Har nätaggregatet lyckas döda moderkortet?

Permalänk

Har nätaggregatet lyckas döda moderkortet?

I helgen small det till i nätaggregatet och datorn ville inte starta mer. Jag investerade i ett nytt aggregat, och satte in det nu ikväll.

Nu när jag startar datorn går fläktarna igång, och ett litet pip hörs från en hårddisk innan datorn startar om redan inom några sekunder. Det enda som lyser är en led på själva burken.

Har nätaggregatet lyckas kortsluta moderkortet eller nåt? Alla kablar bör sitta där de ska. Har även testat utan hårddiskar, och utan ström till grafikkortet, bör jag även testa ta ur det? Tacksam för hjälp med ytterligare felsökning. Jag är lite sjuk, och helt slut i huvudet nu.

UPPDATERING:
Jag plockade ur ram-minnena och stoppade i dem igen, och nu funkar det.

Rättstavning, uppdatering
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

@limparion: är moderkortet helt död skulle inget svara, testa att plocka 1 minne i taget

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Testa att köra med så lite komponenter som möjligt. Har du inbyggd grafik så testa och se om du postar med enbart den, Om så är fallet kanske grafikkortet har fått sig en kyss. Annars är det nog mycket troligt att nätaggregatet tog med sig moderkort eller processor. Kolla även med hemförsäkring och se vad de säger.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@limparion: är moderkortet helt död skulle inget svara, testa att plocka 1 minne i taget

Kan fortfarande gå ström genom moderkortet även om någon komponent har strukit med.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av aragon:

@limparion: är moderkortet helt död skulle inget svara, testa att plocka 1 minne i taget

Du är en ängel. Jag var alldeles för trött för att komma på det själv. Behöver du någonsin en ståbasist ställer jag upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk

Tack hörni, nu så får jag åtminstone igång eländet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

@limparion: inga problem

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@limparion: är moderkortet helt död skulle inget svara, testa att plocka 1 minne i taget

Hur kommer det sig att det funkade ta ut och sätta in minnena? Verkar ju inte va fel på något i datorn, var bara det som krävdes ju.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Boresund: Nja tror ts tog ut minst 1 minne, ibland kan det dock fungera att byta plats på ramen men är det skadat kommer du förr eller senare få blåskärm eller samma startproblem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

**tråd rensad från filosofiska (ot) diskussioner ang. definitionen om "död" //mod**