Vad låter mest under "icke"-load? Dark Rock 4 eller Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem

Vad låter mest under "icke"-load? Dark Rock 4 eller Dark Rock Pro 4

Till alla er som säkerligen har mycket mer kunskap har jag en fråga!
Vad låter mest under normal load? Dark Rock 4 eller Dark Rock Pro ?

De testar jag kollat på visar endast dessa kylares ljudnivå under "heavy"-load. Där Dark Rock 4 självklart är tystare då det endast är en fan som kör på 100% istället för två fläktar på 100%.

Men vad låter igentligen mest under en normal körning? När man surfar runt på webben. De senarion jag står framför är, låter 2 fläktar på 10% mer än 1 fläkt på 20%? Detta är endast ett exemple men ni fårstår vad jag menar!

Tack i förhand alla!
mvh
En ovetande

Permalänk
Medlem

@Hierarch:
Du har i princip svarat på din fråga själva.
Två fläktar kommer normalt alltid att låta mer än en ensam.

Har man dock två fläktar, så kan man om det finns den möjligheten sätta dem på silent mode i UEFI/BIOS och på så vis få ner deras ljudnivå men ända få hyffsad kyleffekt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kan inflika att pro varianten är riktigt tyst i idle. Hörs inte. så jag vet inte hur mycket tystare icke-pro kan vara

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hierarch:

Till alla er som säkerligen har mycket mer kunskap har jag en fråga!
Vad låter mest under normal load? Dark Rock 4 eller Dark Rock Pro ?

De testar jag kollat på visar endast dessa kylares ljudnivå under "heavy"-load. Där Dark Rock 4 självklart är tystare då det endast är en fan som kör på 100% istället för två fläktar på 100%.

Men vad låter igentligen mest under en normal körning? När man surfar runt på webben. De senarion jag står framför är, låter 2 fläktar på 10% mer än 1 fläkt på 20%? Detta är endast ett exemple men ni fårstår vad jag menar!

Tack i förhand alla!
mvh
En ovetande

Här kan du se skillnaden, och det verkar som Pro-varianten låter mer --> https://www.bequiet.com/en/compare/cpucooler/result?model-com...

Permalänk
Medlem

Borde gå att ställa kurvan till helt passiv vid lås belastning. Körde min d15 passivt upp till ca 50c, därefter en rätt mjuk kurva för att fortsätta hålla den där till ca 60% belastning. Vid högre load fick fläktarna jobba så mycket som de behövde för att hålla under 80c.

Du kan få just cpukylaren att gå på väldigt låga varv beroende på hur resten av systemet är byggt, väl avvägt luftflöde och bra placering så kan du få det nära ljudlöst oavsett kyllösning.

Får du plats med den stora, kör på den, då finns mer plats för överklockning eller tystare drift vi högre belastning.
Lycka till!