Hur ska jag vända fläktarna?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag vända fläktarna?

Hej!

Jag har precis köpt 3 stycken 120mm RGB fläktar, och ska sätta två i toppen och en högst upp på baksidan. Nu undrar jag, hur ska jag VÄNDA dessa tre mojänger? På den ena sidan är det en stor corsair-logga, och på den andra en mindre logga och lite text angående bl.a volt-nivåer.

Mitt chassi: https://www.inet.se/produkt/6901933/corsair-crystal-570x-rgb-...

Mina nya fläktar: https://www.inet.se/produkt/5320054/corsair-sp120-rgb-led-3-p...

Tacksam för hjälp

Permalänk

Fläktarna "blåser" alltid eller iof oftast mot motorn, alltså oftast den fula sidan av fläkten och där Volt osv står.
Om det är det du menar.
Alltså den öppna sidan "suger " luften och trycker den mot baksidan där ramen hålelr i fläkten.
Det kan även finnas pilar i plasten på insidan av "fläkthuset" som indikerar åt vilket håll det blåser

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Avstängd

på utsidan av ramen på fläkten är det två pilar som visar riktning och hur den blåser

Permalänk
Medlem

Ah nu såg jag! Håller jag den stora loggan åt höger, så är det en pil som pekar åt vänster och en mer åt höger som pekar nedåt. Den "fula" sidan blåser alltså utåt om jag förstår min fläkt rätt Då är frågan, ska de blåsa inåt så pilen pekar åt höger och den andra uppåt, eller tvärtom? (Hoppas ni förstår hur jag menar)

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst om mera av vad ni sa så förstår jag bättre. Fläkten blåser alltså emot den fula sidan, "fästet", vilket pilarna verkar indikera. Nu är bara frågan, ska fläktarna blåsa inåt eller utåt, vad är bäst för att kyla ner min stiliga låda?

Permalänk

@Razmion: Fläktar i botten skall ta in luft, fläktar i toppen ska ta ut luft (alltså blåsa ut).

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Hedersmedlem

Kom att tänka på den här gamla tråden som tar upp samma fråga

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1050704-dum-men-dodlig...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackbush:

@Razmion: Fläktar i botten skall ta in luft, fläktar i toppen ska ta ut luft (alltså blåsa ut).

Gött då är jag med på noterna! Tack! Och ah ja, den tråden verkar vara lite liknande Tack alla Sweclockare!