Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk

Hopp... Det verkar som att AMD behöver en total overhaul... GCN bör förmodligen ersättas snarast.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hopp... Det verkar som att AMD behöver en total overhaul... GCN bör förmodligen ersättas snarast.

ariktekturen är helt enkelt för gammal. GCN har begrännsingar som inte visade sig förens efter hawaii kretsen. Att man inte kan klämma in fler än 64 sp cluster är den största av problemen. Sen att dem inte alltid nyttjas fullt ut gör inte saken bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

ariktekturen är helt enkelt för gammal. GCN har begrännsingar som inte visade sig förens efter hawaii kretsen. Att man inte kan klämma in fler än 64 sp cluster är den största av problemen. Sen att dem inte alltid nyttjas fullt ut gör inte saken bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemen visade sig redan med 7970. Prestandan för spel ökade inte som man kunde vänta av transistorökningen och nodkrympningen. Att schedulern inte ger samma flexibilitet som hos nVidia är en annan sak som syntes från dag ett. AMDs ökning i prestanda genom drivrutinsoptimeringar är ju ett exempel på detta.
VLIW4 var en strömsnål arkitektur, GCN tillförde inte så mycket prestanda men verkar vara en mycket mer tungdriven arkitektur. Tyvärr finns de två arkitekturerna inte på samma nod, så direkta jämförelser går inte.

EDIT: Angående AdoredTV. Han är bara en snubbe som har samma information som vi som sitter och spekulerar. Just nu försöker han backa från sina tidigare påståenden när det orimliga i dem påpekats rätt mycket. Han ljuger och förklarar bort tidigare förutsägelser och nu så gör han förarbetet för att göra det igen när Navi inte blir som han först påstod.
De grejer han prickar rätt på är för det mesta rätt självklara.

Permalänk
Avstängd

@Aleshi: men den måste ändå vara relativt enkel att arbeta med, med tanke på att Sony och Microsoft vill ha arkitekturen i sina konsoler. Sen i ett optimerat läge är det/ var en bättre arkitekturjämfört med vad Nvidia har haft innan pascal.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hur vet Jim att zen2 är bra som han säger vid 29:35 när det inte är ute än?
Tog det som att han är rätt så "biased" redan innan det släppts

Vem säger att GCN är begränsat till 64CU?
Har inte vi hört att Navi skulle omstrukturera CU i samband med Navi, dvs pressa in fler shader per cu.
Vem hindrar AMD att trycka in fler AC som i ps4 pro? Osv..

Personligen tyckte jag att GCN var ett stort lyft jämfört med föregående arkitekturen men de kan ju göra vilka ändringar de vill och ändå kalla det för GCN eller så gör de en pytte liten ändring och ändrar namnet på arkitekturen helt, så det dära att gcn är föråldrat e en kass förklaring.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Varför köper så många AMD-rykten som grisen i säcken över tid?! Nyligen gick typ hela världen på att R7 bara skulle släppas i 5000 exemplar. Helt sjukt hur så många bäddar för besvikelse.

~10% bättre än 1080 för halva priset?! Jag undrar vad folk dricker/röker för att tro på dessa rykten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@Aleshi: men den måste ändå vara relativt enkel att arbeta med, med tanke på att Sony och Microsoft vill ha arkitekturen i sina konsoler. Sen i ett optimerat läge är det/ var en bättre arkitekturjämfört med vad Nvidia har haft innan pascal.

De vill ha arkitekturen för att de vill ha grafik i sina konsoler. nVidia är inte så samarbetsvilliga. De kan inte erbjuda en helhetslösning med dugliga processorer heller. Så, det är lite så att AMD är bästa alternativet med eller utan GCN. Utöver det så presterar GCN bra när man optimerar för den. Vilket drivrutinsoptimeringarna visar.

Permalänk
Medlem

Hoppas inte senaste ryktena stämmer, att det inte blir så bra som man vill att de ska bli ;).

vi behöver ett bra konkurrenskraftigt kort från AMD så marknad blir lite stabil.
Navi var ju ett kort som lät lovande och det är ju bara rykte och snart får vi kanske veta mera.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Finns det några indikationer på vad det är för prestandasegment AMD siktar på med Navi? Sitter i dagsläget på ett Vega 56 i 1440p. Känner dock att jag gärna skulle vilja ha 1080ti prestanda för spel med den upplösningen.

Radeon VII ligger på runt 8000:- med prestanda i klass med 1080ti. Jag sitter mest med tankarna på om man ska klippa till med det kortet inom den nära framtiden eller invänta Navi. Blir lite tråkigt om de inte har kort som presterar på 1080ti nivå dock. Framförallt då det verkar som att Radeon VII inte längre är i produktion.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...
Köp det, navi som kommer nu kommer inte prestera i klass med 2080 vad jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...
Köp det, navi som kommer nu kommer inte prestera i klass med 2080 vad jag förstått.

fast vi vet egentligen ingenting

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Första korten från 600-serien dyker upp i drivrutiner. Det är RX 640 och RX 630 som motsvaras av RX 550X och RX 540X i 500-serien. Så det verkar som att kretsen går ner ett steg i prestandaklassning för den nya serien. Det pekar inte på att det är värsta stora steget uppe i toppkorten. Vilket är i linje med AMDs kommunikation som säger att det är mellanklass. Alltså uppföljare till Polaris-korten. Vilket för mig till allt vi hört från AdoredTV, dels snacket om att de ska vara en 3000-serie, eller hans spådomar om smått fantastisk prestanda för ett mellanklasskort till ännu mer fantastisk TDP och pris givet prestandan. Någon som fortfarande tror på honom?

https://wccftech.com/amd-radeon-rx-600-series-graphics-cards-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Första korten från 600-serien dyker upp i drivrutiner. Det är RX 640 och RX 630 som motsvaras av RX 550X och RX 540X i 500-serien. Så det verkar som att kretsen går ner ett steg i prestandaklassning för den nya serien. Det pekar inte på att det är värsta stora steget uppe i toppkorten. Vilket är i linje med AMDs kommunikation som säger att det är mellanklass. Alltså uppföljare till Polaris-korten. Vilket för mig till allt vi hört från AdoredTV, dels snacket om att de ska vara en 3000-serie, eller hans spådomar om smått fantastisk prestanda för ett mellanklasskort till ännu mer fantastisk TDP och pris givet prestandan. Någon som fortfarande tror på honom?

https://wccftech.com/amd-radeon-rx-600-series-graphics-cards-...

Enligt denna så lutar det mer mot att det är en rebrand då de delar device ID. Med tanke på "Rebrandeon" hade det inte förvånat mig.

Det bör ju inte vara så många dagar kvar nu. Som senast vid E3 får vi reda på mer eller mindre hur saker ligger till. Under tiden kommer jag att läsa uppdateringarna i llvm för att se om det går att få ut mer information om hur den fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Enligt denna så lutar det mer mot att det är en rebrand då de delar device ID. Med tanke på "Rebrandeon" hade det inte förvånat mig.

Det bör ju inte vara så många dagar kvar nu. Som senast vid E3 får vi reda på mer eller mindre hur saker ligger till. Under tiden kommer jag att läsa uppdateringarna i llvm för att se om det går att få ut mer information om hur den fungerar.

Vet inte vad du syftar på skulle vara en rebrand. Du säger det som att du säger emot. Men jag hade ju redan tagit upp att 640 och 630 var rebrands. Så vad är det då som lutar "mer mot att det är en rebrand"? Korten högre upp? Navi är inte en rebrand.

Som jag sa, steget ner kretsarna tar från 500-serien till 600-serien är inte jättestort, och indikerar att 600-serien som helhet inte är enormt mycket snabbare än 500-serien. Ytterligare en indikation på det AMD sagt hela tiden. Navi är mellanklass. Och därmed arvtagare till Polaris. Men det är inte en rebrand för det. Det som borde vara klart för alla och envar är ju i alla fall att AdoredTV bara hittat på sina fantastiska rykten om Navi som något slags superkort i en 3000-serie. Jag tror det kan bli ett riktigt trevligt kort helt utan sådana dumheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vet inte vad du syftar på skulle vara en rebrand. Du säger det som att du säger emot. Men jag hade ju redan tagit upp att 640 och 630 var rebrands. Så vad är det då som lutar "mer mot att det är en rebrand"? Korten högre upp? Navi är inte en rebrand.

En rebrand är samma kort med annorlunda namn. Du sa att 640 motsvarar 550X och 630 motsvarar 540X. Och då uppfattade jag det som att du menade prestandamässigt att de är nya kort ur Navi-serien. Och då tänkte jag säga att de inte bara har samma prestanda, utan kan likväl vara samma kort (en rebrand).

Skrivet av Aleshi:

Som jag sa, steget ner kretsarna tar från 500-serien till 600-serien är inte jättestort, och indikerar att 600-serien som helhet inte är enormt mycket snabbare än 500-serien. Ytterligare en indikation på det AMD sagt hela tiden. Navi är mellanklass. Och därmed arvtagare till Polaris. Men det är inte en rebrand för det. Det som borde vara klart för alla och envar är ju i alla fall att AdoredTV bara hittat på sina fantastiska rykten om Navi som något slags superkort i en 3000-serie. Jag tror det kan bli ett riktigt trevligt kort helt utan sådana dumheter.

Ponera att 640 och 630 är en del av en större serie och att de utgör low end. Kan du berätta för mig vad som bekräftar att det inte kommer finnas en high end Navi?

När det existerar variabler: "isGFX10", "isGFX10Plus" och kommentarer "GFX10+" och vi vet att åtminstone midrange Navi är GFX10, vad är då GFX10+?

Det jag försöker säga är att många slutsatser dras från bristfällig information. Att då två veckor innan vi vet säga vem som har rätt eller fel är lite konstigt. Vi får ju ändå reda på svaret om ett litet tag, så det är egentligen bara att vänta så att man kan se vem som har rätt eller fel.

När Radeon VII släpptes var det endast två personer som hade släppt legitim information (som i efterhand går att bekräfta att den var korrekt). Dessa saker gick inte att bekräfta 2-4veckor innan annonseringen (även om vissa personer visste det), så varför är det helt plötsligt möjligt att veta vad som är rätt nu? ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

En rebrand är samma kort med annorlunda namn. Du sa att 640 motsvarar 550X och 630 motsvarar 540X. Och då uppfattade jag det som att du menade prestandamässigt att de är nya kort ur Navi-serien. Och då tänkte jag säga att de inte bara har samma prestanda, utan kan likväl vara samma kort (en rebrand).

Ponera att 640 och 630 är en del av en större serie och att de utgör low end. Kan du berätta för mig vad som bekräftar att det inte kommer finnas en high end Navi?

När det existerar variabler: "isGFX10", "isGFX10Plus" och kommentarer "GFX10+" och vi vet att åtminstone midrange Navi är GFX10, vad är då GFX10+?

Det jag försöker säga är att många slutsatser dras från bristfällig information. Att då två veckor innan vi vet säga vem som har rätt eller fel är lite konstigt. Vi får ju ändå reda på svaret om ett litet tag, så det är egentligen bara att vänta så att man kan se vem som har rätt eller fel.

När Radeon VII släpptes var det endast två personer som hade släppt legitim information (som i efterhand går att bekräfta att den var korrekt). Dessa saker gick inte att bekräfta 2-4veckor innan annonseringen (även om vissa personer visste det), så varför är det helt plötsligt möjligt att veta vad som är rätt nu? ¯\_(ツ)_/¯

Min länk tog upp att det vara samma krets-ID. Och jag pratade om att "kretsen gick ner ett steg" när den applicerades i nya serien. Alltså pratas jag om hur samma kort hoppar ner ett pinnhål i namnstegen när det återanvänds i 600-serien.
Och ponera en större serie? Hela mitt argument bygger ju på just det. Det är den större serien jag pratar om baserat på vad vi kan se på budgetkorten.
Av det går det att utläsa att serien som sådan inte skiljer sig markant prestandamässigt. Brukar följa ett mönster där prestandakorten i varje generation har ungefär samma multipel extra prestanda jämfört med budgetkorten samma generation. Om vi ska ha toppkort som AdoredTV påstår utpresterar RX 2080 med hela 20% för 430$ så passar inte det in i serien. Av att döma av prestandaökningen man gör på *30 och *40-nivå så gör inte serien som helhet några jättekliv. Prestandaökningarna vi ser där är i linje med vad AMD har sagt om Navi, att det är mellanklasskort. Vi kan alltså förvänta oss en arvtagare till Polaris. Inget som utpresterar Vega VII eller RTX 2080 med tiotals procent som AdoredTV påstår.
Men när hans fantasifulla profetior inte slår in så kommer han säga att AMD fick oväntade problem. Även fast han själv sagt att saker gått bättre än väntat hos AMD.

Och nä, man kan inte utläsa föe mycket ur detta. Men jag vågar påstå att jag har mycket stor chans att få rätt när jag säger att Navi inte blir vad AdoredTV påstått. Mycket mer än så säger jag faktiskt inte.

Permalänk
Medlem

Artikeln på förstasidan kallade 630 och 640 för "Polaris 23". Det låter i så fall som en krympning av gamla Polaris 12 (Lexa). Gissningsvis är det en 12nm-krympning (som Polaris 30), för att Navi inte innehåller någon krets alldeles längst ner i pyramiden.

(För den som undrar, är namnet Polaris 22 upptaget av grafikkretsen i Kaby Lake G. Ja, jag vet att Intel kallar den för Vega, men det är det inte.)

Vad jag förstår är problemet med GCN att man inte kan ha fler än 4 shader engines, där varje SE i sin tur är begränsad i antal geometrienheter etc. AMD har aldrig kört fler än 16 CU per SE, men det är tydligt att redan så många CU är ineffektivt. Att gå från 14 (i Vega 56) till 16 (Vega 64) get bara 2%, om man håller alla klockfrekvenser och strömgränser samma, trots att det är 14% fler shaders.

Detta blir inte löst med första Navi, utan vad det verkar med nästa generation.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

AMD håller ett event under E3 där de pratar om "AMD’s next-generation products that will power new PC, console and cloud gaming".

https://twitter.com/AMDGaming/status/1128285759025315840

AMD har redan bekräftat att Navi är en del av deras cloud gaming, så det är i princip omöjligt att undvika att tala om Navi under den presentationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

AMD håller ett event under E3 där de pratar om "AMD’s next-generation products that will power new PC, console and cloud gaming".

https://twitter.com/AMDGaming/status/1128285759025315840

AMD har redan bekräftat att Navi är en del av deras cloud gaming, så det är i princip omöjligt att undvika att tala om Navi under den presentationen.
https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/Navi_cloud.png

Spännade kommer det bli!

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://wccftech.com/amd-navi-rx-3080-3070-performance-prices... samma som sweclocers posta ska bli intressant

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Det närmar sig officiella uppgifter. Men alla rykten (utom ovan nämnda fantasier) pekar på precis det AMD sagt från början. Hoppas förövrigt inte någon förväntade sig att raytracing skulle vara något med egna beräkningsenheter. Det är alldeles för stort ingrepp i något som mest är en brygga tills nya arkitenturen kommer.
Mycket pekar på att det man kan förvänta sig för slutanvändaren närmast liknar en Polaris på 7nm med högre shaderantal och med snabbare minnen. Inga större omkonstruktioner i själva arkitekturen.
Med andra ord att GCNs begränsningar kommer i stort vara desamma som vanligt.
Att det blir en RX 680 och en RX 670, och AMD kommer inte ha volymkapacitet för någon enorm produktion vilket vi vetat länge, så de kommer nog inte köra något priskrig. Det mesta i serien kommer fortsätta vara 14nm-produkter, då AMD aldrig sagt något om att Navi skulle vara en hel serie.
En möjlighet är att de "lagat" prestandan något. Både Polaris och Vega skulle medföra smarta tekniker för en effektivare arkitektur, men IPC-förbättringarna uteblev och allt aktiverades inte.

Så, kanske en RX 680, 256-bit buss, 8GB GDDR6, mininum 3072 shaders? Följt av en RX 670 med minimum 2560 shaders?

Men! Detta är ju trots allt en ganska tråkig arkitektur om den bara är som en lite större Polaris? Så om man får spekukulera lite. Alla AMDs GCN-kretsar med GDDR har haft maximalt 4 ROPs per 32-bit minnesbuss. Det har sagts att det inte måste vara så och att AMD kan göra annorlunda om de vill. Men man kommer inte ifrån att de alltid håller tillbaka på antalet ROPs och att det tycks som att de gör detta för att matcha en lagom mängd minneskanaler.
Många argumenterar för att AMD skulle kunna hämta en hel del prestanda på att öka antalet ROPs. Och man pekar på Vega 56 och RX *70 som inte tappar så mycket som man kan vänta av strypningen i shaderprestanda alena. Och att det beror på att de har bättre balans shaders kontra ROPs.

Nu hör det till saken att AMD övergår till GDDR6 med Navi. Att det ska vara "nexgen memory" var tidigt en av de stora punkterna Navi skulle förbättras på. Det var faktiskt vid sidan av "scalability" det enda som sades i deras roadmaps. Men lite snabbare minne är ju en ganska lam nyhet också. Så vad är grejen? En tanke är att GDDR6 som bekant fungerar som två 16-bitars kanaler istället för en 32-bitars kanal. Det beter sig som två 16-bit kretsar. För att citera anandtech:

Citat:

Whereas both GDDR5 and GDDR5X used a single 32-bit channel per chip, GDDR6 instead uses a pair of 16-bit channels. This means that in a single memory core clock cycle (ed: not to be confused with the memory bus), 32 bytes will be fetched from each channel for a total of 64 bytes. This means that each GDDR6 memory chip can fetch twice as much data per clock as a GDDR5 chip, but it doesn’t have to be one contiguous chunk of memory. In essence, each GDDR6 memory chip can function like two chips.

https://www.anandtech.com/show/13282/nvidia-turing-architectu...

Dessutom har vi en nyhet från 2017 där der verkar vara en grej kring att AMD designar en egen GDDR6-kontroller till uppkommande grafikkort, istället för att licensera en befintlig.
https://pcper.com/2017/12/amd-working-on-gddr6-memory-control...

Kan det vara så att man kan utnyttja att GDDR6 beter sig som dubbla antalet kanaler för att gå förbi en begränsning med 32 ROPs vid 256-bits buss? 8st 32-bitarskanaler blir 16st 16-bitarskanaler för GPUn. Det passar in. När AMD inte kunde tävla med nVidia fullt ut och var hänvisade till lägre segment så fick de också stanna på 32 ROPs. Eftersom 48 eller 64 ROPs skulle bli ett kort designat som ett toppkort med 384 eller 512 bitars buss vilket skulle bli för dyrt för sitt segment. Så detta kan ha varit en begränsning som hållit tillbaka antalet shaders AMD kan kasta på en krets för en given prisklass. De har fokuserat mer på att klocka kretsar hårdare än de tål istället för att lägga lite kretsyta på fler beräkningsenheter. Eftersom fler beräkningsenheter bara varit strypta ändå. För att gå vidare från Polaris så måste de lösa problemet med ROPs. De kan inte sitta på 32 ROPs och möta nVidias RTX 2000-kort.

Kan vi se ett Navi med 64 ROPs? Kanske syftar inte scalability till chiplets som många av oss hoppades. Utan till att man kan skala upp prestandan utan att bli strypt av ROPs? Det pratas om ett Navi-baserat kort till innan Arcturus, ett prestandakort för 2020. Kan det gå upp till 96 ROPs, 384-bitars buss och 6 shader engines från dagens 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Artikeln på förstasidan kallade 630 och 640 för "Polaris 23". Det låter i så fall som en krympning av gamla Polaris 12 (Lexa). Gissningsvis är det en 12nm-krympning (som Polaris 30), för att Navi inte innehåller någon krets alldeles längst ner i pyramiden.

(För den som undrar, är namnet Polaris 22 upptaget av grafikkretsen i Kaby Lake G. Ja, jag vet att Intel kallar den för Vega, men det är det inte.)

Vad jag förstår är problemet med GCN att man inte kan ha fler än 4 shader engines, där varje SE i sin tur är begränsad i antal geometrienheter etc. AMD har aldrig kört fler än 16 CU per SE, men det är tydligt att redan så många CU är ineffektivt. Att gå från 14 (i Vega 56) till 16 (Vega 64) get bara 2%, om man håller alla klockfrekvenser och strömgränser samma, trots att det är 14% fler shaders.

Detta blir inte löst med första Navi, utan vad det verkar med nästa generation.

Sägs ju att navi kan ha upp mot 8 shader engines, precis som ps4 pro har. Förstår itne att folk påstår att gcn har en begränsing till 4shader engines. var kommer det ifrån?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

https://hexus.net/tech/news/graphics/130772-sapphire-amd-will...

mera rykten om detta verka bli visning på nya modellerna på computex och att

Navi Pro product
o Costs US$399

o Performs somewhere between GeForce RTX 2060 and RTX 2070 levels.

Navi XT product
o Costs US$499

o Performs "stronger than RTX 2070"

intressanta är väl hur mycket bättre än 2070 om det nu ska prestera mera

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Sägs ju att navi kan ha upp mot 8 shader engines, precis som ps4 pro har. Förstår itne att folk påstår att gcn har en begränsing till 4shader engines. var kommer det ifrån?

Har sett ryktena att Navi ändrar på detta, men det vore den första i så fall. AMD har varit helt öppna med att GCN har max 4 shader engines:

https://www.anandtech.com/show/7457/the-radeon-r9-290x-review...

(gammal artikel, men det är från när conceptet shader engine lanserades).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Sägs ju att navi kan ha upp mot 8 shader engines, precis som ps4 pro har. Förstår itne att folk påstår att gcn har en begränsing till 4shader engines. var kommer det ifrån?

Skrivet av mpat:

Har sett ryktena att Navi ändrar på detta, men det vore den första i så fall. AMD har varit helt öppna med att GCN har max 4 shader engines:

https://www.anandtech.com/show/7457/the-radeon-r9-290x-review...

(gammal artikel, men det är från när conceptet shader engine lanserades).

Det är en gammal artikel. Intelligent Workgroup Distributor sägs ha ändrats med Vega så att den kan skala till flera shader engines. AMD säger själva att den fungerar precis som den ska, men det kan ju lika gärna vara en lögn då flera påståenden är motsägelsefulla/stämmer ej...

IWD:n noterades även i anandtechs recension av radeon VII :
(I should add that by going this route, AMD also neatly sidesteps the question of shader engine scaling. The nature of that 4 SE limitation has been left vague in recent years, but with Vega there were hints of a path beyond with improved load-balancing via the intelligent workgroup distributors (IWD). Regardless, it would be a complex task in itself to tweak and redesign a balanced 4+ SE configuration, which might be unnecessary effort if AMD has fundamental changes to GCN in the pipeline.)

Om de vill ha bättre effektivitet per CU vore de smart att ha färre CU/SE (som i hades canyon, 24CU på 4 SE). Det kan även vara en hint till "scalability". Om de skulle gå den vägen och fortfarande ha 4 SE så lär vi se 48CU max.
Hursomhelst så får vi se vad det blir. Inte så lång tid kvar nu.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som börjar bli orolig för att priserna plötsligt kommer att gå upp på grafikkort? Hypen för Navi verkar ha tagit ett steg ner, samtidigt som priserna på speciellt Vega 56 har dumpats för att tävla med RTX 2060 och GTX 1660 Ti. Mindfactory har haft 56 för 239 euro nu i flera dagar, och flera svenska butiker har Sapphire Vega 56 Pulse för 3090kr.

Samtidigt så har vi ett trade war på gång mellan USA och Kina som verkar komma att sprida sig, och vi har krypto-priser som är på väg upp igen (för att troligtvis krascha på nytt).

Jag sålde nämligen iväg min dator förra veckan, och hade tänkt klara mig på min bärbara över sommaren tills Zen 2 och Navi, men nu undrar jag om man inte får betala mer för samma prestanda om några månader.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag tror att Navi ersätter Vega-korten ganska så rakt av i fråga om prestanda, med ett pris som är samma eller lägre. Det är därför de försöker göra sig av med lagren av framförallt Vega 56, eftersom de inte kommer att gå att sälja senare.

Sen är det på lite längre sikt så att grafikkorten går upp i pris just nu. AMD ersätter sitt gamla high-end kort med ett mellanklass-kort utan att priset går ner så värst, det är naturligtvis inte bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

"Navi is not GCN. We'll still see GCN in Vega." eller något i stil med det. Så jag har läst igenom kod som inte är för GCN under denna tid. Kul att veta.

Launch i Juli.
RX 5700 som de visade hade prestanda ungefär som RTX 2070.

Jag ska säga vad det här betyder att den inte är GCN, för det går att spåra dessa saker bakåt i tiden och få ut fakta. Det här kommer inte vara påhittade saker, det här är utdrag ur hur de tänkte vid tillfället informationen släpptes. Betyder det att de har exakt samma plan idag? Inte nödvändigtvis, men ett utdrag ur hur någon tänker vid ett tillfälle berättar för oss vad de är ute efter.

Jag kommer berätta mer zen , men just nu så ska jag återhämta mig från några fåglar (bokstavligt talat) som diskuterade huruvida Navi är super-simd eller ej kl 3 så jag fick en god natts sömn...

Permalänk
Medlem

Frågan är om Navi ska ses som en halvny grundaekitektur. För de sa att den skulle vara GCN. Kanske är skillnaderna såpass stora att de ser det som ett kliv in i den uppkommande arkitekturen. Byter CU-upplägg nu, och scheduler och uppdaterar shaders sedan?
Hursom Navi gav lite oväntade nyheter. Ser mycket lovande ut.
Kul när man känner att man haft fel åt rätt håll och inte blir besviken.