Permalänk
Inaktiv

Överklocka 6600k - Superamatör

Tjenare

Har aldrig klockat något så är ju verkligen grön här!
Har en 6600k som jag känner att jag vill kräma ut lite mer ur stundtals. Kanske onödigt, kanske inte.

Fläkten som körs är idag en "Be quiet! pure rock" https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock
Vet inte vilket referensvärde ang. värme man bör tänka på!

Så nu till frågan. Hur gör man? Vad behöver jag tänka på. Finns det någon i Oskarshamns-trakten som känner att 'fan vad häftigt nu ger vi honom några mhz!"? haha...

Tack för ev. välgörenhet via tråden!

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag önskar ej låta dryg, men det finns hundratals guider på nätet som om inte annat är ett bra ställe att få förståelse för vilka parametrar man ska skruva på

https://www.google.se/search?q=how+to+overclock+cpu&ie=&oe=

Men i princip så skall du sätta CPU spänningen till typ 1.20v och välja att den skall vara "manual" och inte auto eller offset.

Sen höjer du BCLK i lagom steg - bootar till windows o testkör med något benchmark program.

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Inaktiv

Tjenare!

Menade inte att vara lat eller annat men jag litar mycket på användarna här inne, så jag började här

tack för tipsen. Dags att läsa lite så får vi se var det bär av!

Permalänk
Inaktiv

Känner likadant som du och kommer säkerligen känna detsamma när det är dags att överklocka min 8600K 😅

Permalänk
Vila i frid

Låt bli BCLK om du är newbie-klockare. Risken är stor att du förstör data på SATA-anslutet lagrinsmedia. Klocka med hjälp av CPU-multipliern, du har ju en K-modell!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Låt bli BCLK om du är newbie-klockare. Risken är stor att du förstör data på SATA-anslutet lagrinsmedia. Klocka med hjälp av CPU-multipliern, du har ju en K-modell!

Håller med om att köra via multipliern. Har dock inte koll på hur MSI ser ut men det var ganska smidigt på mitt Asus. Jag började på 4,6 ghz när jag började klocka min 6600k. Kör nu 4,8 ghz stabilt. Men det krävs ju lite kylning för det, min Noctua NH-D15 rockar på fint

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II