Nexus 5X batteribyte - Nya batteriet låst på 50%

Permalänk

Nexus 5X batteribyte - Nya batteriet låst på 50%

Hej!

Beställde hem följande batteri för att byta ut mitt dåliga i min Nexus 5X lur. Det nya batteriet fungerar utan några som helst problem, men däremot när jag startar luren och laddar luren så är batteri indikatorn låst på 50%, den ökar inte när jag laddar luren. Jag provade att sätta tillbaka det gamla batteriet för att se om problemet kvarstod, och då var det borta. När jag satte i det nya batteriet igen så kom problemet tillbaka. Med andra ord så förekommer problemet endast med det nya batteriet. Tänkte kolla om det är någon med liknande erfarenhet som möjligtvis vet vad detta beror på? Verkar vara ett förekommande problem bland Nexus 5X lurarna om man googlar, och jag har provat knepen med att göra rent kontakterna och wipa cache partitionen, det hjälper inte. Vet inte om att radera batterystats.bin är en lösning på problemet, kan ej prova då luren inte är rootad. Någon som vet något?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

menlöst att radera battery stats. Det är bara en logg över programs användning.

Skulle försöka dränera telefonen tills den stängs av, sen koppla i laddaren med telefonen avstängd och låta den vara där iaf 1-2 timmar.

Permalänk
Medlem

Du ska kunna temporärt flasha TWRP recovery på telefonen, och genom den kan du ta bort batterystats.bin

skriv detta i ADB: fastboot boot twrp.img

Vet dock inte om du måste låsa upp bootloadern eller inte för att temporärt flasha en recovery.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Skrivet av boibo:

menlöst att radera battery stats. Det är bara en logg över programs användning.

Skulle försöka dränera telefonen tills den stängs av, sen koppla i laddaren med telefonen avstängd och låta den vara där iaf 1-2 timmar.

Får prova detta, tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

@GreatLinkan: Det kan ju även vara ett faktiskt problem med batteriet. Att det står att det ska handla om ett originalbatteri behöver inte betyda något. Jag beställde ett "originalbatteri" till en Galaxy S5 hos Teknikdelar och det hade sämre faktiskt uppmätt kapacitet än det två år gamla originalbatteriet. Klagade och fick ett nytt, men det var lika dåligt.

Det finns massor med piratkopierade batterier i omlopp, och de verkar kunna ha ett otal olika problem. Klaga hos Teknikdelar och begär ut ett nytt. Är det lika dåligt så begär pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Samma problem med Nexus 5x och ett nytt batteri från Tekniskadelar. Fastnat på 50%. Har någon hittat en lösning? Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

radera battery stats gör inget, varken via twrp, adb eller via telefonen.

den filen innehåller bara stats för programs anvädning och raderas när batteriet når 100%/full laddning.

det är 100% en kvarleva från den tiden folk gav råd att radera telefonen 20 gånger och snurra på stolen vid flash av rom...

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/TF2c1DYYJos

Här är lösningen! Funkade utmärkt för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Strunta i första delen med "water damage" - om du inte hade ett sånt problem - och lyssna på förklaringen med laddaren...Batteriet från Tekniskadelar är OK.

Skickades från m.sweclockers.com