Shenmue och Shenmue 2 kommer till PC/Windows under 2018

Permalänk
Melding Plague

Shenmue och Shenmue 2 kommer till PC/Windows under 2018

Inför lanseringen av Shenmue 3 avtäcker nu Sega en nyutgåva av de båda föregångarna, där uppdaterat gränssnitt och moderniserade grafikinställningar står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var ett bra spel för 18 år sedan, det är inte ett bra spel idag... folk kommer bli grymt besvikna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Wow! Det här är väcker minnen, blir ett solklart köp 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det var ett bra spel för 18 år sedan, det är inte ett bra spel idag... folk kommer bli grymt besvikna.

Tja.
Jag spelade igenom Duke3D för några veckor sedan, jag tyckte det var lika jäkla kul som för 20 år sedan.

Permalänk
Medlem

Äntligen!!!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

18 år... kom igen. Såg att de släppt 25 års firande Simon the sorcerer. Bara lappat på nytt typsnitt, kör en gammal dosbox version och BAM 100 riksdaler. Nostalgi säljer...tyvärr.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

I see.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tja.
Jag spelade igenom Duke3D för några veckor sedan, jag tyckte det var lika jäkla kul som för 20 år sedan.

Grattis! jag köper enbart spel som släpps som "remastered".

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer med japansk VO och eng sub, bara då den engelska dubbningen låter hemskt i mina öron. Spelade shenmue 1&2 på dreamcast och har längtat efter en uppföljare sen dess (var såklart med och kickstartade shenmue 3 och har höga förväntningar 😉)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawake:

Hoppas det kommer med japansk VO och eng sub, bara då den engelska dubbningen låter hemskt i mina öron. Spelade shenmue 1&2 på dreamcast och har längtat efter en uppföljare sen dess (var såklart med och kickstartade shenmue 3 och har höga förväntningar 😉)

Skickades från m.sweclockers.com

Man kommer kunna välja mellan engelska och japanska röster, samt text, på både 1:an och 2:an. Skulle också gå att välja mellan klassiska kontroller och uppdaterade kontroller som är mer anpassade efter dagens handkontroller.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hoppas de vill bidra till Shenmue 3 om det här säljer bra

Permalänk
Medlem

Snacka om att dynamic lightning har kommit en lång väg.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

har redan donerat 100 dollar till shenmue 3 men en re-reales är alltid välkommen

Permalänk
Medlem

Som sagts kommer man exempelvis kunna köra japanska röster med engelsk undertext. Precis som jag själv föredrar att köra det på Dreamcasten. Man kommer också kunna välja att köra klassiska kontroller eller en uppdaterad version av kontrollern.

Spelet kommer köras i 1080p, med nytt UI, achievements m.m. Det kommer fler nyheter längre fram. I USA kommer spelet (båda spelen inräknade) kosta 29.99 USD, och ungefär motsvarande pris gäller runt om i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det var ett bra spel för 18 år sedan, det är inte ett bra spel idag... folk kommer bli grymt besvikna.

Även om jag är ett stort fan av Shenmue så tror jag på samma.

T.o.m. det lilla man sett av Shenmue 3 får mig att tycka att man borde ha låtit spelserien dö ut, det ser förjävligt ut och kommer bara förstöra alla minnen av originalen.

Permalänk

Det hade varit mer intressant om det var med nya grafikmotorn som är i Shenmue 3.
Men bättre än inget antar jag, framförallt då många aldrig spelat Shenmue spelen eller att man glömt bort stora delar av storyn.
Dock är risken stor att det avskräcker många från att faktiskt köpa 3an när dom väl spelat 1an och 2an i gammal form.
Skulle inte förvåna mig om det är dom gamla Xbox versionerna man nu gör om i högre upplösning och lägger på lite AA.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det var ett bra spel för 18 år sedan, det är inte ett bra spel idag... folk kommer bli grymt besvikna.

Skrivet av Oliver91:

Grattis! jag köper enbart spel som släpps som "remastered".

Grattis! Detta är en någorlunda ambitiös remaster med nytt UI, högre upplösning, nya texturer, nya features såsom alternativ för mer modernt control-scheme och time-skip feature för Shenmue 1. Du kanske tänker på "remake" som är snäppet över en remaster och ofta involverar helt ny grafikmotor etc. (se FFVII Remake). För mer basic typ av "remaster" se den nysläppta versionen av Devil May Cry HD Collection som inte ens renderar menyerna i widescreen och som inte adderat en enda ny feature förutom högre upplösning.

Btw, lagom historielös om man tror att ålder tar bort dom tidlösa kvalitéerna i ett, i grunden, bra spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pålis:

Grattis! Detta är en någorlunda ambitiös remaster med nytt UI, högre upplösning, nya texturer, nya features såsom alternativ för mer modernt control-scheme och time-skip feature för Shenmue 1. Du kanske tänker på "remake" som är snäppet över en remaster och ofta involverar helt ny grafikmotor etc. (se FFVII Remake). För mer basic typ av "remaster" se den nysläppta versionen av Devil May Cry HD Collection som inte ens renderar menyerna i widescreen och som inte adderat en enda ny feature förutom högre upplösning.

Btw, lagom historielös om man tror att ålder tar bort dom tidlösa kvalitéerna i ett, i grunden, bra spel.

Jag är skeptisk också men tror ändå det kommer bli värt att spela dem igen. Har många gånger funderat på att damma av Dreamcasten och köra men inser alltid att jag kommer störa ihjäl mig på kabel, låg upplösning och 4:3. Det här blir perfekt inför Shenmue 3. Spelen är ju ganska lökiga om de körs på engelska så för de som oroar sig kan ju det vara läge att köra dem på japanska med textning.