Permalänk
Medlem

Cherry mx red switchar "fastnar" ?

Köpte just ett begagnat cherry mx red mekaniskt tangentbord och insåg nu i efterhand att ett fåtal knappar inte är lite smooth som de andra. De är svåra att trcka in och tar ibland lite längre tid på sig att "släppa tillbaka" . Har försökt trycka in switchen och blåsa med kompressed air men det hjälper bara delvis.

Ska man använda ngn slags lubricant eller vad kan man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Köpte just ett begagnat cherry mx red mekaniskt tangentbord och insåg nu i efterhand att ett fåtal knappar inte är lite smooth som de andra. De är svåra att trcka in och tar ibland lite längre tid på sig att "släppa tillbaka" . Har försökt trycka in switchen och blåsa med kompressed air men det hjälper bara delvis.

Ska man använda ngn slags lubricant eller vad kan man göra?

Tog lite alkohollösning på en tops och gjorde rent och det löste sig. Hur länge måste jag vänta tills det "torkat"? Alkohol borde avdunsta rätt fort va? Dock 93% så säkert lite vatten i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Tog lite alkohollösning på en tops och gjorde rent och det löste sig. Hur länge måste jag vänta tills det "torkat"? Alkohol borde avdunsta rätt fort va? Dock 93% så säkert lite vatten i.

Alkohol beroende på mängd, försvinner fort. Det dunstar nog fortast om du håller switchen nedtryckt.
Annars är det att löda bort switchen och öppna och fixa den. Om det inte löser sig.
Att smörja från toppen är svårt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Alkohol beroende på mängd, försvinner fort. Det dunstar nog fortast om du håller switchen nedtryckt.
Annars är det att löda bort switchen och öppna och fixa den. Om det inte löser sig.
Att smörja från toppen är svårt.

Använde alkohol igår och idag så är tangenterna fortfarande lite sticky. Bara att göra om eller finns ngt mer effektivt sett?
Ska man köpa ngn lubricant ?

Permalänk
Medlem

@Lallo:

T-röd fungerade bra för mig. spillde öl på mitt tangentbord.
tog bort alla tangenter och använde t-töd överallt med tops. Fungerade galant.
Bara köra igen ifall det är sticky

Dutta med alkoholen i switchen, och klicka satan. Förhoppningsvis går det bort.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Inaktiv

@Lallo:
(Ripsters) Reddit Spill-guide för alla dina rengöringsfrågor om tangentbord.

Permalänk
Medlem

@Tawen: Känns som de switchar jag gjort rent nu blivit ännu sämre nästan... Tar alkoholen bort någon form av lubricant i switchen? Måste jag Ta loss och öppna switchen nu? Har aldrig gjort sådant förr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

@Tawen: Känns som de switchar jag gjort rent nu blivit ännu sämre nästan... Tar alkoholen bort någon form av lubricant i switchen? Måste jag Ta loss och öppna switchen nu? Har aldrig gjort sådant förr...

Pröva på någon tangent som du aldrig använder för att titta hur det ser ut. Kanske går att googla någon "sprängskiss" ?

https://www.youtube.com/watch?v=95oZ5QPTDuc

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Eftersom du ska ta bort alla switchar spar du mycket frustration genom att bara köpa nya switchar. Isf skulle jag nog köra gateron eller kalih som är nästintill identiska (om inte bättre), och mycket billigare!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Menar ni att jag måste löda bort alla tangenter för att komma åt en enda?
Nu i efterhand verkar det som att tangenterna jag försökt göra rent blivit ännu sämre...
Har jag blivit lurad på mitt köp? Allt detta med att löda osv hae jag ingen koll på...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Lallo:
Om du verkligen inte vill läsa Ripsters spill-guide som behandlar ALLA dina frågor kring rengöring och smörjning av brytare/tangentbord...

...Så kan jag väl lyfta ett av (de många, många) tipsen från guiden: Om brytaren (tangenten) fortfarande är klibbig/sträv och du verkligen inte vill löda loss brytarna: prova att applicera Kontaktrengöring i brytaren (t.ex. Kjelles variant).

En annan nödlösning om det trots det fortfarande klibbar (bäst är att löda loss, ta isär brytarna och handsmörja) är att applicera torrsmörja efter rengöringen (t.ex. kjelles torrsmörja )

Edit: Kontrollfråga: Är det de "normalstora" tangenterna (1U) eller är det någon av de större ((2,0U+) mellanslag, enter, Höger-shift, backspace) som kärvar?

Permalänk
Skrivet av Lallo:

Menar ni att jag måste löda bort alla tangenter för att komma åt en enda?
Nu i efterhand verkar det som att tangenterna jag försökt göra rent blivit ännu sämre...
Har jag blivit lurad på mitt köp? Allt detta med att löda osv hae jag ingen koll på...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej om det bara är ett fåtal tangenter kan du löda bort bara dem. Jag har en guide i "Guide: Mekaniska Tangentbord" hur du löder bort switchar

Kolla dock det Felion länkade, det är nog det smidigaste om det funkar!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Lallo:
Om du verkligen inte vill läsa Ripsters spill-guide som behandlar ALLA dina frågor kring rengöring och smörjning av brytare/tangentbord...

...Så kan jag väl lyfta ett av (de många, många) tipsen från guiden: Om brytaren (tangenten) fortfarande är klibbig/sträv och du verkligen inte vill löda loss brytarna: prova att applicera Kontaktrengöring i brytaren (t.ex. Kjelles variant).

En annan nödlösning om det trots det fortfarande klibbar (bäst är att löda loss, ta isär brytarna och handsmörja) är att applicera torrsmörja efter rengöringen (t.ex. kjelles torrsmörja )

Edit: Kontrollfråga: Är det de "normalstora" tangenterna (1U) eller är det någon av de större ((2,0U+) mellanslag, enter, Höger-shift, backspace) som kärvar?

Hej Felion och tack för ditt svar!
Är ej lat men har haft ett par långa dagar på jobb med sena kvällar och med mitt tangentbord i tankarna så har inte hunnit läsa runt allt ännu.
Uppskattar dock att du givit så bra feedback!

Rekommenderar du att jag köper båda saker du länkat och först rengör sedan sprayar ?
Kan jag använda samma sprej innuti switchen (om nu inget funkar och jag bestämmer mig för att öppna allt.

Eller är det bättre att bara beställa nya switchar?
Det är en vanliga 1U tangenter.

Permalänk
Inaktiv

@Lallo:
Jag rekommenderar att du tar en titt på Ripsters guide där ALLA dina frågor vad gäller tangentbordsrengöring och smörjning besvaras på ett kortfattat och enkelt sätt (med beskrivande bilder).

Denna tråden innehåller redan mer text än Ripsters guide, så varför inte ta en titt på Ripsters guide?

Men hade det varit jag (och jag inte orkat avlöda) så hade jag försökt med "sugrörsmetoden" (som beskrivs i Ripsters guide) och Isopropanol, samt motionerat brytaren rejält i samband med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Lallo:
Jag rekommenderar att du tar en titt på Ripsters guide där ALLA dina frågor vad gäller tangentbordsrengöring och smörjning besvaras på ett kortfattat och enkelt sätt (med beskrivande bilder).

Denna tråden innehåller redan mer text än Ripsters guide, så varför inte ta en titt på Ripsters guide?

Men hade det varit jag (och jag inte orkat avlöda) så hade jag försökt med "sugrörsmetoden" (som beskrivs i Ripsters guide) och Isopropanol, samt motionerat brytaren rejält i samband med det.

Jag har redan kört den metoden (enligt Ripsters Guide) 3 omgångar i flera dagar utan resultat.
Har testat både vatten och isopropanol.

Har alltså gjort rengöring, låtit torka någon dag, och repeat 3 gånger redan.
Jag får testa att köpa dessa grejer från Kjell som du länkade

Jag har verkligen läst och utfört allt det basala i Ripsters guide och andra guider på nätet flera gånger innan jag skrev tidigare inlägg men jag kanske inte förmedlade det.
Problemet uppstod när dessa tekniker inte fungerade.
Jag var inte så sugen på att öppna och löda om ett tangentbord jag precis köpt så därför frågade jag om hjälp.

Jag skall dock testa med dessa produkter som du länkade från Kjell!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte produkterna från Kjell och dessa gjorde susen!
Tack för all hjälp!

Permalänk
Inaktiv

@Lallo:
Tack för återkopplingen och gott att det löste sig!