Electronic Arts: "Vi lär oss av misstagen med mikrotransaktioner i Battlefront II"

Permalänk
Melding Plague

Electronic Arts: "Vi lär oss av misstagen med mikrotransaktioner i Battlefront II"

Efter kritiken kring Star Wars: Battlefront II uttalar sig Electronic Arts Patrick Söderlund om misstagen som begicks, och att utgivaren tar med sig lärdomarna till framtida spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

För tillfället. Det kommer att dyka upp igen så småningom.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

"Han är också ödmjuk inför att kritiken kan komma att blossa upp på nytt, men att Electronic Arts har för avsikt att ta till sig av och lära även av nya misstag."

Man kan ju verkligen hoppas på det iaf.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen allt gott för Anthem och att lootboxes hålls utanför, det lilla man sett ser så braa ut.

Permalänk
Medlem

Numbers doesn't lie.

Så länge de ser en klar vinst med micro transactions kommer det finnas kvar. Samma med click bait. Kämpa mot era reptilhjärnor och motstå! Bara att det finns en marknad där man kollar på en stream där någon öppnar loot boxes. Det räcker för att skiten skall finnas kvar.

Permalänk
Medlem

Only time will tell.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Så han har blivit sparkad som EA:s andreman. Undrar vad han kan tillföra som chefsdesigner? Man får hoppas för EA:s skull att de har lite intressant att visa upp om Anthem på E3, det har sett tämligen medelmåttigt ut hittills.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Avstängd

Microtransaktioner och achievment är de dummaste påhitten på senare tid.

Varför väljer inte företagen att göra bra spel och få kunder just för att deras spel håller hög kvalité?

Permalänk
Hedersmedlem

EAs dåliga rykte kommer väl inte från lootboxes specifikt.
Jag vill påstå att de på flertalet sätt testat hur långt de kan flytta fram gränserna för allt ifrån prissättning (många dyra DLCs för exempelvis BF3 vilket idag är standard men stack i ögonen på folk när det var nytt - även Sims är ju tokdyrt med tilläggen och tomt utan dem) till deras jättedåliga DRMimplementationer som de körde hårt med för ca 10 år sedan. Bland annat att man bara fick installera deras spel 3 gånger sedan blev det låst. Eller att om man sålde vidare deras sportspel på konsol så låstes halva spelet ned och så fick man betala för att låsa upp resten igen.
EAs blunder med lootboxes är ju bara en liten del i något större som pågått väldans länge där EA lite för ofta går i fronten mot deras egna kunder.

Upplevelsen att de tar hjärtat ifrån spelglädjen till förmån för bra börsutveckling... ja den verkar många spelare känna av.
Det har visserligen varit en lönsam satsning. De har ökat sitt marknadsvärde på börsen tiofalt sedan BF4 släpptes(!) så det verkar ju gå som planerat för dem. Alltså gör de väl "rätt".

Men vill de jobba med sitt rykte i spelvärlden som den här artikeln berör en del så behöver EA antagligen ändra strategin så att de inte söker nya konfliktområden eller försöker pusha hur långt de kan gå innan folk blir förbannade på alla möjliga plan. Att bara vara lite mer försiktig med lootboxes är bättre än inget, men det räcker inte hela vägen för förtroendet.
Försiktighetsprincipen hade kunnat användas vid ett gäng tillfällen. Kanske kommer de börja ta till det här mer framöver?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig sen dom sabbade BF å BF:BC2 va sista gedigna spel, blir inga fler EA spel.
@söderbäck *thumbs up*

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Fifa har ju fortfarande kvar pay to win eller det är ok i ett sådan spel? Spelar inte det själv men vet en del som gör och där betalas säkert par tusen lappar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

"...[players have] made it very clear that we can’t afford to make similar mistakes. And we won’t."

Jag tror på det när jag ser det. Ett sånt uttalande ser man ju varje dag i alla medier. Borde dessutom inte funnits från första början så blä på EA i detta sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning!
Men ännu så länge bara ord, vi väntar på handling.

Jag skulle vilja se en lista på vad för slags ändringar man kommer att göra.
Tex
* Konfigurerbara servrar (jämför BF4)
* Möjlighet att köra egen server (fanns i BF2)
* Hur "weapon attachment"-systemet kommer att fungera (som BF4 eller BF1)
*...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Microtransaktioner och achievment är de dummaste påhitten på senare tid.

Varför väljer inte företagen att göra bra spel och få kunder just för att deras spel håller hög kvalité?

Exakt cd project tjänar rätt bra med pengar utan microtransactions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniPC:

Numbers doesn't lie.

Så länge de ser en klar vinst med micro transactions kommer det finnas kvar. Samma med click bait. Kämpa mot era reptilhjärnor och motstå! Bara att det finns en marknad där man kollar på en stream där någon öppnar loot boxes. Det räcker för att skiten skall finnas kvar.

Ser inget problem med lootboxes för pengar så länge det bara är kosmetiska saker och inte påverkar spelet på något annat sätt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Senaste EA publicerade spelet jag köpte var BF3 och håller mig långt ifrån deras produkter tills de börjat göra spelen på samma sätt som de gjorde förr, det vill säga kompletta välfungerande spel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

April april, haha.
vi får al se om den där " svarta fåret " stämpeln blir mindre synlig nu då
EA är ju inte känt för att vara ett de mer generösa företagen som lyssnar på kritik...
än mindre om det finns pengar att tjäna

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

EAs dåliga rykte kommer väl inte från lootboxes specifikt.
Jag vill påstå att de på flertalet sätt testat hur långt de kan flytta fram gränserna för allt ifrån prissättning (många dyra DLCs för exempelvis BF3 vilket idag är standard men stack i ögonen på folk när det var nytt - även Sims är ju tokdyrt med tilläggen och tomt utan dem) till deras jättedåliga DRMimplementationer som de körde hårt med för ca 10 år sedan. Bland annat att man bara fick installera deras spel 3 gånger sedan blev det låst. Eller att om man sålde vidare deras sportspel på konsol så låstes halva spelet ned och så fick man betala för att låsa upp resten igen.
EAs blunder med lootboxes är ju bara en liten del i något större som pågått väldans länge där EA lite för ofta går i fronten mot deras egna kunder.

Upplevelsen att de tar hjärtat ifrån spelglädjen till förmån för bra börsutveckling... ja den verkar många spelare känna av.
Det har visserligen varit en lönsam satsning. De har ökat sitt marknadsvärde på börsen tiofalt sedan BF4 släpptes(!) så det verkar ju gå som planerat för dem. Alltså gör de väl "rätt".

Men vill de jobba med sitt rykte i spelvärlden som den här artikeln berör en del så behöver EA antagligen ändra strategin så att de inte söker nya konfliktområden eller försöker pusha hur långt de kan gå innan folk blir förbannade på alla möjliga plan. Att bara vara lite mer försiktig med lootboxes är bättre än inget, men det räcker inte hela vägen för förtroendet.
Försiktighetsprincipen hade kunnat användas vid ett gäng tillfällen. Kanske kommer de börja ta till det här mer framöver?

Instämmer till fullo. EA har medvetet satsat på vinstmaximering på bekostnad av sitt rykte som seriös spelutvecklare spelutgivare. Prislappen för att bygga upp ett så nersvärtat rykte är sannolikt högre än vinsten man gjort på att solka ner det från början. EA har säkert kommit till den insikten på egen hand, så chanserna för att vi skall se en (mer än marginellt) positiv förändring bedömer jag vara små. Kanske rent av obefintliga.

Utveckligen har gått så pass långt att moderna AAA-titlar sällan känns intressanta överhuvudtaget. Det blir sällan mer än ett "meh" från min sida. Det är inte bara spelen som drabbats av enkelspårighet, jag upplever samma sak med filmer och serier. Oavsett vilken typ av underhållning som produceras är trenden just nu att kopiera gammal skåpmat och paketera om det i "modern" tappning istället för att satsa på originellt innehåll. Eller fortsätta en spelserie/filmserie/tv-serie till dess att alla utom de sista entusiasterna har tappat allt intresse, varpå ekonomerna beslutar att lägga ner. Max 5-10 år senare beslutar samma personer att det är dags för en ny "restart".

Slutresultatet av en allt dummare publik är det vi ser idag, med spel som håller dig i handen från första början och fokus på instant gratification istället för färdighet och slutledningsförmåga. Så länge som kunderna köper skit i lyxförpackning kommer producenterna fortsätta leverera skit till överpris.

Permalänk
Sötast

På tal om EA:
Jag berättade för min 10åriga dotter varför jag gillar vissa typer av spel och varför jag håller mig borta ifrån det mesta AAA och EA-spel och liknande.

Jag och min dotter spelade Monopol häromdagen (brädspelet) och jag satt och irriterade mig över hur fördummat spelet var, det är numera mycket förenklat på ett stort antal sätt, det fanns mindre tiles att gå på, färre saker att göra i spelet, mindre pengar och lättare att vinna. Läste sedan på lådan varpå man ser EA games loggan

If it stinks it's usually EA

Aaaanyway - eftersom EA nu "förstått sina misstag" och "kommer att bli ett bra företag som lyssnar" nu så kommer de även att t.ex sluta ta betalt för vapen och ammo i t.ex battlefield heroes nu då? om inte - vad är lärdommen då? att de lyssnar på en fight för ett specifikt spel och fortsätter att mjölka sina andra?

Permalänk
Medlem

Jag kommer fortsätta vara skeptisk till allt från EA tills det är bevisat att de förtjänar ett köp från mig.
Som @Söderbäck skrev, microtransaktionerna i Battlefront 2 är bara en liten del av alla dumheterna EA sysslar med och att behandlas som en outtömlig bankomat gör iallafall inte mig mer benägen att köpa något från dem.

Permalänk
Medlem

Ja, deras rykte är på allvar skadat nu och de bedömer väl att denna gång måste de i någon mån lyssna på kritiken...upp till bevis om de kan bättra sig.

Såg fram emot Battlefront 2 men avvaktar alltid recensioner då jag aldrig förhandsbokar. Var fortfarande sugen på att köpa det länge trots allt då jag inte brydde mig lika mkt som många andra. Var sugen på lite Star Wars action igen helt enkelt.

Men nyheterna fortsatte och de visade alldeles för lite vilja att ändra på saker, hoppades väl att stormen skulle lugna ner sig eller ngt...Så bojkottade ist. Främst för att jag var/är orolig för Battlefields framtid...Hoppas att om battlefront 2 svider ordentligt kanske de tar Battlefield i en bättre riktning också då det garanterat gått en liknande väg annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Lovar att mjölkningen kommer fortgå i även nästa spel, varför inte avskaffa mikrotransaktioner helt och hållet?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Lovar att mjölkningen kommer fortgå i även nästa spel, varför inte avskaffa mikrotransaktioner helt och hållet?

Så man kan får pengar efter att spelet har släppt. Inte gratis precis

Dom har ju lyssnat på kritken när det gäller DLC. Nu får vi gratis DLC men få istället mikrotransaktioner

Permalänk
Testpilot
Skrivet av gabriel15:

Microtransaktioner och achievment är de dummaste påhitten på senare tid.

Varför väljer inte företagen att göra bra spel och få kunder just för att deras spel håller hög kvalité?

Du får gärna klargöra vad du menar med "achievment" (antar du menar achievements?).

Personligen tycker jag det är riktigt kul med achievements i spel (trophys på Playstation o.s.v.), gör att man kan 'tävla mot sig själv' eller mot sina vänner indirekt. Det är ju inte direkt något som kommer i vägen för den allmänna spelupplevelsen kan jag tycka om man nu inte skulle bry sig dessa saker

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Fanns många loot boxes och mikrotransaktioner i Witcher 3, därför det blev så lyckat. Eller vänta...

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Vädligt bra skrivet!

Tror att det blir fortsatt uppförsbacke för EA, med all rätt med tanke på hur otaligt många gånger deras kunder hamnar i kläm till följd av deras strävan efter högre börsnotering.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Mikrotransaktionerna i Battle Front 2, blev de helt bortplockade eller finns de kvar?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

I vilka andra produkter kan vi vänta oss att behöva betala mer?
Kanske på bio? ”Bättre slut om du betalar extra” Fast tittar man på Star Wars så har man kunnat köpa ”bättre” specialeffekter några gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Istället för att slänga iväg oneliners kan man ju skriva lite mer om hur man tänker

Citat:

"Fake news" räcker detta verkligen som ett inlägg?
Utan att den som skriver inlägget ger en förklarande text eller i alla fall något som påvisar att det är formulerat av en tänkande varelse?
Kvalitén på inläggen på Sweclockers blir bara lägre och lägre.

Använd knappen ”anmäl” vettja, det är lite svårt för oss att hinna läsa varenda inlägg

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Spekulation:
Anthem peasant edition (lootboxes) släpps för 599:-
Anthem free edition (no lootboxes) släpps för 999:-

Visa signatur

Gammal gubbe