Noctua smygvisar NF-A12x25 – flaggskeppsfläkt med nytt material

Permalänk
Melding Plague

Noctua smygvisar NF-A12x25 – flaggskeppsfläkt med nytt material

Efter fyra år av utveckling, en helomvändning gällande materialval samt flera försenade lanseringsdatum ska nu Noctuas flaggskeppsfläkt NF-A12x25 lanseras inom kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

finns den i 140mm`????

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk

That price...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

finns den i 140mm`????

Kommer finnas, men det har tidigare pratats om att det kommer ta minst ett år till att färdigställa 140mm-versionen. Vet inte om den siffran fortfarande gäller efter dessa förseningar, kanske går det fortare att göra klart 140mm-versionen?

Har sett fram emot dessa fläktar sen de först pratades om. Blir de bra så ersätter jag nog två av stock-fläktarna i mitt Define R5. (Men, som sagt, då blir det till att vänta på 140mm...)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd

Intressant om det är låg ljud nivå och bra luftflöde på dem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Är ju inte vackra i fönster byggen tyvärr, men bra kvalitet!

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom släpper Chromax versioner av dessa också.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle lätt våga betta på att denna fläkten kommer bli den bästa allroundfläkten på marknaden. Synd bara att Noctua inte kommer göra RGB fläktar

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Mängdrabatt plis

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Kommer finnas, men det har tidigare pratats om att det kommer ta minst ett år till att färdigställa 140mm-versionen. Vet inte om den siffran fortfarande gäller efter dessa förseningar, kanske går det fortare att göra klart 140mm-versionen?

Har sett fram emot dessa fläktar sen de först pratades om. Blir de bra så ersätter jag nog två av stock-fläktarna i mitt Define R5. (Men, som sagt, då blir det till att vänta på 140mm...)

Jag vill också minnas att 140mm modellen skulle släppas ca 1 år efter 120mm. Det var tråkigt när man fick höra att de blev försenade efter att dom upptäckte problemet med materialet men det visar också vilket arbete som ligger bakom när dom går tillbaka till ritbordet. Det gör fläktarna än mer intressanta. Jag hoppas på att få se tester av dem senare. Visar dom sig vara bra blir det ett garanterat köpt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Synd bara att Noctua inte kommer göra RGB fläktar

Vilken tur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Hoppas att dom släpper Chromax versioner av dessa också.

Ja, även om deras bruna fläktar har sin charm så är jag rejält trött på dom. De passar ofta inte in i byggets färgschema. Att sitta och vänta år på att deras fläktar ska komma i chromax varianter är heller inte kul. Släpp dom i svart direkt.

Permalänk
Medlem

Passa på att byta den hemska färgen också. Det må va det som utmärker noctua dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Som flera andra det var länge sedan man hade fläktar mindre än 140mm, så det blir att invänta denna storlek.
Priset var hyfsat lågt för kvalitesfläkt så kanske ersätts den gamla?
Att ha för många modeller är bara förvirrande.

Angående färger så älskar många som mig den, gillar man inte så säljer de fläktar i andra färger. Sedan visst ser det lite barnsligt ut, men det första jag tänker på färger är kvalite. Tyst, bra luftflöde och hållbar, andra fläktar är säkert bättre men det ser jag ej på 10 m avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarra:

Passa på att byta den hemska färgen också. Det må va det som utmärker noctua dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Smaken är som baken.

Brun.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Scarra:

Passa på att byta den hemska färgen också. Det må va det som utmärker noctua dock.

Skickades från m.sweclockers.com

De har även svarta fläktar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"Prestandamässigt ska den i enkelt utförande motsvara två stycken av föregångaren NF-F12 vid montering på processorkylaren NH-U12S."

Låter som en mycket god och fin uppgradering mot nuvarande NF-F12 PWM som jag flitigt använder mig av. Ser fram emot recensionerna!

EDIT: Angående Noctua's färger - de står ut ur mängden. Ser man byggen med dessa så märker man fläktarna direkt, och man tänker direkt på ett enda ord - kvalité. Ett exempel:

https://www.sweclockers.com/galleri/14346-project-perfection#...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag blir sugen på att köpa dem bara för att kunna säga att mina fläktar är gjorda av flytande kristallpolymer, men 120mm är ju som sagt inte jätteintressant.

Och för alla som klagar på att de inte passar in färgmässigt så är lösningen så klart att andra tillverkare måste anpassa sig. Tänk er en hel dator i två nyanser av brunt, inklusive chassit så klart.

Permalänk
Medlem

Grymt sugen. Hade varit perfekt i ett bygge där man bara har en fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag blir sugen på att köpa dem bara för att kunna säga att mina fläktar är gjorda av flytande kristallpolymer, men 120mm är ju som sagt inte jätteintressant.

Och för alla som klagar på att de inte passar in färgmässigt så är lösningen så klart att andra tillverkare måste anpassa sig. Tänk er en hel dator i två nyanser av brunt, inklusive chassit så klart.

Chassi i trä och läder kanske hade vart något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

"Prestandamässigt ska den i enkelt utförande motsvara två stycken av föregångaren NF-F12 vid montering på processorkylaren NH-U12S."

Låter otroligt, ursäkta mig om jag är väldigt tveksam till det.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Låter otroligt, ursäkta mig om jag är väldigt tveksam till det.

Den jämför push NF-A12x25 med push pull NF F-12.
Som många vet så ger push+pull inte dubbla kylprestanda, utan sänker tempen det lilla extra.
A12 prestanda testades och gav liknande resultat som deras push+pull, därav "presterar som två stycken".

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Väntar på 140mm varianterna sedan blir det byta samtliga fläktar. Lär väl lanseras i samband med nästa uppdatering av andra komponenter i burken som det ser ut nu.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Fjortisvarning på glas-sidor och rgb-fläktar
Det viktiga är prestandan, utseende på komponenterna inuti chassit är långt ner på listan.

Permalänk
Medlem

Japp, visst är det en fläkt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

But can it run Crysis?

Kan säkert blåsa Crysis långt bort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Noctua är ett av få företag som fortfarande borgar för kvalitet även när de skulle kunna ha tummat lite på byggkvalitet för att bättra på sina egna marginaler. De flesta lär anse att priset är för högt för en fläkt. Samtidigt som Nvidia och Intel mjölkar pengar och fuskar lite här och var där de tror att det inte kommer märkas.

Förra bygget står fortfarande och tuffar 24/7 och är helt knäpptyst. Inga fläktar har behövs bytas och efter 10 års drift är det fortfarande husets tystaste burk. Som så många andra ser jag därför verkligen fram emot när 140mm-modellerna rullas ut på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Är ju inte vackra i fönster byggen tyvärr, men bra kvalitet!

I byggen med fönster så kommer folk kunna se direkt att man gått på kvalité. Det är själva orsaken till Noctuas färgval. Att de ska sticka ut.

Skrivet av folmeroN:

But can it run Crysis?

Krisen blir som bort blåst...?

Skrivet av serdyllon:

Noctua är ett av få företag som fortfarande borgar för kvalitet även när de skulle kunna ha tummat lite på byggkvalitet för att bättra på sina egna marginaler. De flesta lär anse att priset är för högt för en fläkt. Samtidigt som Nvidia och Intel mjölkar pengar och fuskar lite här och var där de tror att det inte kommer märkas.

Förra bygget står fortfarande och tuffar 24/7 och är helt knäpptyst. Inga fläktar har behövs bytas och efter 10 års drift är det fortfarande husets tystaste burk. Som så många andra ser jag därför verkligen fram emot när 140mm-modellerna rullas ut på marknaden.

Samma här. Köpte min NH-D14 2011 och det tuffar på bra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Intressant, hoppas att det verkligen blir en märkbar skillnad mot nuvarande sortiment. Och jag är faktiskt optimistisk och tror det! Om de lyckats göra en 120mm-fläkt så är jag tämligen säker på att vi kommer att få se en 140mm version så småningom. Hoppas att de skippar 140x150mm då..

Skrivet av Noob I am:

Skulle lätt våga betta på att denna fläkten kommer bli den bästa allroundfläkten på marknaden. Synd bara att Noctua inte kommer göra RGB fläktar

Det är ju super, inga onödiga pengar på massa ljus som inte ger dig högre FPS, lägre temps eller lyser upp störande i sovrumsdatorn. Jag brukar kolla på skärmen när jag sitter vid datorn. Vet inte vad alla andra gör med sina interna RGB-komponenter, sitter folk och stirrar in under skrivbordet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Folk får gärna ha disco i sina PC. Jag vill själv inte ha det.

Vad jag däremot vill ha är fläktar med helt vitt ljus med en av/på i frontpanel.
Som lyser om jag vill även när datorn är avstängd. Smidigt vid rengöring och små ingrepp.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.