Nybygge för maxad Gaming, ~15k budget utan GPU

Permalänk
Medlem

Nybygge för maxad Gaming, ~15k budget utan GPU

Håller på att dra ihop ett lite kraftfullare nybygge som ser ut såhär just nu:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11477514/

och ville kolla om jag har tänkt rätt eller om något bör förbättras.

Till exempel är jag väldigt osäker på vilken CPU-kylare jag ska ta om jag skulle vilja överklocka CPUn. Räcker det med den jag valt eller bör jag ta något bättre och isf vilken? Kommer RAMet jag valt att passa moderkortet?

Jag har denna PSU från min gamla dator: https://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w
Kan jag använda den på detta nybygge eller är det bättre att köpa en ny? Vad är risken med att köra med ett gammalt PSU med de nya komponenterna?

Tacksam för alla tips jag kan få!

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort kan vara bra att ha annars så blir de svårt att få en bild

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, ganska standard. Hade skippat snurrdisken pga ljudnivå men då har jag lagring på annat håll. Du kan inte överklocka nämnvärt med den där kylaren, Noctua eller BeQuiets värstingmodeller som gäller för luft. AIO vattenkylning funkar också bra, kika på NZXT m.fl.

Nätagget kommer räcka till utan problem och är dessutom av hög kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rman:

Ser bra ut, ganska standard. Hade skippat snurrdisken pga ljudnivå men då har jag lagring på annat håll. Du kan inte överklocka nämnvärt med den där kylaren, Noctua eller BeQuiets värstingmodeller som gäller för luft. AIO vattenkylning funkar också bra, kika på NZXT m.fl.

Nätagget kommer räcka till utan problem och är dessutom av hög kvalité.

Är vattenkylning "bättre" än luftkylning överlag? (förstår ju såklart att det kan beror på vilken luftkylare mot vilken vattenkylare)

Menar du nätagget jag har i kundvagnen eller den jag har sen innan?

Skrivet av nobleman:

Ett grafikkort kan vara bra att ha annars så blir de svårt att få en bild

Haha ja, har det sen innan så ville bara ha tips och råd angående vad jag valt förutom just det :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniol:

Är vattenkylning "bättre" än luftkylning överlag? (förstår ju såklart att det kan beror på vilken luftkylare mot vilken vattenkylare)

Menar du nätagget jag har i kundvagnen eller den jag har sen innan?

Du kommer förmodligen ha lägre temperaturer med en vettig vattenkylning, ja. Jag är dock lite biased mot luftkylning och föredrar det själv - smaksak... Nätagget du har sen innan menar jag.

Permalänk
Medlem

Passar Noctua NH-D15 för FD Meshify C?

Har dragit ihop den här kundvagnen:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11483285/

och ville kolla om den CPU-kylaren passar chassit? Om den inte gör det finns det någon annan CPU-fläkt som passar chassit som jag kan använda för att överklocka processorn eller bör jag byta chassi istället?

Kommer den fläkten att ställa till problem med minnerna?

Permalänk
Medlem

Ja!

Max höjd CPU-kylare 172 mm och D-15 är 165mm. Står klart å tydligt.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@daniol:

Lågprofilsminnen, inga problem.

Du kan ju ta en titt på nya Dark Rock pro 4:
https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4
Snarlik prestanda jämfört med NH-D15 men betydligt snyggare, passar bättre in i färgschemat för det chassit.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@daniol:

Kan också slå ett kast för Dark Rock Pro. Riktigt tyst, bra kylning och betydligt snyggare än Noctua! Jag har trean, men fyran ska ju ännu bättre.

Vill du spara lite pengar (eller använda till annan komponent) så skulle jag rekommendera att byta ut SSD:n till denna. Visst är 960 snabbare, men i spel + Windows är skillnaderna ytterst marginella.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@D-ryd @Samlooh:
Tack för era tips, ska definitivt kolla närmare på den!

Vet ni förresten om det är något problem att hastigheten på minnerna överstiger standard hastigheten på moderkortet? Eller är detta enkelt att överklocka?

Permalänk
Hedersmedlem

@daniol *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorköp). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@daniol:

Enkelt att aktivera XMP i bios.
Tycker att du borde ta en 850 eller 860 EVO istället för en 960. Du kommer inte märka av hastighetsskillnaden.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |