Hur ska jag vända fläktarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Hur ska jag vända fläktarna?

Hej!

Jag har precis köpt 3 stycken 120mm RGB fläktar, och ska sätta två i toppen och en högst upp på baksidan. Nu undrar jag, hur ska jag VÄNDA dessa tre mojänger? På den ena sidan är det en stor corsair-logga, och på den andra en mindre logga och lite text angående bl.a volt-nivåer.

Mitt chassi: https://www.inet.se/produkt/6901933/corsair-crystal-570x-rgb-...

Mina nya fläktar: https://www.inet.se/produkt/5320054/corsair-sp120-rgb-led-3-p...

Tacksam för hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Fläktarna "blåser" alltid eller iof oftast mot motorn, alltså oftast den fula sidan av fläkten och där Volt osv står.
Om det är det du menar.
Alltså den öppna sidan "suger " luften och trycker den mot baksidan där ramen hålelr i fläkten.
Det kan även finnas pilar i plasten på insidan av "fläkthuset" som indikerar åt vilket håll det blåser

6600k @4.6Ghz
Gigabyte 1080 Ti aorus
Custom loop
16 Gb vengeance @3100Mhz
|triple monitor|AOC24" BenQ 24" Dell Ultrasharp 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011

på utsidan av ramen på fläkten är det två pilar som visar riktning och hur den blåser

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Ah nu såg jag! Håller jag den stora loggan åt höger, så är det en pil som pekar åt vänster och en mer åt höger som pekar nedåt. Den "fula" sidan blåser alltså utåt om jag förstår min fläkt rätt Då är frågan, ska de blåsa inåt så pilen pekar åt höger och den andra uppåt, eller tvärtom? (Hoppas ni förstår hur jag menar)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Efter att ha läst om mera av vad ni sa så förstår jag bättre. Fläkten blåser alltså emot den fula sidan, "fästet", vilket pilarna verkar indikera. Nu är bara frågan, ska fläktarna blåsa inåt eller utåt, vad är bäst för att kyla ner min stiliga låda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Mar 2011

@Razmion: Fläktar i botten skall ta in luft, fläktar i toppen ska ta ut luft (alltså blåsa ut).

Cpu Intel quadcore I5 4670k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik gtx 1060 6 gb Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Kom att tänka på den här gamla tråden som tar upp samma fråga

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1050704-dum-men-dodlig...

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av blackbush:

@Razmion: Fläktar i botten skall ta in luft, fläktar i toppen ska ta ut luft (alltså blåsa ut).

Gött då är jag med på noterna! Tack! Och ah ja, den tråden verkar vara lite liknande Tack alla Sweclockare!