara rost på kolven eller damasken vid kolven har gått sönder t.e.x eller liknande scenario och NEJ man behöver inte byta oket på andra sidan så länge det fungerar

Men om man ändå byter skivor och klossar på samma gång och ena oket är slut så är oddset bra att det kan vara trassel med andra sidan inom en ganska närstående framtid och kan vara skönt att byta det i förebyggande syfte om man ändå har sakerna itur

Sen är det en fråga om pris med för en del bromsok kan kosta 2000kr st medans man på biltema får ok för 1000kr och på ebay kan få dom billigare ändå och på min förra audi böt jag alla 4 ok + skivor även klossar vilket skulle kosta runt 18000kr på mekonomen men delar genom ebay och göra det själv kostade mig runt 3000kr så kan vara värt att kolla kostnaden

Edit: kan ju vara andra saker som t.e.x glid pinnarna som kärvar sen
kan det vara spåret i oket där bromsbelägget glider som är rostigt så dom glider dåligt och är lätt att polera så bara för bromsarna ligger på är inte oket alltid boven

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Jul 2007

Troligtvis bara att smörja upp kolven i oket.

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

i5 7600k@5ghz / Gigabyte Z270K3 / 16gb DDR4@3200mhz
Gigabyte 1060GTX G1 ROCK 6G / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Du behöver inte byta flera bromsok om bara ett är trasigt. Skivor och belägg bör bytas samtidigt men inte nödvändigtvis om den ena är i bra skick (dock bör de på båda sidor vara jämt slitna om allt är normalt).

På min bil kärvade höger bak oket så hela belägget tog slut. Plockade ut beläggen, rengjorde och lirkade kolven ut och in lite grann och satte i nya belägg (hade bytt alla bromsdelar ett år tidigare). Funkat bra i 6 månader, gick igenom besiktningen.

Oket jag bytade till köpte jag på bildelaronline, kostade 700kr, kändes gediget och bra. Dock fick jag även köpa ett specialvektyg för att sätta på nipplen mellan oket och bromsröret, så det blev ju lite mer såklart.

Fick ett bra råd av farsan att ta för vana, t ex när man bytar däck, att rengöra och lirka kolven lite och smörja glidytorna då bakbromsarna inte används lika mycket som fram.

Skrivet av Thomaseron:

Vänster sida har inte krånglat för mig, hittills iaf. Hade de sagt att det var beläggen som skulle bytas skulle jag inte reagera, för då vet jag att man byter både höger och vänster samtidigt.

Får kolla pappret senare idag. Det ligger i bilen.

De sa inget om att byta själva skivorna, men att om bromsen ligger på för länge så kan det dra med sig fler kostnader som exempelvis hjullager, vilket jag förstår. Det blir varmt och fettet kokar bort osv osv.

Sedan jag köpte bilen har det endast varit höger fram som bråkat, trots att det är utbytt en gång.

Nä det är en lokal verkstad, inte märkes. Jag hade inne bilen på märkesverkstad för vanlig service, men det var bara för att det var s.k. Nice Price. 1500 spänn. De gjorde dock en felsökning samtidigt och ville ha 9000 för att byta två spindelleder och en handbromsvajer. Den lokala verkstaden ville ha hälften för samma jobb.

Jag blir lite nojig när det gäller verkstäder överlag, för jag har fått intrycket av att det strax efter ett besök dyker upp andra problem.

Herregud. Ny spindelled kostar några hundra på biltema, byta gör man som amatör på 30-60 min. Handbromsvajer har jag aldrig bytat så vet inte hur svårt det är eller hur mycket en kostar. Det är inte så att det hade räckt att spänna den? På vissa bilar är det bara en skruv du spänner i konsollen.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007

Man byter ALLTID endast det broms ok som är dåligt. Sedan kan det vara så att verkstan vet om att det på din modell är vanligt med att Bromsoken kärvar där av att de rekommenderar det.

Men på min din tekniker att du vill byta broms vätska (i hela systemet inte bara i påfyllningsburken) så du minimerar problemet i framtiden. kolla i behållaren hur den ser ut. Många bilar är det aldrig bytt på där av att det finns vatten i vätskan som gör att du får problem med bromsarna.

(bra vätska klar färg. dålig svart eller grumlig. )

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
på landet
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av sesese:

Man byter ALLTID endast det broms ok som är dåligt. Sedan kan det vara så att verkstan vet om att det på din modell är vanligt med att Bromsoken kärvar där av att de rekommenderar det.

Men på min din tekniker att du vill byta broms vätska (i hela systemet inte bara i påfyllningsburken) så du minimerar problemet i framtiden. kolla i behållaren hur den ser ut. Många bilar är det aldrig bytt på där av att det finns vatten i vätskan som gör att du får problem med bromsarna.

(bra vätska klar färg. dålig svart eller grumlig. )

Att det finns vatten i bromsvätskan tar inte sönder bromsarna, det påverkar bara kokpunkten på bromsvätskan och kan minska eller helt ta bort möjligheterna att bromsa.
Men det ingår i servicen på alla bilar att byta bromsvätska med jämna intervall.

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Otur:

Att det finns vatten i bromsvätskan tar inte sönder bromsarna, det påverkar bara kokpunkten på bromsvätskan och kan minska eller helt ta bort möjligheterna att bromsa.
Men det ingår i servicen på alla bilar att byta bromsvätska med jämna intervall.

det är ett tillägg på minst 90% av alla bilar där av att många inte har bytt. finns inget rostskydd inne i bromssystemet så när gammal bromsvätska samlar på sig vatten så börjar delar i systemet rosta vilket får ABS enhet/broms ok att kärva.

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Fantomen:

Är det aldrig bytt tidigare så kan det vara bra att byta bägge. Då slipper du byta belägg och skivor en gång till om det skulle paja efter ett år. Då du får byta skivor och belägg igen. Beror lite på kostnaden.

Bromsoken har ingen annan funktion än att förmedla bromsverkan via kolvar. Om bromsoket är fullt fungerande finns det ingen anledning att byta oavsett ålder. Går ett bromsok sönder behöver man inte heller byte belägg eller skiva om dessa är felfria.

Som f.d. ägare av SAAB:ar före -76 har man brottats en hel del med just bromsok.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av john_doe:

Det gäller att hitta en verkstad man får förtroende för, jag har turen att ha en verkstad som alltid ställer upp och är ärliga. Att snika med bromsok blir bara missnöje, slutar ofta med utbytesok som är renoverat, ny bromsslang, ny monteringssats nya belägg fram och om skivorna är slitna så kan man svarva dem eller byta beroende på vad nya kostar. Då vill man inte blivit scammad med uppsmorning av ok, byte belägg och sedan återuppleva felet en/ett par månader senare och man får byta allt ändå.

Förra gången var det ett utbytesok. Vet inte om det går att få tag på helt nya till min bil, men ska fråga det.

Skrivet av lord_vasagos:

Har du ett ok där kolven ej går tillbaks riktigt så brukar det vara rost på kolven eller damasken vid kolven har gått sönder t.e.x eller liknande scenario och NEJ man behöver inte byta oket på andra sidan så länge det fungerar

Men om man ändå byter skivor och klossar på samma gång och ena oket är slut så är oddset bra att det kan vara trassel med andra sidan inom en ganska närstående framtid och kan vara skönt att byta det i förebyggande syfte om man ändå har sakerna itur

Sen är det en fråga om pris med för en del bromsok kan kosta 2000kr st medans man på biltema får ok för 1000kr och på ebay kan få dom billigare ändå och på min förra audi böt jag alla 4 ok + skivor även klossar vilket skulle kosta runt 18000kr på mekonomen men delar genom ebay och göra det själv kostade mig runt 3000kr så kan vara värt att kolla kostnaden

Edit: kan ju vara andra saker som t.e.x glid pinnarna som kärvar sen
kan det vara spåret i oket där bromsbelägget glider som är rostigt så dom glider dåligt och är lätt att polera så bara för bromsarna ligger på är inte oket alltid boven

Det framgick inte om de skulle byta skivorna, vad jag kan minnas. Isf kan man som du säger lika gärna byta andra oket också.
Biltema har bara bakre ok till min bil, Mekonomen tar ca 1400 + stompant (utbytesok).

Det skumma är att det fungerar hur bra som helst i en vecka, eller bra nära, och rätt som det är ligger bromsen på när jag kör på raksträcka.

Skrivet av Baxtex:

Du behöver inte byta flera bromsok om bara ett är trasigt. Skivor och belägg bör bytas samtidigt men inte nödvändigtvis om den ena är i bra skick (dock bör de på båda sidor vara jämt slitna om allt är normalt).

På min bil kärvade höger bak oket så hela belägget tog slut. Plockade ut beläggen, rengjorde och lirkade kolven ut och in lite grann och satte i nya belägg (hade bytt alla bromsdelar ett år tidigare). Funkat bra i 6 månader, gick igenom besiktningen.

Oket jag bytade till köpte jag på bildelaronline, kostade 700kr, kändes gediget och bra. Dock fick jag även köpa ett specialvektyg för att sätta på nipplen mellan oket och bromsröret, så det blev ju lite mer såklart.

Fick ett bra råd av farsan att ta för vana, t ex när man bytar däck, att rengöra och lirka kolven lite och smörja glidytorna då bakbromsarna inte används lika mycket som fram.

Herregud. Ny spindelled kostar några hundra på biltema, byta gör man som amatör på 30-60 min. Handbromsvajer har jag aldrig bytat så vet inte hur svårt det är eller hur mycket en kostar. Det är inte så att det hade räckt att spänna den? På vissa bilar är det bara en skruv du spänner i konsollen.

Jo, det är en bra vana. Jag har inget garage att stå i så brukar bara byta hjul när det är dags. Kollar skivor och slangar så de ser någorlunda okej ut, enligt en amatör.
Egentligen ville de ha ca 3200 men handbromsvajern och röret var tydligen fastrostade så det tog fyra timmar att få loss...

Skrivet av sesese:

Man byter ALLTID endast det broms ok som är dåligt. Sedan kan det vara så att verkstan vet om att det på din modell är vanligt med att Bromsoken kärvar där av att de rekommenderar det.

Men påminn din tekniker att du vill byta broms vätska (i hela systemet inte bara i påfyllningsburken) så du minimerar problemet i framtiden. kolla i behållaren hur den ser ut. Många bilar är det aldrig bytt på där av att det finns vatten i vätskan som gör att du får problem med bromsarna.

(bra vätska klar färg. dålig svart eller grumlig. )

Vet inte exakt hur duktiga de är eller hur mycket de känner till om min modell.
Jag har samma olja till både broms, servo och fjädring, så det blir lite grann.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Bromsoken har ingen annan funktion än att förmedla bromsverkan via kolvar. Om bromsoket är fullt fungerande finns det ingen anledning att byta oavsett ålder. Går ett bromsok sönder behöver man inte heller byte belägg eller skiva om dessa är felfria.

Som f.d. ägare av SAAB:ar före -76 har man brottats en hel del med just bromsok.

Bra att veta. Vänster fram har som jag tidigare nämnt ännu inte krånglat någon gång sedan jag köpte bilen 2015.
Då borde det räcka med att byta höger fram.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Bromsok brukar jag enbart byta det som är trasigt, bromsklossar och bromsskiva är dock en helt annan femma.

Skrivet av Ang3r:

Troligtvis bara att smörja upp kolven i oket.

håller med så ofta jag har gjort detta. Problemet är att om man lämnar in bilen så rullar arbetskostnaden snabbt iväg och då
kan det vara mer lönsamt att byta. -Då felet snart kan uppstå igen om man har otur.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007

är det din Citroën tekniker som rekommenderat båda sidorna så skulle jag fråga varför han rekommenderar byte av ett fungerande OK. Är det på en allverkstad du varit så skulle jag åka och prata med min Citroën verkstad för att få en klar bild. Du har ett system som inte många mekaniker har så stor kunskap om.

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av sesese:

är det din Citroën tekniker som rekommenderat båda sidorna så skulle jag fråga varför han rekommenderar byte av ett fungerande OK. Är det på en allverkstad du varit så skulle jag åka och prata med min Citroën verkstad för att få en klar bild. Du har ett system som inte många mekaniker har så stor kunskap om.

Det är en allverkstad. Men jag har tänkt att fråga på fler ställen, för jag tycker det låter onödigt att byta något som fungerar.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

På min Audi A3 har ja haft problem ett par gånger med bromsar som gnäller.

Det brukar vara att massa salt o sand o skit lägger sig på alla glidytor och agerar friktionsmedel så oken inte rör sig som de ska, när beläggen slits ner någon millimeter och oket måste börja jobba i annat läge än de gjort på länge så kör oket fast i all skit som lagrats där.

Då tar man isär allt och gör rent väldigt noga, smörjer och monterar ihop det igen.

Finns även speciellt fett som man kan trycka in under damaskerna för bromskolvarna så de håller sig mjuka och kolven inte rostar.

Sen skall man inte köra slut på beläggen helt, kolvarna står onödigt långt ute och risken är stor att de får rostangrepp, när man försöker pressa in dem i oket sen är man körd.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

Så mycket skitjobb man sett från serviceverkstäder så spelar det ingen jättestor roll vad de gör, sålänge de inte gör det riktigt.
Känner du att du litar på verkstaden så kör på, jag personligen hade nog tittat mig om efter ett nytt ställe, gärna som självmant säger att det räcker att bara byta den sida som kärvar när du beskriver felet.

Att byta bromsoken är troligtvis för att fixa in lite extra intäkt enkelt, har du tur får du faktiskt två nya ok, å så får nästa kund eventuellt ditt fungerande bromsok monterat för en "skälig" kostnad som utbytesok.
Eller så är mekanikern en sådan som går med foliehatt, spottar över axeln tre gånger innan han lossar hjulbultar och har andra skumma ideer han fått höra någon gång tidigare och är övertygad om att bromsoken likt ram-minnen helst ska vara från samma tillverkningsbatch.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Karaff:

Finns även speciellt fett som man kan trycka in under damaskerna för bromskolvarna så de håller sig mjuka och kolven inte rostar.

Kör själv med silikonfett, det är snällt mot gummi, och jag har en vanlig spruta med kanyl med avslipad spets som jag lirkar in under damasken och får in fettet med. Lite motionerande in och ut brukar få liv i de flesta bromsok.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007

@Thomaseron:
du har en Citroën välj märkesverkstad.

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gladö Kvarn
Registrerad
Jan 2004

Jag har precis bytt vänster fram och det finns ingen anledning till o byta båda. Ur en säkerhetssynpunkt så är det väl bättre att byta båda samtidigt. Problemet för mig var att vänster fram låg på hela tiden medans höger fungerade perfekt. Får se vad besiktningen säger om problemet, det får ju bara skilja 30% mellan hjulparen

Med vänlig hälsning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012

Be att få behålla det gamla oket om du vill få det bytt, för då kan du ju bara köpa en reperationssats och så vipps har du ett reservok.

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500