Permalänk

HZ-problem med skärm.

Hej!
Min 144 hz skärm har gett upp så jag tänkte använda min AOC från 2012, en 2436VW, men hittar inga drivisar, och de drivisar jag hittar är .INF-filer som inte går att installera av någon anledning.
Kollar jag enhetshanteraren så står det att det är mitt grafikkort (HD 7970) som är primary DRIVER till skärm och att skärmen benämns som PnP-skärm.

HZ är låst på 60. Igår sänkte jag upplösningen till 1024x768 i windows och då gick det att välja 75 hz men idag är den helt låst på 60.
Jag har provat det mesta. Har provat olika DVI-kablar likväl, men är fan helt rådlös.

Någon som har en idé?

Permalänk
Medlem

Är det i Windows du inte kan ändra uppdateringsfrekvens eller på skärmen?

Permalänk
Medlem

Är det inte en 1080P panel med 60Hz? En snabb sökning på internet säger så i alla fall?

Permalänk
Medlem

Google säger att AOC skärmen är 60Hz i 1080p

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Sjukt. Vet att jag alltid haft 75 på denna och kunde välja det igår och lira med. Sen försvann det av någon anledning.

Ja, det är i Windows jag inte kan välja de.

Permalänk

@elixyr:
DU ser ju på bilden du länka att de går att köra 75 hz i lägre frekvenser. Så det går ju!

Permalänk
Medlem

75hz i lägre frekvenser? I upplösningar menar du va?

Det ska bara vara att välja det i rullgardins menyn då

Permalänk

@elixyr: Exakt!
Det är ju det som inte går! Det finns enbart 60 hz.

Igår sänkt jag upplösningen och då gick de å höja HZ till 75. Idag är den låst på 60 oavsett upplösning.

Permalänk
Medlem

Provat med att ta bort skärmen, avinstallera den i enhetshanteraren? Sen starta om burken?

Permalänk

Sjuka är att om jag går in i enhetshanteraren och "Display adapters" så står mitt grafikkort där, inte skärmen.

Permalänk
Medlem

Under Monitors ska den finnas där.

Permalänk
Skrivet av elixyr:

Under Monitors ska den finnas där.

Har ingen kategori som heter monitors. Kanske där problemet ligger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Har ingen kategori som heter monitors. Kanske där problemet ligger

Skickades från m.sweclockers.com

På svenska heter den bildskärmar i enhetshanteraren, men verkar som du kör engelska.

Sen skärmar har inte normala drivrutiner utan just det du hittar INF filer + eventuellt färgprofiler
INf filen installeras via enhetshanteraren, fast du måste först hitta skärmen där förstås.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson:

Hej!
Går jag in på "device manager", så har jag mycket riktigt en "Monitor" som är Generic PnP Monitor"

Under kategorin "Display adapters" har jag mitt grafikkort som källa. Känns fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

@ggustavsson:

Hej!
Går jag in på "device manager", så har jag mycket riktigt en "Monitor" som är Generic PnP Monitor"

Under kategorin "Display adapters" har jag mitt grafikkort som källa. Känns fel?

"Display adapters" är och ska vara grafikkortet så det är helt rätt.

Om du installerar INF på monitor / Generic PnP Monitor så bör den istället visa rätt skärm.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300