Dotter på snart 8 år och spel

Permalänk
Medlem

Dotter på snart 8 år och spel

Har en dotter som precis som jag har fastnat för datorer och spel.
Hon har en egen dator som jag valt att ställa i vardagsrummet så jag har lite koll från soffan när hon spelar.
Oftast så sitter hon och pratar med en klasskompis och klasskompisens kusin i "Discord".
Och givetvis så hör jag ju allt hon säger och har bra kontakt med de andra ungarnas föräldrar.

Men hon spelar Roblox och Minecraft, och framförallt i Roblox så sitter hon och skriver med vilt främmande människor, vilket gör mig lite orolig. Jag kan och vill ju inte kontrollera allt hon gör och skriver i spelet, men jag har givetvis förklarat för henne allt om "godis från främmande människor" och att det även gäller på internet.
Jag brukar göra stickkontroller när jag hör att hon skriver mycket för att kolla vad som händer.

Finns det något mer man kan göra? Vad gör ni för att hålla koll på (små)barnens internetanvändande?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte barn, dock så skulle jag själv tro att det du gör nu är tillräckligt. Kanske att du kan sätta en maxtid för henne att spela? Är hon någonsin ensam hemma och spelar så tror jag maxtid på spelandet är smart, finns säkert bra program som kan hålla koll också, men det vet nog andra mer om.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Det du också ska göra är att se till så hennes onlinenamn inte är något som direkt får en att tänka på en liten flicka. Typ "Mr.Pain" eller något sånt som screen name, det får nog de flesta groomers att ignorera henne jämfört med om hon heter "Sara2010" i spel som RoBlox.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@PointMan har onekligen en poäng vad gäller användarnamn.

8 år är ju ganska ungt fortfarande, men i övrigt är jag av åsikten att det där med att skydda från verkligheten sällan är det bästa i det långa loppet.
Likt skolor talar om källkritik etc, så är det nog väldigt vettigt att ta upp sådant vad gäller folk på internet med, och att i den takt du känner att du vågar få henne medveten om den verklighet som finns bortanför tomten, påskharen och den där fen som byter pengar mot tänder.

Inget av det spelar dock någon roll om hon inte har den styrka i sig själv som krävs i slutändan, när tonåren nås så tenderar folk att skita i vad de "vet är fel" för den bekräftelse som går att få, så att hon har dig med som du beskrev, som någon som bryr sig kollar till och är ett stöd är nog redan det en god förutsättning

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Nu har jag inte barn, dock så skulle jag själv tro att det du gör nu är tillräckligt. Kanske att du kan sätta en maxtid för henne att spela? Är hon någonsin ensam hemma och spelar så tror jag maxtid på spelandet är smart, finns säkert bra program som kan hålla koll också, men det vet nog andra mer om.

Vi har en maxtid, vardagar är det 1h normalt sett, kan bli mer vid speciella tillfällen.

Skrivet av PointMan:

Det du också ska göra är att se till så hennes onlinenamn inte är något som direkt får en att tänka på en liten flicka. Typ "Mr.Pain" eller något sånt som screen name, det får nog de flesta groomers att ignorera henne jämfört med om hon heter "Sara2010" i spel som RoBlox.

Det var en väldigt bra sak som jag inte tänkt på! Det ska jag se till att ändra, då jag tror att hon har ett nickname likt ditt andra exempel just nu...

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Som @Bellerfon sa så är det viktigt att prata om det på internet också. Och säg till henne att säga till dig ifall något konstigt händer. Alltid bra att berätta vad som händer, även ifall det inte är särskilt farligt. Sedan, som du antagligen redan gör, håll koll på henne vad hon gör utanför spelandet, speciellt om hon har tillgång till plattor eller telefoner på egen hand.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

@PointMan har onekligen en poäng vad gäller användarnamn.

8 år är ju ganska ungt fortfarande, men i övrigt är jag av åsikten att det där med att skydda från verkligheten sällan är det bästa i det långa loppet.
Likt skolor talar om källkritik etc, så är det nog väldigt vettigt att ta upp sådant vad gäller folk på internet med, och att i den takt du känner att du vågar få henne medveten om den verklighet som finns bortanför tomten, påskharen och den där fen som byter pengar mot tänder.

Jo jag vet att 8 år är ungt, men jag är ju så glad att hon har hittat ett intresse som vi delar, spel och datorer. Hon gillar ju även att vara med när jag "skruvar dator" och frågar då en massa och jag får förklara vad alla saker gör osv.
Jag har pratat med henne om hur dumt internet kan vara och är, och det gör jag flera gånger i månaden.
Men jag vet inte om det är tillräckligt?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Vi har en maxtid, vardagar är det 1h normalt sett, kan bli mer vid speciella tillfällen.

Det var en väldigt bra sak som jag inte tänkt på! Det ska jag se till att ändra, då jag tror att hon har ett nickname likt ditt andra exempel just nu...

Det är lite sorgligt... men hon kan undvika mycket skit genom att alltid "presentera" sig som kille online.

Har också barn i den åldern men de får inte spela online.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jag har pratat med henne om hur dumt internet kan vara och är, och det gör jag flera gånger i månaden. Men jag vet inte om det är tillräckligt?

Det räcker, går inte att skydda de eller sig själv mot allt ändå.
Glöm inte prata om blommor, bin och verkligheten också, så inte allt "tjat" fokuserar på samma sak...
(två barn själv, grabb 11 och flicka 7.)

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle aldrig låta henne vara en sekund ensam på internet. Min dotter är 35 nu och även på hennes tid dvs länge sedan fanns det svin på nätet som jag fick be dra åt helvete när jag kom på dom vilket jag gjorde. Sen skulle hon max få hålla på med musik och videoskapande när det gäller datorer, spel aldrig och krigsspel aldrig i ....te. Barn ska vara ute inte sitta framför skärmar för det kommer dom att få göra ändå så det räcker och blir över som det ser ut i dags läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270561:

Jag skulle aldrig låta henne vara en sekund ensam på internet. Min dotter är 35 nu och även på hennes tid dvs länge sedan fanns det svin på nätet som jag fick be dra åt helvete när jag kom på dom vilket jag gjorde. Sen skulle hon max få hålla på med musik och videoskapande när det gäller datorer, spel aldrig och krigsspel aldrig i ....te. Barn ska vara ute inte sitta framför skärmar för det kommer dom att få göra ändå så det räcker och blir över som det ser ut i dags läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta mig, men din dotter är 35 år och du låter henne inte göra som hon vill? Jag själv är 35 år och den tiden jag var åtta år så fanns inte internet i den utsträckningen som det är idag
Eller menar du att din dotter är 3,5 år gammal?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att börja introducera lätt programmering vid denna ålder.

Permalänk
Medlem

@Jerban: Vill minnas att man kan stänga av chatten åtminstone i Roblox.
http://www.yshopnoosa.com/B5EODYY59/

Går att göra liknande i Minecraft med, om hon ändå pratar med klasskompis och dennes kusin via discord så behöver man kanske inte ingame chatten?
https://gaming.stackexchange.com/questions/184334/how-do-i-hi...

Nu är min son bara 2½ ännu, men har redan börjat fundera på hur man ska ställa sig till såna frågor om han snappar upp mitt intresse.
Tror det viktiga är att komma fram till en ålder när man tycker det är okej att börja chatta med främmande människor online.

Själv så började jag med Runescape i 3an, vad är man då, 10? Detta var då alltså 2000.
Tror föräldrarna var lite skeptiska i början, men det hjälpte min Engelska så mycket så tror det var det som fick iaf morsan att acceptera det.

OT: Kan även tipsa om att skaffa ett lösenord om ni inte har det, så om någon person skulle komma fram till henne och säga att hennes mamma/pappa har bett dom hämta henne. Så kan hon bara fråga efter lösenordet, när dom inte vet vad lösenordet är, så vet hon att personen ljuger.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Ursäkta mig, men din dotter är 35 år och du låter henne inte göra som hon vill? Jag själv är 35 år och den tiden jag var åtta år så fanns inte internet i den utsträckningen som det är idag
Eller menar du att din dotter är 3,5 år gammal?

Haha! Vilket roligt missförstånd.
Men om man läser utan att "leta fel" så inser man snabbt vad som menas.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Har en dotter som precis som jag har fastnat för datorer och spel.
Hon har en egen dator som jag valt att ställa i vardagsrummet så jag har lite koll från soffan när hon spelar.
Oftast så sitter hon och pratar med en klasskompis och klasskompisens kusin i "Discord".
Och givetvis så hör jag ju allt hon säger och har bra kontakt med de andra ungarnas föräldrar.

Men hon spelar Roblox och Minecraft, och framförallt i Roblox så sitter hon och skriver med vilt främmande människor, vilket gör mig lite orolig. Jag kan och vill ju inte kontrollera allt hon gör och skriver i spelet, men jag har givetvis förklarat för henne allt om "godis från främmande människor" och att det även gäller på internet.
Jag brukar göra stickkontroller när jag hör att hon skriver mycket för att kolla vad som händer.

Finns det något mer man kan göra? Vad gör ni för att hålla koll på (små)barnens internetanvändande?

Har två barn (en dotter som är 11 och en son på 8 år). De har varsin bärbar dator, med varsitt bord/stol som står ute i hallen (vi har renoverat om vår stora hall som haft massa döytor under trapp osv). Fördelen med att de sitter där är att vi hör vad de spelar och talar om ut i vardagsrummet.

Tycker du gör rätt i att förklara att det är främmande människor som de spelar med, och då är det vissa förhållningsregler man alltid skall tänka på. Det har även vi. Vi har även sagt att vad som än händer, om något känns fel eller konstigt att de skall tala med oss päron.

Självklart finns det fler saker man kan göra för att spåra vad de gör (nu talar vi tekniska lösningar), men varken jag (som arbetar inom IT) eller min fru tycker att det är vägen att gå. Vi vill ge dem förutsättningar att hantera Internet osv, inte bestraffa dem ...

Därtill så har vi två regler som våra barn har att ta till sig, bl.a. max 3 timmars skärmtid på en dag (vackra dagar så får de gå ut helt enkelt), samt så måste de vara aktiva inom idrott/sport (våra tränar fotboll/handboll i två olika lag).

Spelmässigt så har vi en HTPC lösning i vardagsrummet med 4 handkontroller som de spelar Lego spel mm på. På deras egna datorer spelar de Roblox (båda), Minecraft (båda), Spore (dotterns favorit) samt Fortnite nu på sistone.

Visa signatur

www.faihido.com - Musikgrupp jag grundat med min bror
www.mathiaskholm.se - Personlig hemsida
www.faihidoadministration.se - Administrativa vårdtjänster på distans
www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare

Permalänk

När mina barn var yngre satt jag ofta med och visade intresse för spelen de spelade, dels blev det en gemenskap men jag lärde mig också jargongen och hur det fungerade. I och med det så blev det lättare att förstå om något var "konstigt" och tröskeln lägre för barnen att lyfta/diskutera saker i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270561:

Jag skulle aldrig låta henne vara en sekund ensam på internet. Min dotter är 35 nu och även på hennes tid dvs länge sedan fanns det svin på nätet som jag fick be dra åt helvete när jag kom på dom vilket jag gjorde. Sen skulle hon max få hålla på med musik och videoskapande när det gäller datorer, spel aldrig och krigsspel aldrig i ....te. Barn ska vara ute inte sitta framför skärmar för det kommer dom att få göra ändå så det räcker och blir över som det ser ut i dags läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej fy tusan!

Riktiga barn leker minsann ute och bygger koja i skogen! De kan ju få fyrkantiga ögon om de sitter och stirrar på datan hela dagen. Förbjud hårdrock för ungarna också! Fy!

Permalänk
Medlem

Jag tror på att precis som många andra säger så det ända du kan göra är att förklara vilka sorters människor det finns på nätet, inte lämna ut adress och namn osv till någon. Jag har spelat online spel sedan jag var 7 år, väldigt fritt, finns för och nackdelar med det. Jag lärde mig grunder i engelska innan det introducerades i lågstadiet osv. Runescape, WoW, Warcraft 3 var sådant jag spelade med andra.

Jag tror inte riktigt på det här med att begränsa, så länge man sköter skola/kompisar och motion så ser jag inget direkt problem med att få vara framför datorn.

Se till så att hon inte kan använda webbkameran!

Är förövrigt 21

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Först och främst roligt att du intresserar dig/försöker ha koll.
Mycket är redan sagt men vill bara tillägga att chatta med främmande människor är ingen fara bara man talar om att spårar det ut så avsluta konversationen genast och kanske prata med dig vad som hänt.
Flera lärare jag känner märker vilka som spelar datorspel genom att dom ligger väldigt långt fram i engelska kunskaper då tyvärr oftast pojkar. Något din dotter kan hjälpa till att ändra på

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Avstängd

Som åtta åring tycker jag Minecraft är bra. Jag lärde själv mig vid yngre ålder att skriva bättre. Fick en del kunskaper i engelska med eftersom man skriver med andra. Lättare att lära sig än i skolan då man har roligt. Ha lite koll ändå, Roblox och Minecraft har många 12-15 åringar och då förekommer förolämpningar och fula ord eftersom det är ”coolt” i den åldern. Men många servrar har regler och folk blir bannade men självklart inte på direkten.

Skickades från m.sweclockers.com