"NAS" disk till spel...

Permalänk

"NAS" disk till spel...

Hur väl skulle det fungera att ha en typ NAS disk
att installera spel osv på...?

Som denna https://www.inet.se/produkt/4300571/seagate-ironwolf-pro-12tb...

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

@Andersson.M:
Helt beroende på spel och varifrån det är köpt, från te.x Origin, går det inte då det inte accepterar en nätverksplats som installations källa (man kan visserligen lura det med det är inte lätt).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Så länge disken är frisk, precis lika bra / dåligt som att ha det på alla andra mekaniska diskar. "RAID" optimeringen som nämns är primärt att den vid svag sektor inte lägger tid på att försöka läsa innehållet i sektorn, utan bara droppar den och förutsätter att andra diskar i RAIDen, löser problemet med de saknade data som uppstår.
JAG hade inte rekommenderat att köra en RAID disk i en icke RAID miljö, men var gång jag påpekar det är det någon som kommer och ylar om att det minsann inte spelar någon roll. Hittar disken inte data på några nanosekunder, kommer den aldrig göra det. På vilket jag bara svarar med att tillverkarna tycker åtminstone det är rimligt att försöka återskapa data, för att ge någon sorts säkerhet, så vi lekmän kan argumentera fram och tillbaka i all evighet. Jag är böjd att ge tillverkarna rätt, eftersom det rimligtvis är de som vet.

Till spel? Känns som skit samma. Skulle en speldisk utveckla ett svagt kluster reklamerar man den, och installerar spelet på nytt. Värre med exempelvis bilder man inte har kopior på osv.

Skrivet av Belzader:

@Andersson.M:
Helt beroende på spel och varifrån det är köpt, från te.x Origin, går det det då det inte accepterar en nätverksplats som installations källa (man kan visserligen lura det med det är inte lätt).

Åtminstone som jag förstod det, så pratar han bara om att köra disken lokalt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Andersson.M:
Helt beroende på spel och varifrån det är köpt, från te.x Origin, går det inte då det inte accepterar en nätverksplats som installations källa (man kan visserligen lura det med det är inte lätt).

Som jag förstod det så har han tänkt att ha disken i datorn som lagringsdisk för spel och inte en nas som lagringsplats för spelen.

Till TS:
Det funkar säkert helt okej skulle jag tro. Jag har dock majoriteten av mina spel på en ssd och såna spel jag spelar sällan eller som jag vet inte har några direkta laddningstider på en hdd. Sen började jag fundera på hur många spel man egentligen kan pressa in på 12TB, tror att dom spel jag har installerade tar kanske 350-500GB

Edit: Mr B var visst före på första delen..

Permalänk
Medlem

Funkar med vilken hårddisk du än väljer ha in din dator

Permalänk
Medlem

Dom är ganska lika som en desktop-disk - skillnaden till största delen är den dagen när det är problem - en NAS-disk ger upp väldigt fort vid läsproblem (garanterat inom 8 sekunder) medans en desktop-disk kan försöka att läsa sektor om och om igen väl över 30 sekunder, kanske tom över en minut i hopp att lyckas (dock repareras inte den dåliga sektorn om man nu skulle lyckas - ingen SATA-snurrdisk gör det, SSD-har dock börjat med det - men beror på att de helt enkelt är illa tvungna och det satt väldigt långt inne innan den funktionaliteten började implementeras - mest kända exemplet på det är Samsung 840 EVO...)

Permalänk
Inaktiv

Man köper självklart rätt disk för behov, olika diskar är optimerade för olika saker.
Kolla in Western digitals färgschema: https://blog.usro.net/wd-hdd-colors-difference/

Att köpa fel disk kan innebära dataförlust, dålig prestanda eller onödigt slösade pengar. I ditt fall så är det kostnaden som är onödig. Sedan all extra kod för att hantera bättre redundans kan sänka prestandan och även skapa buggar.

Som privatperson köp flera diskar istället, jag tror inte du har ett spel som helt ensamt ej får plats på en 4 TB hdd och då behöver du ej slå ihop diskarna.

*edit*
En helt annan fråga är jag har en nasdisk liggandes, kan jag spela på den? Självklart, men det är en helt annan fråga än att köpa en ny nasdisk för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Åtminstone som jag förstod det, så pratar han bara om att köra disken lokalt.

Jo det funkar i så fall, jag har själva en WD Red i min dator, men det är inget jag rekommenderar, eftersom de som nämnts beter sig helt annorlunda, och det tog c:a ett år sedan hade den reallocated sector count + current pending sector count fel (och det kan gemföras med en WD Black som är ~5år som inte har ett enda och till skillnad används som OS disk och inte en lagrings disk).

Fast felen försvann efter en fullständig rensning med WD's programvara, men det kommer säkerligen tillbaka igen...

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.