Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2018

i5 vs ryzen 5

Vilken processor är bäst

Intel Core i5 eller amd ryzen 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016

Till vilket ändamål är ju frågan

If it can't run Crisys its a calculater

https://www.sweclockers.com/galleri/14414-cosmos-c700p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Ryzen 5 och Core i5 är modellserier, inte enskilda modeller.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3800 MHz
GTX 760@1111 MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Vilken i5:a menar du? Vilken Ryzen 5 menar du?

Om du menar de absolut nyaste i5:orna så skulle jag säga att de i många fall är bäst för spel tillsammans med i7:orna. De har högre singeltråd-prestanda och de flesta spelen utnyttjar bara 4 kärnor.

Ryzen 5 (låt oss ta 1600 som exempel, eftersom den är populärast) lämpar sig också bra för spel men är inte riktigt så samma nivå som Intel. Ryzen 5 1600 är en mer "allround" CPU som har många trådar och kan göra många saker samtidigt på datorn.

Ryzen 5 1600 är riktigt bra om du ska streama medans du spelar, eller ska göra tusen saker samtidigt på datorn.

i5:orna har inte lika många trådar som Ryzen 5 1600, men presterar några % bättre när det kommer till spel.

Fractal Design Arc Mini R2 | i5 3470 | ASUS GTX 580 | HyperX 8GB | Random MSI Mobo | be quiet! 630W | Kingston V300 120GB | Samsung 500GB | Kyld av Noctua

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Med tanke på att du startat tre trådar på 30 minuter antar jag att du varken sökt eller bläddrat i forumet något nämnvärt. Läs igenom diverse trådar under "köptips ststionärt" så kan du nog bilda dig en bra uppfattning om vad du kan få för elva tusen.

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5