Switch till bostad med BBB, IPTV + Internet?

Permalänk
Medlem

Switch till bostad med BBB, IPTV + Internet?

Polaren är i gång och uppdaterar infrastrukturen i huset för att täcka vissa förutsedda, framtida behov, med 2 barn på tillväxt. Det blir 2 uttag i alla sovrum, 8 uttag bakom TV'n i vardagsrummet, 4 i biosalongen i källaren, osv. Totalt slutar det på 28 uttag utspridda i hela huset, med höjd taget gör AP's, osv.
Eftersom Internet och TV kommer på vars en tåt i deras router, så finns det ju (minst) två sätt att hantera det på, men jag vet inte vilket som är smartast. Och jag hittar ingen info från BBB på nätet. Det ultimata är ju om man kan konfigurera om routern och få två VLAN med Internet och TV i vars ett, tillgängligt i samma port på routern, koppla den till en port på switchen, och sortera trafiken där.
Alternativ två är ju att ta de två sladdarna man får från routern i dag, och koppla till vars en port på switchen, och bara splitta switchen i två VLAN, för att skicka ut trafiken på rätt portar, och få trafiken sorterad från routern helt enkelt. Det första vore att föredra, men det kräver ju att BBB har lust att samarbeta med VLAN info, och routerkonfigurering, samt att det faktiskt är så de splittar TV från Internet.

Någon som vet vad BBB pysslar med? Än bättre, som vet hur de arbetar, och vågar rekommendera en switch?
Just nu har man tittat på HP's 2510, 2610, 2650, och Cisco 2960, alla under 2Kkr på prisjakt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Iptv behöver.väll inte gå genom varken router eller switch.
Jag har bbb som iptv leverantör jag har dragit iptv direkt dit det ska. Men jag har allt.på samma plats dvs mediaomvandlare, router, switch och patchbox.
"Tv i flera rum" löser mam.med.streaming dvs man behöver inte fler iptv boxar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning. Deras plan är två TV boxar, och det betyder att båda måste få "sitt" Internet någonstans. Och eftersom BBB har skickat dem en extra box, är det en befintlig lösning de tänker använda. Jag har ingen aning om hur en "streaming" lösning av BBB's IP tv skulle se ut, men det känns inte som en prioritering i dagsläget.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag kan dela av mig med lite erfarenheter dock inte från BBB tyvärr.

När jag hade comhem så levererade de IPTV + internet på ett otaggat interface (inget VLAN).
Detta betydde att jag kunde koppla min edgerouter i uttaget utan att konfigurera WAN-interfacet.
På LAN-sidan hade jag ett routat interface med ett subnät som både internet och IPTV fanns på.
Det som krävs för att du skall kunna få IPTV över denna setup är IGMP proxy som skyfflar STBns IGMP queries över dina L3-interface.

När vi sedemera bytte till Ownit så blev det andra bullar.
Här levererar de IPTV internet otaggat och IPTV på ett visst VLAN. Sagt och gjort så konfade jag upp min edgerouter för med ett interface + ett subinterface på IPTV VLANet. Jag stötte dock på trubbel då mitt subinterface inte fick en IP-address på IPTV-vlanet. Jag vill tro att detta beror på någon form av DHCP-wrapper som defacto kollar att den som frågar efter en IP är en STB, antingen med DHCP options eller genom MAC adress. Lösningen på detta var att jag hade kvar mitt interface för internet och bryggade IPTV-vlanet över WAN-interfacet till insidan.
På switch-sidan så konfade jag typ en trunk med native vlan 100 (som blev internet för det kommer otaggat), sedan taggade jag på IPTV-vlanet som Ownit levererade.

I och med att BBB levererar Internet och IPTV på specifika portar så gissar jag att deras setup är mer lik ownits (de är ju trots allt båda ägda av Telenor), och min lösning för Ownit skulle jag säga liknar ditt första förslag.
Gällande switcharna är så är det väl ganska hugget som stucket så länge de är 1Gbps vi snackar om på samtliga modeller. Jag kör själv en HP/Aruba 2530 och det funkar prima.

Permalänk
Medlem

Det låter, minst sagt, hjärndött, men supporten bekräftar efter många om och men vad du skriver, de kör verklige en så pantad lösning.
De kan inte, på något vis, tänka sig att släppa TV och data på samma port, utan port 3 & 4 på routern/fiberboxen, blir TV, 1 är Lan, 2 är tele. Så jag undrar hur de gör när polaren beställer TV box 3 & 4... Men i dagsläget gör det egentligen mitt jobb enklare. Han behöver inte ens en smart switch, han behöver något som klarar av att överföra 250Mb/s, på en 1gb/s länk, med minst 25 portar. Det blir samma switch i alla fall, så man har något inför framtiden.
Deras tjatande om att det inte kommer fungera med patchpaneler ser jag bara som löjligt, men vem vet, det får framtiden visa. Tack för visat intrese.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja så länge det bara gäller två boxar kan du koppla dem direkt på media-omvandlaren. Annars brukar man kunna koppla in en switch emellan för att få flera portar

Det känns overkill med en managerbar swtich. Eftersom han drar rätt mycket kablage har han ingen nytta av trunkar och vlan heller

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Bara skapa ett "Internet" VLAN och ett "TV" VLAN i en managerad switch, ta in porten mot operatören i switchen, se till att det otaggade VLAN'et mappas mot ditt skapade Internet VLAN, och matcha BBB's VLAN ID för deras TV tjänst (vet inte vad det är).

Sen plockar du ut ditt Internet VLAN på en otaggad port mot din Router.
Där du råkar ha en TV plockar du ut ditt TV VLAN otaggad mot utrustningen.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadizzy:

Vad är problemet? Bara skapa ett "Internet" VLAN och ett "TV" VLAN i en managerad switch, ta in porten mot operatören i switchen, se till att det otaggade VLAN'et mappas mot ditt skapade Internet VLAN, och matcha BBB's VLAN ID för deras TV tjänst (vet inte vad det är).

Sen plockar du ut ditt Internet VLAN på en otaggad port mot din Router.
Där du råkar ha en TV plockar du ut ditt TV VLAN otaggad mot utrustningen.

Problemet är att skrubben där nätverket bor, är på övervåningen, i en garderob, som gränsar mot vindsutrymmen, så att det var lätt att dra kablar. Inkommande fiberanslutning har han i källaren. Från fiberanslutningen hävdar BBB att man måste dra alla tre portarna till sina respektive platser. De hävdar alltså bestämt att TV inte fungerar ens via patchpanel, långt mindre via VLAN, i en switch. Det SKULLE gå att ställa en switch, med minst 4 portar i källaren, plugga in alla portarna, och tagga dem med olika VLAN, koppla det till vinden, dela det på de olika VLAN'en, och skicka det på respektive portar, men då är det en extra switch som bidrar med noll och inget utöver att agera felkälla, i stället för att bara dra en runda extra kablar upp där uppe... Det som stör mig är att man har en så förbannat dum tjänst.
Självklart kan de stoppa allt i en port, men när jag blir kopplad till teknisk support, hävdar man att det är omöjligt.

Skrivet av jocke92:

Ja så länge det bara gäller två boxar kan du koppla dem direkt på media-omvandlaren. Annars brukar man kunna koppla in en switch emellan för att få flera portar

Problemet är att man inte vill koppla direkt på portarna, utan man vill gå via nätverkscentralen, eftersom det verkar jäkla dumt och stoppa (minst) 2 uttag i varje rum, och sedan dessutom spika en kabel längs trösklar, lister, och trappräcken, för att få en obruten kabel till TV boxen på 2 ställen i huset.

Skrivet av jocke92:

Det känns overkill med en managerbar swtich. Eftersom han drar rätt mycket kablage har han ingen nytta av trunkar och vlan heller

Japp, i det här läget känns det helt meningslöst. Men prisskillnaden mellan en 1 gigabit, 48 portars icke, och administrerad, är inte signifikant, så med förhoppningen om att man någonsin i framtiden byter leverantör, eller BBB växer upp och levererar en mogen lösning, så har man åtminstone rätt bitar att jobba med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slopa deras CPE och stoppa dit din egen med en SFP i så kan du göra vad du vill

Permalänk
Medlem

Det hjälper ju inte polaren skitmycket, om BBB fortsätter vägra info om eventuella vlan osv.
Plus då att jag inte har en blekaste om var jag ska börja leta efter en vettig fiberkonvertor, vilka funktioner som är ett måste, vilka krav man kan ställa, osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det hjälper ju inte polaren skitmycket, om BBB fortsätter vägra info om eventuella vlan osv.
Plus då att jag inte har en blekaste om var jag ska börja leta efter en vettig fiberkonvertor, vilka funktioner som är ett måste, vilka krav man kan ställa, osv.

Jag har också bbb , kör med en längre kabel från korkade garderoben där inkommande kabel finns, sedan till vardagsrummet, där har jag en switch och sen kabel från min tv dosa från bbb ,sen ytterligare 1 kabel till min tlf dosa (har telefoni från bbb också) och sen står routern bredvid där också och kabel till den, därifrån går kablar draget till datorerna i hushållet förutom de få jag kör på trådlöst

Vet att det är ett jäkla fippel med det här och det är mycket onödiga kablar pga de vägrar släppa ut simpel info om det hela så att det skulle kunna funka med vilken router som helst
Jag gav upp efter ett par års olika försök att få bbb att lämna ut den info jag skulle behövt och ett par hundra för en switch och ytterligare för kablarna var det värt för att få allt att funka
Men inte är det kul inte!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(