Permalänk

Ta bort kylpasta

Hur tar jag bort denna kylpasta? Vill verkligen inte råka förstöra hela kortet.. Och frågan är behöver jag tabort? Eller ska jag bara på med ny? Tacksam för svar https://imgur.com/gallery/LQv9Q

Permalänk

@mansmans21: Du behöver ta bort den gamla innan du lägger på nytt, kaffefilter funkar bra med lite aceton, kemisk ren bensin eller liknande.

Eller bara kaffefilter.

Vanligt papper har jag använt också men man får kika så att det inte lossnat papper

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

@MixeR_staveN: känns som att man riskerar att ta sönder hela kortet om man skulle göra de, med tanke på att det åkt ner kylpasta på sidorna. Men aa, det va så jag tog bort den andra kylpastan, med bomullstuss och sprit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansmans21:

Hur tar jag bort denna kylpasta?

Funkar med vanligt hushållspapper. Tops går också bra.

Skrivet av mansmans21:

Och frågan är behöver jag tabort?

Innan du monterar en kylare bör du ta bort den gamla kylpasten inom den gröna ramen på den nya bilden. (ser URL i detta inlägg) Däremot skulle du kunna lämna kvar all kylpasta utanför det gröna området utan att några funktionella problem skulle uppstå.
Personligen hade jag även topsat bort merparten av det som är innanför det orange området. Dock utan kemikalier.

Skrivet av mansmans21:

Eller ska jag bara på med ny?

Nja, det är väl lite slarvigt. Rengör ytan inom det gröna. Det gör du klart på tre minuter.

https://imgur.com/a/Rwe1q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mansmans21:

Hur tar jag bort denna kylpasta? Vill verkligen inte råka förstöra hela kortet.. Och frågan är behöver jag tabort? Eller ska jag bara på med ny? Tacksam för svar https://imgur.com/gallery/LQv9Q

Som tidigare nämnt så Gripens Kemisk Ren Aceton + Bommullstops.
Standard vid nyapplicering utav kylpasta. Båda finns på ICA.

Mvh r3mpuh

Permalänk

isopropyl alkohol funkar super!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kladdat över hela kortet så fungerar bromsrengöring utmärkt. Mycket stark stråle som slår bort det mesta utan att skada kortet (iaf alla de kort och annat jag testat på). Torkar mycket snabbt. Inget behov av mekanisk rengöring som kan skada små komponenter eller sockelpinnar. Håll det vertikalt så att skiten kan rinna av. Börja på rejält avstånd eftersom strålen är så stark (gäller främst sockelpinnarna). Undvik fläktktlager eftersom fettet kan försvinna.

Självklart kan jag inte garantera att någon tillverkare valt material som inte tål bromsrengöring, men det har inte hänt hittills för mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

IPA = Isopropylalkohol.

Aceton är ett ganska starkt lösningsmedel, använd endast i nödfall. IPA är väldigt mycket snällare mot alla material du hittar i en dator, dunstar snabbt samt luktar inte fanskap.