KVM Switchar råd önskas

Permalänk
Medlem

KVM Switchar råd önskas

Hej, i skrivande stund sitter jag och har ägnat en stor del av dagen åt att försöka läsa mig till mer om KVM Switchar, vilket känns lite som att dunka huvudet i en betongvägg eftersom jag kan för lite om dem än så länge. Min förhoppning är att kanske några av er glada entusiaster kunde hjälpa mig får rätsida på saker och ting och kanske hjälpa mig att välja rätt inför ett kommande köp. Känner verkligen att jag här behöver konsultera någon med praktisk erfarenhet i området.

Men för att börja i den andra änden och förstå vad jag har för ändamål med en KVM. Jag håller just nu på att researcha delar till mitt blivande hem labb i form av ett 42U server-rack. I detta rack kommer jag till att börja med ha några tower burkar (VM host) av varierande slag, om inte annat bara för att ha dem på ett och samma ställe och inte på garderober :). Jag har redan router/L3 switch mm samt nas. Men det som fattas mig är ett enkelt sätt att komma åt dessa datorer utan skärm/tangentbord/mus. När de är uppkopplade och korrekt konfigurerade funkar såklart remote session, men när något går fel eller jag av någon anledning behöver fysisk access till någon av burkarna behöver jag en passande KVM.

Av vad jag kan läsa mig till finns lite olika standarder, usb/ps/2, vga/dvi/hdmi,CAT5, IP baserad mm. Jag känner mig ärligt helt vilsen i vilken av alla i denna uppsjö som skulle vara ett bra och relativt "billigt" alternativ. Jag behöver så vitt jag vet inte IP baserad för remote session (men rätta mig gärna om jag har fel), jag skulle gott klara mig på primitiv VGA in/ut, och helst med USB ingång för mus/tangentbord, 16+ portar och monterbart på 19" rack, konsol är i prisklass inte aktuellt utan skulle vara tvungen att koppla till annan skärm/laptop/dator eller något (inte helt säker på vilka alternativ jag har här, återigen feedback välkommet).

Alla tips och erfarenheter är välkomna

Permalänk
Medlem

@Darkfall:
Varför använder du inte ipmi eller motsvarande?
kvm är sjukt bökigt jämfört enligt mitt tycke.

med ipmi behöver inte datorn vara igång, du kan start,starta om mm via din telefon/dator
du kan gå in i bios eller du kan köra vanlig fjärrstyrning samt installationer.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har stött på lite läsning om ipmi men vet helt ärligt för lite om det så har nog inte reflekterat över det så mycket, men ska göra min hemläxa om det helt klart.
Anledningen att jag ville köra KVM var nog mest för att lära mig om just det, samt få ett enkelt och fysiskt redskap för att komma åt de huvudlösa burkarna som ibland är helt isolerade från både internet och övriga nätverk etc. Men är en novis så tar tacksamt emot allt mothugg jag kan få

Permalänk
Medlem

@Darkfall:
ok, ska det vara helt isolerat från nätverket kan det svårt med ipmi, då blir det vanlig kvm switch med vga om du inte har hdmi vill säga, Jag förutsätter att det max är 2st fysiska servrar? anledningen är att jag personligen har bara sett kvm switchar med stöd för mus och tangentbord för max 2, (ska du bara ha bild från dom finns det som klarar väldigt många)

PS:Kör du ipmi, så har den vanligen en separat lan port, dvs du skulle ju kunna använda vlan och på så sätt ändå behålla isoleringen från övriga

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

IPMI och en KVM switch fyller ju olika funktion.

Skrivet av Darkfall:

Av vad jag kan läsa mig till finns lite olika standarder, usb/ps/2, vga/dvi/hdmi,CAT5, IP baserad mm. Jag känner mig ärligt helt vilsen i vilken av alla i denna uppsjö som skulle vara ett bra och relativt "billigt" alternativ. Jag behöver så vitt jag vet inte IP baserad för remote session (men rätta mig gärna om jag har fel), jag skulle gott klara mig på primitiv VGA in/ut, och helst med USB ingång för mus/tangentbord, 16+ portar och monterbart på 19" rack, konsol är i prisklass inte aktuellt utan skulle vara tvungen att koppla till annan skärm/laptop/dator eller något (inte helt säker på vilka alternativ jag har här, återigen feedback välkommet).

Jag har kört med lite blandade erfarenheter. Ett absolut mini krav jag har i dag, är hotkey funktion, för att växla mellan systemen, och USB hubb, som gåt att peka separat till de olika systemen. En klar bonus är om switchen har OSD funktion, när man ska jobba med som du önskar, minst 16 portar.
Ett problem där är att en del switchar kräver väldigt specifika förutsättningar för mus / tangentbord. I dag är de flesta inte så känsliga att de kräver mus på en usb, och tangentbord på den andra, men det är inte alls säkert att det emulerade tangentbordet, och musen, har "rätt" funktioner, så att ett system som startas utan att vara aktivt på switchen, kan vara lite segt innan det fattar var mus och tangentbord egentligen är, när man växlar till det.
Inte för att det är ett perfekt alternativ, men Aten CS1316, kostar runt 2700 och jag har haft tur med deras switchar förr. Den har , tror jag, inte USB hub.
Jag hade antagligen satsat på DVI, eller rent av displayport i dag, eftersom det ger HDMI, DVI, och möjligen även VGA via passiv adapter, för bild, men det blir genast dyrare, och mycket server hårdvara kommer fortfarande bara med VGA, vilket gör det till en extra kostnad man kanske vill undvika.

Skrivet av aragon:

anledningen är att jag personligen har bara sett kvm switchar med stöd för mus och tangentbord för max 2, (ska du bara ha bild från dom finns det som klarar väldigt många)

Uh... Alla KVM switchar, kör tangentbord och mus till alla anslutna system. Jag har en snart 20 år gammal ATEN (från tidigt 2000) enhet för 4 system, med USB för mus & TGT, 2 extra USB på styrbar hub, samt 4 ljudkanaler. (eller, som de annonserade den funktionen, stereo ljud, och microfon.)
Äldre enheter än så, som jag haft, hade ett stort vred att välja system med, klart sämre lösning, men fanns för betydligt mer än 2 burkar då med.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

För att förenkla diskussionen lite. När allt fungerar som det ska är RDP eller motsvarande det självklara alternativet. Men när problem uppstår av olika karaktär har jag ibland behövt komma åt att styra datorn genom att koppla in en skärm/mus/tangetbord, inte för vm utan för den fysiska datorn. Och det är för just detta jag söker ett alternativ så jag slipper koppla om och lyfta i/ur etc.. Utifrån den feedback jag fått kanske inte KVM är det bästa alternativet men frågan är i så fall vad är?

Permalänk
Avstängd

@Darkfall:

Om jag fattar det rätt så har du inte serverhårdvara därför så har du ingen IPMI?

Jag har en Avocent DSR 2020 16 Port som jag köpte på ebay för något år sen som jag aldrig använde om det är i intresse så kan jag lägga ut den på Marknaden här?

Ingen bild på min utan för att visa hur den ser ut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

En kvm-switch och ipmi (eller motsvarande hos olika tillverkare, t.ex. idrac (Dell) eller ilo (HP)) fyller samma funktion, men av olika anledningar i ett datacenter (t.ex. terminaldator i racket) och olika fysiska förutsättningar kan båda varianterna föredras. Det är dock vanligt att det ena inte nödvändigtvis utesluter det andra.

Oftast är det heller inga problem att seriekoppla portarna i en kvm-switch flera gånger om för att ge stöd för flera maskiner per port. I ett hemlabb med hyfsat modern enterprise-hårdvara ser jag ingen nytta med en kvm-switch, utan snarare att man håller sig till hårdvara med stöd för ipmi eller motsvarande, då du troligtvis kommer ha din arbetsplats nära intill övriga maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ipmi kan ha vissa fördelar - förutsatt att stöd för det finns i hårdvaran - men vad gäller enkelhet att sätta upp det hela, och att "bara fungera" så är en vanlig KVM switch svårslagen.
Aten CS-1316 som länkades till i en tidigare post verkar väl ha allt som efterfrågas och behövs.

KVM switchar med stöd för att köra över IP eller nätverkskabel har sina användningsområden, men för en vanlig hemmainstallation är sådant bara att krångla till det - där är en klassisk KVM switch med direkt anslutning till alla enheter att föredra.

Permalänk
Medlem

Det hela beror på syftet med din KVM. Är det bara servrar är det VGA som gäller och du behöver inget avancerat i form av upplösningar och funktioner utöver en massa ingångar.

Det som kan vara intressant är om de har en webbserver dit du kan surfa och se samt styra din KVM. Eller om det går att koppla en förlängare över nätverkskabel för din konsol.

Beroende på hur du labbar och vilka operativsystem du kör. Kör du en hypervisor behöver du bara skärm när du installerar operativsystemet eller om du felsöker och då hade jag hoppat över KVM. Bara att koppla in en skärm vid de tillfällena. Blir också massa sladdar när man har KVM