sätta vibrationsdämpare mellan fläkt och radiator/chassi?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009

sätta vibrationsdämpare mellan fläkt och radiator/chassi?

Har en 120mm radiator i baken av chassit. En fläkt på insidan. Det uppstår vibrationer från fläkten som orsakar ett störigt ljud varför jag köpt en vibrationsdämpare efter tips här (https://www.inet.se/produkt/5322190/vibrationsdampare-for-120...). Bör få den idag på posten, men undrar om det är bäst att sätta den mellan fläkt och radiator eller mellan radiator och chassi?

Kanske inte spelar någon roll?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Jag antar att du har fläkten som push? Jag hade i så fall haft gummit mellan fläkt och rad.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009

@tBiorrith: nä har pull = lättare att göra rent från damm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009

@Twinsen: Kör du bara pull hade jag nog velat köra dämpare på båda sidorna, men du får testa dig fram.
Beror nog lite på vad du har för chassi.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009

@Purrfected: ok vi får la se. Men vad borde jag testa först? Mellan radiator och fläkt eller radiator och chassi? Kan säga att radiatorn inte verkar ge ifrån sig några vibrationer som skapar oljud av sig självt då jag testat att stänga av fläkten men pump till radiator är på = inget oljud.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009

@Twinsen: Det gör du ju som du vill, hade det varit jag så hade jag testat båda för o va säker att man får bästa resultat.
Om du misstänker att det är fläkt-chassi som skapar oljud så börja med o sätta dämparna mellan fläkt-rad, har du rätt i det du misstänker så slipper du flytta den en tredje gång när du testar fläkt-chassi efter
Så hade jag gjort iaf. Finns nog inget rätt o fel när det gäller vad du ska testa först.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009

@Purrfected: alright låter bra tack