Varför stavar vi www med 2 B?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Varför stavar vi www med 2 B?

Www står ju för world wide web men i Sverige ser man ofta att webb skrivs två b varför? Vad står det sista b för eller är det bara för att det ska va "försvenskat"?
Skriver du med ett eller 2 b?

Min dator är Cat-säker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Är nog inte krångligare än att det är en försvenskning av ordet. Varför man valt att göra så vet jag inte. Finns mängder av liknande ord, ett sådant är ju mejl. För mig är det jättekonstigt att skriva mejl istället för mail, men det är väl en vanesak antar jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Tdoll:

Är nog inte krångligare än att det är en försvenskning av ordet. Varför man valt att göra så vet jag inte. Finns mängder av liknande ord, ett sådant är ju mejl. För mig är det jättekonstigt att skriva mejl istället för mail, men det är väl en vanesak antar jag.

Jag håller med till viss del, men skriver man en svensk text så ser det illa ut när man blandar in en massa engelska ord. Mail betyder väl egentligen post? email heter det väl egentligen.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4,5Ghz | Asus GTX 970 black | 2x Intel 520 180gb, 2x WD blue 5tb | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Jumper ezbook 3 pro
Mobil: Xiaomi Redmi Note 3 pro SE

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

"Web" är engelska. "Webb" är svenska och enligt svensk grammatik skrivs dubbla konsonanter efter en kort vokal om det inte är två olika konsonantljud. Tycker inte det är så konstigt.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Tdoll:

E-post typiskt "svenskt".

Min dator är Cat-säker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Det borde vara [*bort/mod*: Låt oss istället säga att man borde belönas för att jobba mot] de som använder svenska termer på tekniska saker, det bli så fruktansvärt svårt att söka igenom data och hitta det man letar efter, om några använder ord som typ bara deras by använder för något. -Sverige befolkning kan ses som en förort till Tokyo.
Nu är ord som web, mail inget ord man söker efter och inget ord man heller brukar reagera över.

Men annars är förklaringen flera, många som jag har svårt med stavning och det blir inte bättre att samma sak ska stavas olika beroende på var man skriver det. Hur vore det att börja standardisera ord, behöver vi ha 2st olika engelska stavningar på color?

Inom programmering stöter jag på detta jämnt, värst är excel, där olika funktioner har olika namn beroende på vilket språk man har..

*rensat olämplig formulering //mod*

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Johan86c:

Hur vore det att börja standardisera ord, behöver vi ha 2st olika engelska stavningar på color?

Skyll på jänkarna och deras behov av att skilja sig från britterna
Det är bara i Amerikansk engelska det heter color, i den engelska som används i resten av den engelsktalande världen så är det colour som gäller, detta gäller även alla andra engelska ord som har 'ou' men i USA bara har ett o.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Telefon och Mobiltelefon t.ex.?

Fast idag säger många "smartphone" istället. Varför de nu envisas med o kalla dem smarta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av TiasE:

Det är bara i Amerikansk engelska det heter color, i den engelska som används i resten av den engelsktalande världen så är det colour som gäller, detta gäller även alla andra engelska ord som har 'ou' men i USA bara har ett o.

Ok, och jag stavar alltid med color, så där lärde jag mig något nytt.

Många kan tycka, men du Johan86c som stavar som en kratta varför är du för tydligare skrivregler, jo det är för att såna som mig ska ha lättare att skriva tydligare. Mindre och tydligare regler där man standardiserar skrivregler och ord blir enklare för alla.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Exxovion:

Fast idag säger många "smartphone" istället. Varför de nu envisas med o kalla dem smarta.

ingen jag känner gör det, mobil säger folk i min krets.

| Asus ROG G752VY | Intel i7 6700 HQ | 16 GB DDR4 | GTX 980m 4GB | m.2 - 256GB SSD + 950 PRO m.2 - 256 GB + 2.5" - 1 TB HDD |
| Steam - Toivo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Exxovion:

Smartphone användes när de var nya och man ville utmärka egenskapen, se dem som transistorradio och färgtv.
Går man in idag på närmsta elbutik och säger att man ska ha något av dessa så skrattar de ihjäl sig.

*edit*
Inom datorer så var multimediautrustad dator the shit är 1995, frågar man idag om en datorbutik har en sådan dator så vet de inte vad man frågar efter. Kraven 1995 var typ ljudkort, cdrom spelare och ett grafikkort som klarar av 3d i 640*480, man bör även ha en färgskärm till denna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aspergerland
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Andreaz1:

"Web" är engelska. "Webb" är svenska och enligt svensk grammatik skrivs dubbla konsonanter efter en kort vokal om det inte är två olika konsonantljud. Tycker inte det är så konstigt.

Matematik.

[e2160 1,8Ghz@3,33Ghz] ~ [Radeon HD5850@900/1200] ~ [4gb KingMax@1,11Ghz] ~ [LG W2363D] ~ [Denon AH-D1100] ~ [Naos 5000]
Överklocka: AMD Radeon HD3650
D A T O R B Y G G A R S K O L A N
Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2008

Jag tycker det låter konstigt när man hör någon säga t.ex. "Mer information finns på vår webb."

Låter som att de äger hela www

Kan ju inte stava :)
Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

@Swivl:
Håller med: "Fonns" låter märkligt!

Åter topic: Visst är det krångligt att det finns olika språk och att saker heter olika på olika språk: Låt oss alla tala danska!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Swivl:

Jag tycker det låter konstigt när man hör någon säga t.ex. "Mer information fonns på vår webb."

Låter som att de äger hela www

Det är väl ett förkortat uttryck för att skriva/säga:
"Mer information finns på vår webbplats."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Tdoll:

Är nog inte krångligare än att det är en försvenskning av ordet. Varför man valt att göra så vet jag inte.
Finns mängder av liknande ord, ett sådant är ju mejl. För mig är det jättekonstigt att skriva mejl istället
för mail, men det är väl en vanesak antar jag.

De flesta språk brukar transkribera inlånade ord så att de får stavning efter hur de uttalas/låter.

Språktidningen skrivet lite om stavningsregler och om hur utländska ord ska stavas.
http://spraktidningen.se/artiklar/2012/10/darfor-stavar-vi-sa...
http://spraktidningen.se/artiklar/2017/04/sa-ska-utlandska-or...
http://spraktidningen.se/artiklar/2016/08/ingen-talar-langre-...

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 7 64bit Ult | CPU: Intel i7 4790K 4,00Ghz | GPU: ASUS Geforce GTX560 Ti| MB: Asus Z97A-pro gamer |
| RAM: Corsair XMS 8GB | PSU: Corsair AX750 | Chassi: NZXT H2 |
SSD: Intel 240 GB | CPU-Kylare: Noctua UH12 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av r3mpuh:

Matematik.

Det är svenska vi pratar om, alla regler har undantag

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Felion1337:

@Swivl:
Håller med: "Fonns" låter märkligt!

Åter topic: Visst är det krångligt att det finns olika språk och att saker heter olika på olika språk: Låt oss alla tala danska!

Attans.. öh alltså nån hade bytt plats på tangenterna

Om alla skulle tala danska hade det gått som i den här klassikern

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av r3mpuh:

Matematik.

Matte

Intel Core i5 4670K, Asus Z87I-PRO, 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Json_81:

Det är svenska vi pratar om, alla regler har undantag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av TiasE:

I det amerikanska uttalet så är dock ou också mindre uttalat, eller inte alls. Men om det beror på att uttalet anpassats stavningen eller motsatt ordning vettetusan.

Det är hursomhelst naturligvis ingen ursäkt för att använda den stavningen om det är engelska man menar sig skriva på.

På tal om färgäkthet så har både danskan och norskan en närmare variant det germanska ursprunget än svenskans förkortning. Kanske därför det även är så populärt att anamma den enklare amerikanska varianten av det dessutom romanska ursprunget.

Ska nog börja köra med australiensisk stavning bara för att vara tvärtemot så många som möjligt. Oui.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av crew seven:

Www står ju för world wide web men i Sverige ser man ofta att webb skrivs två b varför? Vad står det sista b för eller är det bara för att det ska va "försvenskat"?

Det är helt enkelt en försvenskning av ett engelskt ord.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av AndreaX:

I det amerikanska uttalet så är dock ou också mindre uttalat, eller inte alls. Men om det beror på att uttalet anpassats stavningen eller motsatt ordning vettetusan.

Det är hursomhelst naturligvis ingen ursäkt för att använda den stavningen om det är engelska man menar sig skriva på.

På tal om färgäkthet så har både danskan och norskan en närmare variant det germanska ursprunget än svenskans förkortning. Kanske därför det även är så populärt att anamma den enklare amerikanska varianten av det dessutom romanska ursprunget.

Ska nog börja köra med australiensisk stavning bara för att vara tvärtemot så många som möjligt. Oui.

Men oui är franska...

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av crew seven:

Jag vet inte men jag tror det har att göra med vår böjning av ordet till "webben" där "weben" inte alls verkar passa in. Tror det är ganska få personer vars språkkänsla tillåter weben med enkel-B. Webben måste vara med 2 b för att passa in.
Här hamnar vi väl lite i kläm. För ordet web klarar sig utmärkt även med ett b men vanligen ändras inte dubbelbostäver om man ändrar ett ord till bestämd form så är det två b i ena fallet så säger väl en del av vår språkkänsla att det även borde vara 2 b i det andra.
Samtidigt kommer ordet från engelskan med ett b och i obestämd form fungerar det ju med enkel-B.

Så vad är rätt? Ja jag vet inte. Jag kan säga att danskarna tycker att vi är ganska knäppa angående det här med dubbelt b i web iaf (fast det är väl ingen bra måttstock kanske).

Själv gör jag nog så att jag använder enkel-B i typ alla lägen och så får det bli dubbel-B i webben (såklart).

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Sedan får vi inte glömma ursprungsbetydelsen i orden:
Eng: Web - May refer to a type of fabrics or spider web.
Sve: Webb - Låneord från engelskan för att beskriva elektroniska nät. Extra "B" tillsatt så att uttalet blir korrekt. Annars blir uttalet av "Web" som "Med".

Direkt översättning av "World Wide Web" skulle ju bli något löjlig enligt min mening:
Världsomfattande Väv.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

Jag brukar stava det helt utan B: "Nätet".

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av SysGhost:

Extra "B" tillsatt så att uttalet blir korrekt. Annars blir uttalet av "Web" som "Med".

Mjaa. Riktigt så enkelt är det inte i svenskan alltid ;).
Ord som den, men, hen och lem saknar dubbla konsonanter men har ändå ett kort e. Så det är inte så enkelt som att det måste vara dubbla konsonanter för att det ska bli kort vokal.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Felion1337:

Jag brukar stava det helt utan B: "Nätet".

Om svenska myndigheter har beslutat att det ska vara två b:n så tycker jag att vi ska lyssna på dem. Därför skriver jag "Näbbtet".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Mer information finns på vår nätplats

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av crew seven:

Om man ska tolka vad som skett så handlar det väl om att man har väl lånat det engelska ordet "web" i just den här internetrelaterade betydelsen och givit det en försvenskad stavning ("webb") så att det fungerar bättre med reglerna i det svenska språket.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync