Tankehjälp - många problem med ny setup

Permalänk
Medlem

Tankehjälp - många problem med ny setup

Jag har precis köpt och installerat det här:
MSI GeForce GT 710
AMD Ryzen 5 1400 3.2 GHz 10MB
ASUS PRIME B350-PLUS
Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Ballistix

Inte bara det att jag är inne på min fjärde HD för att installera systemet utan problemen fortsätter.

Jag har provat följande OS, Debian 9, Ubuntu 16.10.4 och 17.10 samt CentOS 7.

Det började med att datorn frös efter 3-4 timmar oavsett OS.
Minnesfel tänkte jag, körde memtest och mycket riktigt hittade jag fel på minnet.
Så jag tog ut en minnesstick och testade fel igen, bytte minne och nu så!
Debian, IP men kunde inte kommunicera, Ubuntu samma sak, CentOS fungerade!
Woho tänkte jag... det fungerade nästan hel dag, sedan frös den igen.

Så där står jag nu.
Jag ska skicka tillbaka minnena men är det bara det som felar?
Jag börjar misstänka moderkortet också.

Vad säger ni som kan allt och lite till?
Ja tanken är att detta ska bli vår nya server, därav valet av OS. Kommer stå på 24/7.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Hedersmedlem

En bra start är om du har det senaste bioset till burken. Gör en hel del för minneskompbiliteten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

En bra start är om du har det senaste bioset till burken. Gör en hel del för minneskompbiliteten.

Ja det har jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ratnose:

Ja det har jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du testat stabiliteten och temperaturerna i systemet vid lite tyngre arbete?
Windows 10 kanske inte är det optimala, men vad jag har hört har det varit lite si och så med med vissa x-nix versioner, men det får andra mer kunniga på dessa OS svara på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: Nej det har jag inte gjort - har liksom inte hunnit.
Men idag ska jag prova att byta minnen med min andra maskin så får vi se.
Får ta och dra in Win10 också då.

För det som fick mig att haja till på att det kunde vara moderkortet var att minnesplats A1 inte verkar fungera.
Men ta det med en nypa salt än så länge. Måste undersöka det mera.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag flyttat minnena från servern till spelmaskinen, och servern har fått spelmaskinens minnen.
Då hände något "intressant".

Och så vid POST:

Märk väl att bild 1 säger 16 Gb, bild 2 bara 8 Gb.

Vad kan detta tyda på?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

När jag väl får igång CentOS 7 så ser systemet bara en minnesmodul.
Kan jag på något se vilken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Märk väl att bild 1 säger 16 Gb, bild 2 bara 8 Gb.

Bild 1 säger faktiskt också 8GB om du kollar ovanför "DRAM Status", men listar ändå två 8GB-moduler. Hade det varit ett Intel-system så hade jag sagt att du troligtvis råkat böja några pinnar i CPU-sockeln, men med Ryzen är det väl lite svårare att ha böjda pinnar utan att märka det (eftersom pinnarna sitter på CPUn och ska passa i hålen i sockeln). Men det kan vara värt att kolla upp om inget annat fungerar. Ett annat vanligt problem är att man helt enkelt inte tryckt ner minnet ordentligt.

Skrivet av ratnose:

När jag väl får igång CentOS 7 så ser systemet bara en minnesmodul.
Kan jag på något se vilken?

Med dmidecode kan man se information om modulerna, men det kan vara svårt att bestämma den fysiska minnessockeln som minnet hör till. Det enklaste är nog att bara plocka ur ett minne och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

@perost: Ja det gör det, jag ser också att jag satt dom "oparigt" - va fasen.

Jag har provat att ta ur processorn och sätta iden igen och det går hur lätt som helst, inget tryck eller så. När jag gjort det säger BIOS att jag satt i en ny processor - räcker det för att säga att inga pinnar är böjda?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

@perost: Ja det gör det, jag ser också att jag satt dom "oparigt" - va fasen.

Nej, de sitter rätt för dual channel, ett minne i kanal A och ett minne i kanal B.

Skrivet av ratnose:

Jag har provat att ta ur processorn och sätta iden igen och det går hur lätt som helst, inget tryck eller så. När jag gjort det säger BIOS att jag satt i en ny processor - räcker det för att säga att inga pinnar är böjda?

Jag har dålig koll på hur känsliga de är för sånt, men även om en pinne är böjd helt platt så borde det väl märkas kan man tycka.

Permalänk
Avstängd

Vet inte om vissa ryzen moderkort lider av det eller inte men med mitt msi kort blir helt cp med hotswap på och får random reboot för diskarna kliver ner i viloläge vid aktivitet och även vid spel men med hotswap off funkar datorn galant och diskarna kliver ner i viloläge när dom ska .......kan vara värt att kolla

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@perost: Jag får ta tid och montera sär allt och försöka kolla om jag ser några böjda pinnar.

Gott att minnena sitter rätt i alla fall, kör Memtest86 på minnena som som var tänkta att sitta i denna maskin.
De minnen jag har i nu är från en annan maskin.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Jag har nu kört minnestester större delen av natten och jag får inga som helst fel på det minnena.
Jag börjar nu misstänka - primärt moderkortet med min Intel-erfarenhet. Men som många säga så kan det lika gärna vara processorn.
Ska ta diskussionen med leverantören idag så får vi se.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@ratnose: Har du testat minnena i de andra två portarna? Flytta alltså båda till de andra två, inte en åt gången

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Ja det har jag samma problem där.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Lverantören, Inet, har erbjudit sig att ta in moderkort, minnen och processor för att testa det hos dom för att se vad det är som krånglar. Får skicka det gratis så det tackar jag för.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Har du testat att stänga av C6 state i bios ?

"Background:
It seems C6 state causes lockups for several systems. Although it´s disabled in bios it was still enabled while testing with zenstates. After executing --c6-disable I never had any lockup again! Ryzen 1700X, ASRock AB350 K4"

https://forum.manjaro.org/t/ryzen-freezes-possible-solution-r...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

@Ragnarok: Sitter på ett tåg och minns inte riktigt men någon sådan grej stängde jag av i BIOS. Men jag ska dubbelkolla så snart jag är hemma.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@Ragnarok: Tack för den länken installerade det i går morse och sedan dess har burken INTE kraschat.
Men nu spottar OS:Et ut mängder med fel info och det är bättre eftersom då kan jag äntligen börja felsöka.
Så då klistrar jag inte en STOR bild så ni kan läsa.

Rättstavningar.
Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Det är med all tydlighet något hårdvarufel. Processor eller moderkort. Får roa mig någon kväll att skruva isär och undersöka.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Jag fick en uppenbarelse kring mina problem - eftersom den klagar på hårdvara och inte kan säga enskilt om det är processor eller moderkort kom jag på att de flesta krascher faktiskt händer när jag kopplar in diskarrayen. Den är en 5 diskar btrfs RAID5.
Ja precis RAID5, för det första är inte RAID5 klart, btrfs stöder 0,1 och 10.
Sedan är btrfs ett nyare filssytem så den kunskap jag har om RAID nivåer stämmer inte riktigt.
RAID0: No redundancy, data is "striped" (distributed evenly across multiple devices)
RAID1: Data is "mirrored" (copied identically to two devices)
RAID10: Also known as RAID1+0, combines the previous two, requires at least 4 disks

Jag körde innan RAID10 och det har fungerat hur bra som helst, men jag gick slut på utrymme så jag bytte till RAID5. Jag håller nu på att konvertera min RAID5 till RAID1 hoppas jag återfår stabiliteten.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Minsann kraschade den inte igen när jag började belasta processorn. över 40%. Va fan.
Nu är misstankarna stark riktade mot processorn. Jag har nu slitit ut processorn och hittat vad jag kan förstå papper mellan några av pinnarna?!?!
https://sundsvallbbq.se/vitt.jpg
https://sundsvallbbq.se/smuts.jpg

Är det en spricka som syns också? 6 pinnar upp?
https://sundsvallbbq.se/bild3.jpg

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@ratnose: Svårt att se på bilderna, men det är inte kylpasta som hamnat fel då? Helt klart inget som ska vara där i alla fall.

Permalänk
Medlem

@perost: Inte vad det verkade när jag väl fick bort det, mer papperlikt.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.