Regeringen vill ersätta TV-avgiften med skatt på 1 300 kronor per år

Permalänk
Medlem

Spikat nu:
https://www.svt.se/kultur/riksdagen-klubbar-tv-skatt

Skall bli kul när dom inser att kollektiv eller flerfamiljshushåll får en helt sjuk höjning.
Eller genomsnitts familjen numera med ett eller flera vuxna barn inneboende som inte har råd att skaffa egen bostad.
Låter fint med "procent av inkomsten, men när man inser att ALLA MED ETT JOBB åker på maxbeloppet blir det ju inte lika bra.

Permalänk
Medlem

Beslutsdetaljer: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/l...

"Ensamhushållen kommer att gynnas mest av förändringen." -SVT
Detta gäller endast de som för närvarande behöver betala. För mig som valt bort TV och dess avgifter blir det här en betydande extrakostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snitch:

"Ensamhushållen kommer att gynnas mest av förändringen." -SVT
Detta gäller endast de som för närvarande behöver betala. För mig som valt bort TV och dess avgifter blir det här en betydande extrakostnad.

Samma här, TV'n åkte ut för 20 år sen eller så.
Enda gången jag använder "public service" är via radio på jobbet.

Även intressant att SD var dom enda som vågade ställda sig mot det hela.
Många partier ville såklart inte ha den här explosiva frågan innan valet då att motsätta sig skatten kan tolkas som någon form av motstånd mot gammelmedia.
Men nu är frågan uppe igen, och vi närmar oss ett nyval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Spikat nu:
https://www.svt.se/kultur/riksdagen-klubbar-tv-skatt

Skall bli kul när dom inser att kollektiv eller flerfamiljshushåll får en helt sjuk höjning.
Eller genomsnitts familjen numera med ett eller flera vuxna barn inneboende som inte har råd att skaffa egen bostad.
Låter fint med "procent av inkomsten, men när man inser att ALLA MED ETT JOBB åker på maxbeloppet blir det ju inte lika bra.

Kollektiv där alla har TVs i sina rum betalade tidigare full TV-avgift. Flerfamiljshushåll vet jag inte riktigt vad det ska syfta på, bor två olika familjer i en villa idag är det kanske ett tvåfamiljshus och räknas som två hushåll, som alltså ska betala två TV-licenser. Inneboende vuxna barn med TV ska idag betala TV-avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Spikat nu:
https://www.svt.se/kultur/riksdagen-klubbar-tv-skatt

Skall bli kul när dom inser att kollektiv eller flerfamiljshushåll får en helt sjuk höjning.
Eller genomsnitts familjen numera med ett eller flera vuxna barn inneboende som inte har råd att skaffa egen bostad.
Låter fint med "procent av inkomsten, men när man inser att ALLA MED ETT JOBB åker på maxbeloppet blir det ju inte lika bra.

Du har säkert en källa på att kollektiv och flerhushåll får "en helt sjuk" höjning?
Fråga dig själv också om det varit rättvist (vilket jag gissar att du tycker då du är emot den här förändringen så starkt) innan för de med låg inkomst (fattiga, sjuka och ensamhushåll) som fick betala lika mycket som flerinkomsthushåll där alla kostnader kunnat delas och hushåll med hur stora rikedomar som helst?

Skrivet av Svensktiger:

Även intressant att SD var dom enda som vågade ställda sig mot det hela.
Många partier ville såklart inte ha den här explosiva frågan innan valet då att motsätta sig skatten kan tolkas som någon form av motstånd mot gammelmedia.
Men nu är frågan uppe igen, och vi närmar oss ett nyval.

Aha, en SD-hyllare. Och "gammelmedia" Ja det förklarar hur du tänker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Du har säkert en källa på att kollektiv och flerhushåll får "en helt sjuk" höjning?
Fråga dig själv också om det varit rättvist (vilket jag gissar att du tycker då du är emot den här förändringen så starkt) innan för de med låg inkomst (fattiga, sjuka och ensamhushåll) som fick betala lika mycket som flerinkomsthushåll där alla kostnader kunnat delas och hushåll med hur stora rikedomar som helst?

Aha, en SD-hyllare. Och "gammelmedia" Ja det förklarar hur du tänker...

Redan ett hushåll med 2 personer kommer att få en vansinnig höjning av skatten, om dom tjänar mer än c:a 165000 om året vill säga.
Och det gör den stora majoriteten.
Och om hushållet, som så många gjort de senaste åren, hystat ut TV'n så är det ju rejäl förlust dom åker på.

Och rättvist ?
Fattiga ensamstående trebarns mamman som dessutom är sjukbiträde sitter med en extra skatt på över 1300:-.
För TV'n och tidningarna var ju det första som rykte när maken dog i cancer och lämnade stora skulder.
Äldsta dottern som fortfarande studerar och bor hemma slipper inte heller undan då hon måste jobba på kvällar och helger för att kunna hjälpa till hemma, hon når ju enkelt upp i 165000:- brutto vilket ju betyder att även hon får betala max för nånting hon inte kan använda.

Sjukhuschefen där hon jobbar drar in 5 mille om året, och åker på hela maxbeloppet som ju är.......samma som ovan ?!? 1300:- får man ju inte ens en bra putter för.
Och frugan hans tog tidig pension och nolltaxerar numera då inkomster från aktieinnehav inte räknas som vanliga inkomster och slipper därmed helt tv skatten.

SD-hyllare ? nu får du skärpa dig.
Jag sorterar SD i samma fack som MP och V, d.v.s. nyttiga idioter.
Dom behövs men inget av dom är regeringsdugliga, än.
När de vanliga partierna ignorerar sina medborgare kommer extrempartierna att ploppa upp, så enkelt är det.
MP ploppade ju upp som ett brev på posten när det visade sig att kärnkraftsomröstningen var en papperstiger.
Och SD har ju fått fotfäste tack vare att invandringspolitiken har missköts så grovt.

Gammelmedia är f.ö. ett etablerat uttryck.

Permalänk
Medlem

@snitch:
"Betydande extrakostnad"
Arbetslös och hemlös?

Permalänk
Medlem

214 kr för året är ingen vansinnig höjning för ett par, en heltidsstuderande som jobbar extra kommer inte heller alltid tjäna 165 000 om året – för det krävs minst 25 timmar i veckan 52 veckor om året.

Det är fortfarande standard med TV, TVs har gjort mindre en come back tack vare strömningstjänsterna och TV-spel snarare. Det var nog 10+ år sedan det var populärt att kasta ut TVn, vilket var ungefär samtidigt som försäljningen ökade, inte på senare år. Nu varken pratar folk om det eller sitter utan för den delen. När PTS skicka ut en enkät förra året för en undersökning så var det 18 % av de tillfrågade som svarade att de inte hade någon TV, andelen hushåll utan är mindre än så. Säljs ca 750 tusen TV-apparater om året. 18 % får ändå anses vara en minoritet och alla av dessa kommer inte ha beskattningsbara inkomster eller betala full avgift.

Kollektiv med 10 personer där alla 10 har TV på sina rum betalar idag 2400 kr per person, alltså 24000 kr om året. Samma kollektiv nästa år betalar 13070 kr om året eller 1307 kr per person. Medlemmar i ett kollektiv räknas som egna hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@snitch:
"Betydande extrakostnad"
Arbetslös och hemlös?

Dessa betalar noll idag och noll nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Suck. Sparar man in på gungorna så spenderas det omedlbart på karusellen.. Vanföreställningen att staten kan eller bör försöka skapa jobb måste fan bort. Bort bort bort.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artik...

Jaså? Är det därför staten och kommuner är den överlägset största arbetsgivaren i detta land? Kom igen nu?

Skrivet av Kermit_Mupp:

@Olegh:

Frågan är ju snarare varför alla statliga verk och myndigheter - som finansieras med alla svenskars skattepengar (eller som i fallet med Radiotjänst då, licensavgiften) - skall ligga i storstäderna? Eller mer specifikt Stockholm - där de allra, allra mest sånt ligger.

Finns ju oftast ingen som helst anledning att det skall göra det och om något blir det antagligen bara billigare för staten (och skattebetalarna) på sikt att lägga verksamheter i glesbygd där allt från lokalkostnader till löner är lägre än i Stockholm.

Gammal tradition. Om du tittar på liknande institutioner runt om i världen så ser du ganska fort att det är nästan likandant i varenda land.

Skrivet av Svensktiger:

Samma här, TV'n åkte ut för 20 år sen eller så.
Enda gången jag använder "public service" är via radio på jobbet.

Även intressant att SD var dom enda som vågade ställda sig mot det hela.
Många partier ville såklart inte ha den här explosiva frågan innan valet då att motsätta sig skatten kan tolkas som någon form av motstånd mot gammelmedia.
Men nu är frågan uppe igen, och vi närmar oss ett nyval.

Kanske har och göra med att de anser att PS är något vitalt för vårat samhälle? Att SD dessutom är emot PS är inte så förvånande. De har i åratal suttit och försökt skapa motstånd mot allt som inte är etablerat SD vänligt. Sedan närmar oss nyval? Sverige må ha en sandlåda i riksdagen men det är ännu långt ifrån nyval. Dessutom nyval skulle inte förändra ett dugg.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

@Olegh:

Fast det är ingen vanföreställning - staten (och landsting och kommuner) skapar naturligtvis hundratusentals jobb i Sverige.

I det här fallet handlar det då om glesbygdspolitik.
Radiotjänst lokaliserades en gång i tiden i Kiruna, för det spelar ju inte ett skit roll var i landet de som gör det jobbet fysiskt sitter.
När Radiotjänst nu ser ut att läggas ned så blir frågan om staten kan hitta nån annan verksamhet de kan lägga där.

Inte konstigt alls - om man tycker att det är av värde att folk skall kunna bo i hela landet, och inte bara i några få storstäder.
Det finns bred politisk enighet om de här frågorna också, så det hade inte spelat nån roll om vi haft en annan regering.

Frågan är ju snarare varför alla statliga verk och myndigheter - som finansieras med alla svenskars skattepengar (eller som i fallet med Radiotjänst då, licensavgiften) - skall ligga i storstäderna? Eller mer specifikt Stockholm - där de allra, allra mest sånt ligger.

Finns ju oftast ingen som helst anledning att det skall göra det och om något blir det antagligen bara billigare för staten (och skattebetalarna) på sikt att lägga verksamheter i glesbygd där allt från lokalkostnader till löner är lägre än i Stockholm.

Skrivet av Xinpei:

*
Gammal tradition. Om du tittar på liknande institutioner runt om i världen så ser du ganska fort att det är nästan likandant i varenda land.
*

Glesbygd är per definition områden utanför tätort. Du hittar inte direkt kontor o.s.v. utanför tätort, små avlägsna tätorter är fortfarande urbaniserade områden och Kiruna som Radiotjänst låg (och ligger tills de läggs ner helt) i är inte direkt storstad.

Finns myndigheter som ligger i t.ex. Eskilstuna och Katrineholm när det gäller mitt närområde, alltså huvuddelen av myndigheterna och huvudkontoren t.o.m. Trafikverkets huvudkontor ligger väl i Borlänge och de är den tredje största arbetsgivaren efter Borlänge kommun och SSAB Tunnplåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Redan ett hushåll med 2 personer kommer att få en vansinnig höjning av skatten, om dom tjänar mer än c:a 165000 om året vill säga.
Och det gör den stora majoriteten.
Och om hushållet, som så många gjort de senaste åren, hystat ut TV'n så är det ju rejäl förlust dom åker på.

Och rättvist ?
Fattiga ensamstående trebarns mamman som dessutom är sjukbiträde sitter med en extra skatt på över 1300:-.
För TV'n och tidningarna var ju det första som rykte när maken dog i cancer och lämnade stora skulder.
Äldsta dottern som fortfarande studerar och bor hemma slipper inte heller undan då hon måste jobba på kvällar och helger för att kunna hjälpa till hemma, hon når ju enkelt upp i 165000:- brutto vilket ju betyder att även hon får betala max för nånting hon inte kan använda.

Sjukhuschefen där hon jobbar drar in 5 mille om året, och åker på hela maxbeloppet som ju är.......samma som ovan ?!? 1300:- får man ju inte ens en bra putter för.
Och frugan hans tog tidig pension och nolltaxerar numera då inkomster från aktieinnehav inte räknas som vanliga inkomster och slipper därmed helt tv skatten.

SD-hyllare ? nu får du skärpa dig.
Jag sorterar SD i samma fack som MP och V, d.v.s. nyttiga idioter.
Dom behövs men inget av dom är regeringsdugliga, än.
När de vanliga partierna ignorerar sina medborgare kommer extrempartierna att ploppa upp, så enkelt är det.
MP ploppade ju upp som ett brev på posten när det visade sig att kärnkraftsomröstningen var en papperstiger.
Och SD har ju fått fotfäste tack vare att invandringspolitiken har missköts så grovt.

Gammelmedia är f.ö. ett etablerat uttryck.

Om en person som vill se på SVT får betala 2400 kr ifall den lever ensam så är det väl inte mer än rättvist att två personer som lever tillsammans ska få ge lika mycket, nu rättas det till. För två stycken normalinkomsttagare kan det för övrigt inte hur man än vrider på det anses som att 600 kr (1200 kr mer delat på två personer) mer om året blir "en helt sjuk" höjning av skatten.

Och alla dessa som påstår sig inte ha en tv-mottagare i hemmet, jag vet ingen som inte har det men väldigt många som inte betalar sin tv-licens även fast deras tv står på varenda kväll.

Varken SD eller MP är dugliga att regera och ingen av dem kommer någonsin att bli det. Miljökramande muppar eller maskerade nynazister, båda är att avsky och motarbeta.

Roliga familjescenarion so du målar upp, rätt överdrivna och snällt sagt osannolika men ändå.
Vart har hatet mot Public Service kommit ifrån? Det är som att jag skulle rasa över att jag måste betala stockholmarnas gatuarbeten eller norrlands järnvägsupprustning för att jag inte har bil och aldrig vistas i norrland, eller att jag tokgapar över att jag bannemig inte borde behöva betala för andra ungars skola, sjukvård, gratis tandvård m.m för att jag inte har egna barn. Vissa saker betalar vi för även om vi inte nyttjar allt eller på något sätt får något ut av det. Vi betalar skatterna för vissa saker för att det är så vårt samhälle fungerar och för att hjälpa andra.

Vill du inte tillhöra vårt samhälle så finns det garanterat andra länder som har "bättre" lagar och regler och som passar dig bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Roliga familjescenarion so du målar upp, rätt överdrivna och snällt sagt osannolika men ändå.

Vart har hatet mot Public Service kommit ifrån? Det är som att jag skulle rasa över att jag måste betala stockholmarnas gatuarbeten eller norrlands järnvägsupprustning för att jag inte har bil och aldrig vistas i norrland, eller att jag tokgapar över att jag bannemig inte borde behöva betala för andra ungars skola, sjukvård, gratis tandvård m.m för att jag inte har egna barn. Vissa saker betalar vi för även om vi inte nyttjar allt eller på något sätt får något ut av det. Vi betalar skatterna för vissa saker för att det är så vårt samhälle fungerar och för att hjälpa andra.

Vill du inte tillhöra vårt samhälle så finns det garanterat andra länder som har "bättre" lagar och regler och som passar dig bättre...

Det ungefär samma familj som dras upp varje gång valfri politisk falang vill protestera mot någonting som den motsatta sidan lagt ett förslag på

Och likställ inte SVT/SR med infrastruktur, skola eller omsorg.
Skola och landsting har, trots många bevis på motsatsen, mycket strikt reglering.
Till skillnad mot SVT/SR som i princip får en gigantisk budget för att göra som dom vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tintinj:

För två stycken normalinkomsttagare kan det för övrigt inte hur man än vrider på det anses som att 600 kr (1200 kr mer delat på två personer) mer om året blir "en helt sjuk" höjning av skatten.

Det blir 2600kr mer än vad man behöver betala mer än idag. För många hushåll är 2600kr mer i avgift mycket pengar och det är en sjuk höjning av deras skatt.
Du utgår för en slösaktig familj som spenderar saker på onödiga saker.

Skrivet av tintinj:

Och alla dessa som påstår sig inte ha en tv-mottagare i hemmet, jag vet ingen som inte har det men väldigt många som inte betalar sin tv-licens även fast deras tv står på varenda kväll.

Jag vet ingen som ej har flera servrar hemma, nästan alla jag känner har ett litet datacenter. Men det beror på i vilka kretsar man umgås i.
Sedan visst finns det många som har en bildprojektor med inbyggd tvmottagare, men det beror på att de modeller utan tvmottagare har varit få. De brukar dessutom ha en massa andra funktioner för presentationer och kan kosta långt över det dubbla.

Men att se på tv med mottagare 2018 är lite som att ha uppringt internet med ett 28.8kbps modem. Det finns säkerligen gått om såna än idag, men många som tv har övergivet den gamla tekniken. Detta med tv att se broadcast utsända filmer som man ej kan pausa eller passa, ja det är konstigt att det finns folk som orkar med det än idag..

Permalänk
Medlem

Det kanske är i storleksordningen 100 000 hushåll som går från att betala 0 kr till 2614 kr. Alltså ett par procent av hushållen. Knappast en stor del av hushållen hur som helst. Alla dessa hushåll som får betala 2614 kr istället för att slippa består av ett par där båda har en förvärvsinkomst på mer än 163 900 om året, och förmodligen en sammanlagd inkomst på mer än 400k om året.

Permalänk
Medlem

Undra när "internet-avgiften" kommer först får du betala en internet -avgift för att du har dator sen får du betala isp.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Massivt generellt sidospår som inte är kopplat till ämnet har tagits bort.
Vänligen håll er borta från generella politiska diskussioner som inte har med nyheten att göra.

https://www.sweclockers.com/artikel/26130-sweclockers-install...

/David, - Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin