Ofrivilligt krypterad extern seagate

Permalänk

Ofrivilligt krypterad extern seagate

Hej!

Jag hade med mig min "Externa seagate 1tb" löst i väskan. Dumt nog hade jag inte kopplat ur Usb-kabeln ur kabinettet vilket resulterade i att "något" tryckt till kabeln, som i sin tur vridit av den lilla anslutningskontakten i från moderkortet.

Jag går till Inet (där jag inhandlade hårddisken).

Inet testar hårddisken utan kabinetten, men hävdar att disken nu är automatiskt krypterad (Jag har aldrig haft någon egen kryptering) till följd av skadan, och att jag måste kontakta Seagate för en krypteringsnyckel.
Seagate i sin tur hävdar att det inte finns någon sådan kryptering eller krypteringsnyckel.

Alltså. Inet hävdar att det skett en automatisk kryptering då usb-kontakten skadats.

Är det någon som vart med om liknande och vet hur man skall gå till väga?

(Skall också nämna att disken är formaterad för Mac, och börjar fundera på om Inet bara testat den i PC och fått för sig detta av den anledningen).

Med vänlig hälsning, Christofer

Permalänk
Medlem
Skrivet av carol_grandpierre:

Hej!

Jag hade med mig min "Externa seagate 1tb" löst i väskan. Dumt nog hade jag inte kopplat ur Usb-kabeln ur kabinettet vilket resulterade i att "något" tryckt till kabeln, som i sin tur vridit av den lilla anslutningskontakten i från moderkortet.

Jag går till Inet (där jag inhandlade hårddisken).

Inet testar hårddisken utan kabinetten, men hävdar att disken nu är automatiskt krypterad (Jag har aldrig haft någon egen kryptering) till följd av skadan, och att jag måste kontakta Seagate för en krypteringsnyckel.
Seagate i sin tur hävdar att det inte finns någon sådan kryptering eller krypteringsnyckel.

Alltså. Inet hävdar att det skett en automatisk kryptering då usb-kontakten skadats.

Är det någon som vart med om liknande och vet hur man skall gå till väga?

(Skall också nämna att disken är formaterad för Mac, och börjar fundera på om Inet bara testat den i PC och fått för sig detta av den anledningen).

Med vänlig hälsning, Christofer

Det sistnämnda låter väl som en grej att kolla upp, iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av carol_grandpierre:

(Skall också nämna att disken är formaterad för Mac, och börjar fundera på om Inet bara testat den i PC och fått för sig detta av den anledningen).

Det är en väldigt viktigt detalj att berätta (och påminna) vad den används med när man ber om hjälp, lämnar till butik mm. Säger man inte något så skulle nog de flesta anta att den användes med Windows PC.

Vill du vara säker så kan du fråga Inet om dom i allmänhet bara testar den i PC.

Permalänk
Skrivet av carol_grandpierre:

disken nu är automatiskt krypterad

Det kan stämma att hårddisken inte fungerar utan sitt kabinett. Jag tror att alla tillverkare har börjat med detta, se WD som exempel. Western Digital har olika serier av externa hårddiskar som "elements" och "passport"/"ultra". "If it's not under warranty and you are looking to retrieve data, then try by taking out the drive of the enclosure. The WD elements does not have hardware encryption, so you can access the data by hooking it to the SATA port on your system"

Elements hårddiskarna går oftast att ta ur kabinettet och läsa direkt i datorn via sata anslutningarna (vissa diskar har inga sata kontakter utan ett kretskort med micro usb direkt på hårddisken) medans dyrare "secure" modeller av olika slag enbart fungerar i sitt original kabinett. Tar du ur hårddisken är åtminstone datan, ibland hela disken oanvändbar.

Så googla om just din modell av extern hårddisk har några som helst automagiska säkerhets eller hårdvarukrypteringsfunktioner, om du har otur kan du inte använda/läsa disken utanför kabinettet.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jättevanligt att det ligger krypteringsnyckel inbakat i små 2.5" externa diskars USB-Sata-gränssnitt.
WD är värst på denna fronten så vitt jag vet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@carol_grandpierre: Om man visste exakt vilken "Externa seagate" du har så kan man säkert kolla upp om det är en enhet med krypteringsfunktion, om den nu har det så måste skadan i kabinettet lagas innan man kan få ur någon data..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag vet bara att WD-diskar har direkt USB-stöd så att man inte kan ta ut disken och köra den som SATA,
men det borde inte göra det omöjligt att köpa en HD av exakt samma modell och byta ut kretskortet helt och hållet.

Men är det som du beskriver att bara kontakten är skadad kanske du istället ska få hjälp med att löda på din USB-kabel direkt på kretskortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jag vet bara att WD-diskar har direkt USB-stöd så att man inte kan ta ut disken och köra den som SATA,
men det borde inte göra det omöjligt att köpa en HD av exakt samma modell och byta ut kretskortet helt och hållet.

Men är det som du beskriver att bara kontakten är skadad kanske du istället ska få hjälp med att löda på din USB-kabel direkt på kretskortet...

Har för mig jag hört det med kryptering eller icke standardiserad lagring på dessa HDDs via USB systemet.

Lösningen ovan måste nog vara den bästa dock. Ta en överbliven USB mus eller något annat skräp USB med en kabel, lödda på USB kontakten. Se bara till att pinnarna blir rätt första gången... så inte du får rök istället för data.

Permalänk

Tack för svar!

Skrivet av ggustavsson:

@carol_grandpierre: Om man visste exakt vilken "Externa seagate" du har så kan man säkert kolla upp om det är en enhet med krypteringsfunktion, om den nu har det så måste skadan i kabinettet lagas innan man kan få ur någon data..

Modellen är: Seagate Barracuda 7200.12 1TB, år: 2010/11

Skrivet av pacc:

Jag vet bara att WD-diskar har direkt USB-stöd så att man inte kan ta ut disken och köra den som SATA,
men det borde inte göra det omöjligt att köpa en HD av exakt samma modell och byta ut kretskortet helt och hållet.

När man tagit ut disken ur kabinetten så finns det en SATA-anslutning på den. Men du menar att den är programmerad på något sätt att denna ändå inte fungerar utan USB anslutning?

Som sagt så har jag varit i kontakt med Seagates support, delgivit dom modellnummer etc. Dom anger att det ej skall finnas någon kryptering.

Permalänk

Kan meddela att det inte var något som helst fel på hårddisken. Köpte en ny kabinett, och den fungerar som tidigare. Ingen kryptering.