Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Jul 2007

HZ-problem med skärm.

Hej!
Min 144 hz skärm har gett upp så jag tänkte använda min AOC från 2012, en 2436VW, men hittar inga drivisar, och de drivisar jag hittar är .INF-filer som inte går att installera av någon anledning.
Kollar jag enhetshanteraren så står det att det är mitt grafikkort (HD 7970) som är primary DRIVER till skärm och att skärmen benämns som PnP-skärm.

HZ är låst på 60. Igår sänkte jag upplösningen till 1024x768 i windows och då gick det att välja 75 hz men idag är den helt låst på 60.
Jag har provat det mesta. Har provat olika DVI-kablar likväl, men är fan helt rådlös.

Någon som har en idé?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Är det i Windows du inte kan ändra uppdateringsfrekvens eller på skärmen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2003

Är det inte en 1080P panel med 60Hz? En snabb sökning på internet säger så i alla fall?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

Google säger att AOC skärmen är 60Hz i 1080p

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Jul 2007

Sjukt. Vet att jag alltid haft 75 på denna och kunde välja det igår och lira med. Sen försvann det av någon anledning.

Ja, det är i Windows jag inte kan välja de.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Jul 2007

@elixyr:
DU ser ju på bilden du länka att de går att köra 75 hz i lägre frekvenser. Så det går ju!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2003

75hz i lägre frekvenser? I upplösningar menar du va?

Det ska bara vara att välja det i rullgardins menyn då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Jul 2007

@elixyr: Exakt!
Det är ju det som inte går! Det finns enbart 60 hz.

Igår sänkt jag upplösningen och då gick de å höja HZ till 75. Idag är den låst på 60 oavsett upplösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2003

Provat med att ta bort skärmen, avinstallera den i enhetshanteraren? Sen starta om burken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Jul 2007

Sjuka är att om jag går in i enhetshanteraren och "Display adapters" så står mitt grafikkort där, inte skärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2003

Under Monitors ska den finnas där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av elixyr:

Under Monitors ska den finnas där.

Har ingen kategori som heter monitors. Kanske där problemet ligger

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av thrillman:

Har ingen kategori som heter monitors. Kanske där problemet ligger

Skickades från m.sweclockers.com

På svenska heter den bildskärmar i enhetshanteraren, men verkar som du kör engelska.

Sen skärmar har inte normala drivrutiner utan just det du hittar INF filer + eventuellt färgprofiler
INf filen installeras via enhetshanteraren, fast du måste först hitta skärmen där förstås.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Jul 2007

@ggustavsson:

Hej!
Går jag in på "device manager", så har jag mycket riktigt en "Monitor" som är Generic PnP Monitor"

Under kategorin "Display adapters" har jag mitt grafikkort som källa. Känns fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av thrillman:

@ggustavsson:

Hej!
Går jag in på "device manager", så har jag mycket riktigt en "Monitor" som är Generic PnP Monitor"

Under kategorin "Display adapters" har jag mitt grafikkort som källa. Känns fel?

"Display adapters" är och ska vara grafikkortet så det är helt rätt.

Om du installerar INF på monitor / Generic PnP Monitor så bör den istället visa rätt skärm.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop