Kinaavgift för ett paket från USA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vaggeryd
Registrerad
Maj 2014

Kinaavgift för ett paket från USA

Hej SweClockers!
Beställde för ca 1.5 månader sen 2 skins från DBrand till min telefon. Första paketet kom aldrig fram, varvid jag kontaktade DBrand, och de skickade ett nytt. Nu till problemet, fick i Fredags hem en inbetalningslapp från Postnord för moms och deklarationsavgift, sammanlagt ca 100kr. Jag betalade då det enbart handlar om 100kr, och jag vill ha mina skins tillslut Är bara nyfiken på varför jag fick betala för det? Moms förstår jag, men den avgiften på 75kr skulle väl enbart gälla paket från Kina? Eller har jag helt missuppfattat det hela?

Hoppas någon kan hjälpa mig förstå detta
Tack!

Rigg:
Chassi: NZXT H440 | CPU: Intel Core i7 4790K | MB: Msi Z97 Gaming 5 | GPU: 2x Nvidia Geforce GTX 980ti SLI | PSU: EVGA Supernova G2 750W | OS: Windows 10 PRO | RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 1600MHz 16GB | SSD: 480gb | Corsair H110i | Gaming Monitor: ASUS 24" VG248QE 144Hz
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

@ZyntaaX: Den avgiften gäller väl alla paket som kommer från område utanför EU vad jag vet.
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-ann...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

Tror det gäller samtliga länder som inte är med i EU.

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | MSI GTX 770 2GB SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Avgiften gäller alla paket från länder utanför EU, som det alltid har gjort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Avgiften har alltid funnits. Enda skillnaden är att förut var den på 125kr för alla paket.

Intel i5 4670K 4.4Ghz Delid | Asus MAXIMUS VI HERO Intel Z87
Corsair CX600M 600W | 4 x 4GB G.Skill Ripjaws DDR3 2133Mhz
MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming | Samsung 840 EVO Series 250GB
Noctua NH-D15 | Fractal Design Define R4 | Winows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vaggeryd
Registrerad
Maj 2014

Jaså, men dåså, tack för svaren!

Rigg:
Chassi: NZXT H440 | CPU: Intel Core i7 4790K | MB: Msi Z97 Gaming 5 | GPU: 2x Nvidia Geforce GTX 980ti SLI | PSU: EVGA Supernova G2 750W | OS: Windows 10 PRO | RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 1600MHz 16GB | SSD: 480gb | Corsair H110i | Gaming Monitor: ASUS 24" VG248QE 144Hz
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av ZyntaaX:

Hej SweClockers!
Beställde för ca 1.5 månader sen 2 skins från DBrand till min telefon. Första paketet kom aldrig fram, varvid jag kontaktade DBrand, och de skickade ett nytt. Nu till problemet, fick i Fredags hem en inbetalningslapp från Postnord för moms och deklarationsavgift, sammanlagt ca 100kr. Jag betalade då det enbart handlar om 100kr, och jag vill ha mina skins tillslut Är bara nyfiken på varför jag fick betala för det? Moms förstår jag, men den avgiften på 75kr skulle väl enbart gälla paket från Kina? Eller har jag helt missuppfattat det hela?

Hoppas någon kan hjälpa mig förstå detta
Tack!

Du ska vara glad att du fick en avgift på 75kr. Tidigare har många paket från USA haft en högre avgift. Enda gångerna jag sluppit avgift från USA är paket som skickats privat. Allt som sett ut att komma från ett företag har fastnat.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Jag beställde en dyr sak från Schweiz och antog att de var med i EU.
Fick betala ganska mycket avgifter på det paketet

Main: i7-8700K, ASUS Z370-F, Noctua NH-U14S, 16GB 3200MHz GSkill FlareX, MSI GTX 1080 Ti FE, FD Define C TG, Dell U3417W, Logitech G403, Topre Realforce 88UB, Logitech G533
Laptop: rMBP 13" mid-2014, i5 2.6 GHz, 8GB RAM, 250GB SSD
Konsoll: PS4 Pro, Switch, N64, m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Gjorde samma miss (best från schweiz) när jag handlade min O2+Odac hörlurförstärkar byggsats för ett par år sedan.

Det jävligaste var att när jag fick avi´n där kostanden jag skulle bet stod med så ding visst fan dom är ju inte med i EU.
Och av nån anledning så hade jag sidan uppe i en tab och fick för mig att kolla och butiken hade två (eller om det var fler) frakt alternativ.
1, Frakt från Schweiz.
2, Frakt från tyskland som gjordes två gånger i veckan genom att dom helt enkelt åkte nån mil över gränsen o postade.
Alternativ två had ju givetvis lett till 0 kr i moms/tax/deklareringsavgift istället för moms på runt 600-700kr plus 275:- i deklareringsavgift.

Och om jag inte minns fel så var tyskland frakten den förvalda metoden men tänkte ju att det går snabbare direkt från Schweiz, priset var samma tror jag så inte den anledningen jag byte frakt alternativ.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Verkar helt korrekt. Jag fick en avi om att betala lite drygt en hundring för en CD-skiva från Japan. Enda felet vad jag kan se är att Postnord tvingade mig att betala 73 öre för mycket. Beloppet ska ju avrundas nedåt till närmaste hela krona.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av lambdan:

Jag beställde en dyr sak från Schweiz och antog att de var med i EU.
Fick betala ganska mycket avgifter på det paketet

Då kanske du lärde dig något. Schweiz är inte med i EU... däremot har de särskilda avtal med EU som gör att de får vissa förmåner. Samma gäller Norge.

Skrivet av Kommenterande:

Verkar helt korrekt. Jag fick en avi om att betala lite drygt en hundring för en CD-skiva från Japan. Enda felet vad jag kan se är att Postnord tvingade mig att betala 73 öre för mycket. Beloppet ska ju avrundas nedåt till närmaste hela krona.

Du kan ju göra som tanten som stod på ICA för ett par år sedan när jag skulle handla. Stod och läste kvittot och skrek åt kvinnan bakom kassan att de lurat henne på 10 öre (10,90 avrundas till 11 kr) och hon skulle allt få sina tio öre.. och hon tog inte heller in informationen att tioöringar varit ur bruk sedan 1992.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018
Skrivet av Xinpei:

Du kan ju göra som tanten som stod på ICA för ett par år sedan när jag skulle handla. Stod och läste kvittot och skrek åt kvinnan bakom kassan att de lurat henne på 10 öre (10,90 avrundas till 11 kr) och hon skulle allt få sina tio öre.. och hon tog inte heller in informationen att tioöringar varit ur bruk sedan 1992.

Säg åt henne att betala med kort nästa gång; då blir det ju ingen öresavrundning. Det kan å andra sidan göra att man vid något annat tillfälle får betala tio öre extra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Kommenterande:

Säg åt henne att betala med kort nästa gång; då blir det ju ingen öresavrundning. Det kan å andra sidan göra att man vid något annat tillfälle får betala tio öre extra.

Vissa äldre verkar föredra kontanter. Själv har man övergett dem sedan tio år tillbaka.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |