Nya HIFI högtalare + bas? Budget: 30 tusen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Nya HIFI högtalare + bas? Budget: 30 tusen?

Hej!

Söker ett nytt system, ska vara kompakta högtalare då jag ska ha det på skrivbordet, vill även ha tyngre bas.
Lyssnar på allt i allo. Men med det jag har nu så blir det för svag bas! (Har endast ett par Argon Octave 5 aktiva högtalare.)

Skulle helst lägga runt 25 tusen, men ifall det blir väldigt mycket kan jag sträcka mig till max 30 tusen.

Allt skall gå att köpa på Hifiklubben då jag vill köpa det i butik och lyssna på det innan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Aug 2011

@IsacAnderssonnn: Har både en Dali sub och en XTZ 12.17 sub och XTZ subben slår min dali med hästlängder. Så om du vill ha mest bas för pengarna ska du klart gå för en XTZ, kanske en cinema sub 12. Annars är SVS grymma på subbar, lite dyrare dock. Denna t.ex. är bra: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2331592 XTZ varor kan man beställa hem och testa i 30 dagar och skicka tillbaka om man inte är nöjd.

Angående högtalare så kanske du ska köpa en bra stereoförstärkare, någon variant av HEOS kanske? https://www.hifiklubben.se/streaming/heos-by-denon/heos-by-de...

Högtalare är väldigt personligt så det kan jag inte uttala mig om.

Vänligen

CPU:Intel core i7 8700k @ 4.8 ghz all cores, 1.26v (Noctua NH-D15) GPU: ASUS GTX 1080 TI STRIX OC @ 2088 / 12006mhz MINNE:16gb G.Skill Ripjaws V 3866mhz @ 16-16-16-36, 1.39v MODERKORT:MSI z370 Gaming M5 NÄTAGG:Antec High Current Gamer 900w SSD: Samsung SM843 480gb, Samsung 830 256gb, Samsung 840 PRO 256gb CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: ASUS Xonar Essence STX HÖRLURAR: QPAD QH-90 OS: Windows 10 PRO

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

För den budgeten hade jag personligen satsat lämpliga Genelec studiomonitorer. Jag har inte stenkoll å deras utbud så jag kan inte rekommendera något mer specifikt, men de gör bra skit som passar bra att placera på skrivbordet (närfält).
Finns flera butiker där du kan lyssna, även om det tenderar att vara sämre lyssningsrum i dessa butiker.

Utöver det bör du verkligen tänka på att budgetera för akustiska förbättringar i ditt rum. Hellre 5000Kr på högtalare och 20,000Kr på akustik än tvärtom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2010

Behöver du verkligen en bas? alla är olika, men jag har en hegel h90 samt ett par b&w 705 s2. Kombinationen är sjukt fin, funkar även med högre nummer i serien... Små och packar punch så det skriker om det, men man måste gilla b&w soundet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av IsacAnderssonnn:

Allt skall gå att köpa på Hifiklubben då jag vill köpa det i butik och lyssna på det innan.

Jag hade nog värderat möjligheten att kunna pröva högtalarna hemma högre än att kunna lyssna på dem i obekant miljö. Skulle det funka med inköpsställen med generös returpolicy?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Feb 2018

Ska du lägga 25' på ett 2.1 system så tycker jag du absolut skall besöka en butik för provlyssning och ta eventuella funderingar efter du testat lite. Tycker det är lite synd att begränsa sig till bara hifiklubben då det finns massor bra produkter som de ej säljer. Oavsett så är första steget att helt enkelt provlyssna. Och du kommer sitta nära högtalarna hemma så provlyssna dem på samma sätt i butiken. Det är närfältshögtalare du är ute efter. Får man fråga vilken stad du bor i? Kanske kan tipsa om någon alternativ butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Maj 2006

Du ska inte snöa in dig på hifi klubben. Nu ska jag sova. Men jag återkommer imorgon med ett antal riktigt bra rekommendationer som jag själv har lyssnat på och vet är brutalt bra grejer.

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Evga G3 850 - Msi 970 Gaming - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Sennheiser Momentum (Over-Ear) - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.16 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 + En djungel av olika prylar, dessa är dock dem jag använder mest.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av IsacAnderssonnn:

Varför vill du inte handla hos andra ? Att låsa sig till en kedja är underligt speciellt så den kedjan bara finns i större städer och där brukar det finnas många oberoende handlare utöver Hifiklubben, du väljer bort 99 % av marknaden om du låser dig till att handla av dem.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.