Permalänk
Avstängd

Jag är ganska säker på att man kan få bättre hårdvara för samma pris som den där datorn på elgiganten. Om man tex köper ett begagnat 1080.

Personligen skulle jag aldrig köpa en dator från en butik som Elgiganten. Det är sällan (aldrig skulle jag vilja påstå) man får mer för pengarna kontra att bygga själv. Den enda anledningen till att vissa tycker det är bra dator för pengarna beror på grafikkortspriserna men det löser man genom att köpa begagnat så kommer du få en dator som är bättre, snyggare, tystare, svalare, överklockningsvänlig och mer framtidssäker.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

@Landmark90: Kom att tänka på en annan sak.. Såg att det var någon som hade synpunkter på nätagget på datorn från elgiganten. Vad innebär det? Kommer det att funka i det långa loppet? Eller kommer jag bli tvungen att byta ut det? Isåfall, bör jag göra det på en gång? Är det svårt? Osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av tallens:

...Landmark90: Kom att tänka på en annan sak.. Såg att det var någon som hade synpunkter på nätagget på datorn från elgiganten. Vad innebär det? Kommer det att funka i det långa loppet? Eller kommer jag bli tvungen att byta ut det? Isåfall, bör jag göra det på en gång? Är det svårt? Osv

Att byta ett ett nätagg i sig är enkelt. Dock vet jag inte om det är standard nätagg. Om inte så kan det vara svårt att hitta ett ersättningsagg. Nytt nätagg är mest aktuellt om du ska överklocka (lite kommer gå bra). Det som åldras är främst kondenstatorer och om du ligger nära gränsen för vad nätagget klarar att ge kommer den här åldringen påverkar dig tidigare. Se det helt enkelt som att du tappar lite av nätaggets kapacitet med tiden.

Tror dock inte du kommer ha problem, även med en mild överklockning, de närmsta 3 åren.

Permalänk
Medlem

@Kuspar: Tack för svar! Men säg att jag inte kommer överklocka (vilket jag inte kommer göra), utan bara spela, då kommer det inte vara några problem?

Permalänk
Medlem

@tallens
Inga problem alls så länge du inte överklockar datorn. Och även viss mindre överklockning bör inte vara något bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuspar:

Att byta ett ett nätagg i sig är enkelt. Dock vet jag inte om det är standard nätagg. Om inte så kan det vara svårt att hitta ett ersättningsagg. Nytt nätagg är mest aktuellt om du ska överklocka (lite kommer gå bra). Det som åldras är främst kondenstatorer och om du ligger nära gränsen för vad nätagget klarar att ge kommer den här åldringen påverkar dig tidigare. Se det helt enkelt som att du tappar lite av nätaggets kapacitet med tiden.

Tror dock inte du kommer ha problem, även med en mild överklockning, de närmsta 3 åren.

Skrivet av Landmark90:

@tallens
Inga problem alls så länge du inte överklockar datorn. Och även viss mindre överklockning bör inte vara något bekymmer.

Man tackar man tackar. Uppskattar detta mycket! Det blir att beställa en sådan här. Avvaktar lite dock, ifall det dyker upp någonting bättre innan den 25e då den inkommer i lager och ni av en slump märker det så skulle ni ju kunna skriva här om ni har lust :-).

Permalänk
Medlem

Jag skulle passa mig för att köpa en färdig dator sådär. Om man inte är redo att dra om kablarna och etc själv dvs.

Permalänk
Medlem

@MaynardJ: Jag har ingen erfarenhet av att bygga datorer och har ingen ork för massa jidder. Vill bara att datorn ska funka, och funka bra. Har heller inget intresse i att "överklocka" eller byta ut delar.

Skulle du kunna utveckla lite vad du menar? Vad kan det ha för nackdelar för mig att köpa den datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tallens:

Man tackar man tackar. Uppskattar detta mycket! Det blir att beställa en sådan här. Avvaktar lite dock, ifall det dyker upp någonting bättre innan den 25e då den inkommer i lager och ni av en slump märker det så skulle ni ju kunna skriva här om ni har lust :-).

Har kollat runt lite mer, ser ut som ett standard ATX agg bakifrån men kan inte lova något.
Har dock kollat på msis hemsida och de nämner inget 500W nättagg. Vad man kan se där kan man få den datorn med 550W eller 850W nättagg (även listad på prisjakt som 550W). Även om du överklockar så kommer du antagligen få problem med temperaturer/kylning innan nättaget begränsar dig.

Permalänk
Medlem

@Kuspar: Och probrem med temperatur/kylning, är det något jag bör göra något åt? Eller kommer det bli ett problem? Iom att jag inte kommer att överklocka eller någonting. Vill ju bara att spelen jag spelar ska flyta på utan fpsdrops.

Permalänk
Medlem

@tallens: Menar bara på att kylningen är nog inte dimensionerad så att den klarar något bättre överklockning. OM man överklockar så blir antagligen kylning begränsningen innan nätagget blir det.

Om du nu inte ska överklocka så kommer kylningen duga.

Permalänk
Medlem

@Kuspar: Allright, då är jag med. Tack!