Asus släpper AMD Radeon-exklusiva produktserien Arez

Permalänk
Inaktiv

Förresten, får Asus använda Strix på Intel-moderkort eller går det bort också givet att det inte är Nvidia-produkter? Att de inte bara skapade något nytt är ju helt blåst.

Permalänk
Medlem

Blir till att använda konsumentkraften då...

Visa signatur

Ghost S1 | R7 2700 | 2 x 8 GB Corsair Vengeance 3200 | 1080 Ti

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Du är otroligt blåögd. Om du frågar gemene man vad hen tycker om GPP kommer dom titta på dig som ett frågetecken. Att då som asus tex ta bort sin gamingbranding som är väl etablerad för att markera mot Nvidia kommer bara vara att skjuta sig själv i foten.

Det räcker med att ett enda märke behåller sin serie med redan etablerad gamingbranding så kommer företaget som väljer ditt förslag tveklöst att tappa på det.
Jag vet att du är väldigt idealistisk och inte riktigt förstår fria marknader och hur liten del vi är av marknaden men ändå, tänk lite längre än vad din näsa når som du försöker säga att jag ska göra.

Skrivet av Ozzed:

Ett företag som är lyckat för mig är ett företag som tänker långsiktigt, inte sådanna skitföretag som vänder kappan efter vinden och bara tänker på hur man tjänar pengar för stunden. Man måste kunna tänka långsiktigt och ha en konsekvensanalys, något som de flesta är hyffsat bra på när hjärnan vuxit färdigr runt ungefär när man är 25. Men tydligen gäller det inte alla företagsledare

Som sagt, ganska irrelevant vad din syn på företag är. Om du inte tror att Nvidia räknat på detta och gjort en konsekvensanalys bör du nog tänka om. Det här är briljant ur marknadsföringssynpunkt, att Nvidia får lite skit på forum som står för kanske 1% av marknaden spelar ingen roll i längden. Det här kommer vara glömt om 6 månader, Nvidia har ännu bättre marketing och har lyckats ta över etablerade varumärken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ozzed: Du är otroligt blåögd. Om du frågar gemene man vad hen tycker om GPP kommer dom titta på dig som ett frågetecken. Att då som asus tex ta bort sin gamingbranding som är väl etablerad för att markera mot Nvidia kommer bara vara att skjuta sig själv i foten.

Det räcker med att ett enda märke behåller sin serie med redan etablerad gamingbranding så kommer företaget som väljer ditt förslag tveklöst att tappa på det.
Jag vet att du är väldigt idealistisk och inte riktigt förstår fria marknader och hur liten del vi är av marknaden men ändå, tänk lite längre än vad din näsa når som du försöker säga att jag ska göra.

Som sagt, ganska irrelevant vad din syn på företag är. Om du inte tror att Nvidia räknat på detta och gjort en konsekvensanalys bör du nog tänka om. Det här är briljant ur marknadsföringssynpunkt, att Nvidia får lite skit på forum som står för kanske 1% av marknaden spelar ingen roll i längden. Det här kommer vara glömt om 6 månader, Nvidia har ännu bättre marketing och har lyckats ta över etablerade varumärken.

Men alltså suck. Du blandar ju ihop äpplen och plåtburkar. Det råder inte ett 1:1-förhållande mellan att förstå ett företags beslut och att tycka att det är bra eller att köpa deras produkter. det om något är att inte tänka längre än näsan räcker.

Flrstår jag deras beslut kortsiktigt? Ja.
Tycker jag att det är moraliskt rätt? Nej
Tror jag att det på sikt kommer göra att de förlorar kunder? Ja, om utbildning når ut. Men då kan man inte hålla på som du och försöka tysta ner kritik i vinstsyfte. Man kunde nästan tro att du personligen har något att tjäna på att Nvidia tar till sådanna här konkurensbegränsande åtgärder. Men så är det ju inte. Det är inte rimligt. Det här är dåligt för alla utom möjligen de som har aktier i Nvidia och planerar att sälja av inom kort.

Jag tycker faktiskt inte att man som företag skall få komma undan med skit. Det är klart som tusan att gemene man inte vet vad GPP är. Gemene man har knappt en dator idag. Men vi som vet, ocn vi som är medvetna om det här beteendet... Det är en annan sak. Jag försöker sprida ordet, och du tycker att jag ska vara tyst för att "vinst är vinst är vinst"? Larv. Jag kommer aldrig vika ner mig en tum mot företag som jag inte tycker spelar juste. Om något så får sådant här "var tyst" snack mig ännu mer motiverad att sprida oret och gå på och kritisera och sådant.

Edit: Dessutom kan det här bli ett sluttande plan. RoG är ju Asus's varumärke, inte Nvidias, och det borde ta mig fan stå ASUS fritt att sätta det på vilka av sina produkter de vill. Det borde inte Nvidia ha ett skit att säga till om!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tur att ASRock gör en del bra moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xyborg:

Det här var åtminstone det minst dåliga alternativet. Tacka gudarna för att de jäklarna (Nvidia) inte förbjöd användandet av samma kylarlösningar eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker faktiskt inte att man som företag skall få komma undan med skit. Det är klart som tusan att gemene man inte vet vad GPP är. Gemene man har knappt en dator idag. Men vi som vet, ocn vi som är medvetna om det här beteendet... Det är en annan sak. Jag försöker sprida ordet, och du tycker att jag ska vara tyst för att "vinst är vinst är vinst"?

Skriv vad du vill på forum, det kommer inte förändra att det här är ett smart beslut från en marknadsmässig syn, sen att det är synd om AMD är väl inte något Nvidia ska bry sig om.

Äger aktier i båda företag så för mig kvittar det, dom går ändå ganska hand i hand gällande utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Skriv vad du vill på forum, det kommer inte förändra att det här är ett smart beslut från en marknadsmässig syn, sen att det är synd om AMD är väl inte något Nvidia ska bry sig om.

Äger aktier i båda företag så för mig kvittar det, dom går ändå ganska hand i hand gällande utveckling.

Åja, än är inte sagan slut. Vi har sett förr hur företag ändrat sig efter att en högjudd minoritet slagit larm. Så "marknadsmässigt smart" blir det bara om folk accepterar det hela. Vi får se var det leder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gainsgoblin:

Skriv vad du vill på forum, det kommer inte förändra att det här är ett smart beslut från en marknadsmässig syn, sen att det är synd om AMD är väl inte något Nvidia ska bry sig om.

Äger aktier i båda företag så för mig kvittar det, dom går ändå ganska hand i hand gällande utveckling.

Det är ett riskfyllt beteende, Nvidia tappar renomé, vi vet inte hur mycket, men renomé tapper de.
De riskerar också åtal för brott mot konkurenslagarna i många länder, det återstår att se om åtal väcks, men risken finns.
Renomé är en känslig och viktig sak för företag, många klädtillverkarna har fått skarp kritik, i de fall de anlitat underleverantörer med usla arbetsförhållanden, sådant kan bli väldigt dyrbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Du kan inte riktigt jämföra kläder med GPUer. En sak är en basvara som alla köper och nyheter rapporterar om, den andra är en niche där ingen egentligen bryr sig förutom oss på forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hoppas dock på att detta resulterar i någon stämning nånstans och att Nvidia får betala för att ha besudlat exempelvis Strix och Gaming X.

Skrivet av anon193054:

Jag håller med dig och även jag kommer tänka efter en extra gång innan jag köper något från Nvidia igen. Men vi får komma ihåg att för stora massan så missar de hela den här debatten. De kommer fortsätta se Strix- och Gaming X-kort i butik och köpa ett sådant för att deras polare sa att det var bra för några år sedan. Utan deras vetskap kan de nu endast välja på Nvidia-kretsar.

Skrivet av anon193054:

Förresten, får Asus använda Strix på Intel-moderkort eller går det bort också givet att det inte är Nvidia-produkter? Att de inte bara skapade något nytt är ju helt blåst.

Men hörrö! Missade du bilden i artikeln eller?

Eller du kanske inte ens läste den utan hoppade direkt till kommentarerna?

Citat:

Asus använde tidigare varumärket Republic of Gamers (ROG) för spelinriktade produkter, men exkluderar härmed AMD-baserade grafikkort. Kvarstår gör dock namn såsom Strix och Dual och bortsett från namnet är Arez-varianterna identiska med föregående dito. Grafikkort märkta Arez väntas nå marknaden i maj.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Alltså , till saken hör ju att Nvidia i princip har stått för promotion för att jobba in varumärkena, medans samma märke även säljs med AMD GPU'er.

Är det verkligen så jävla illa att dom, Nu tycker att... "visst, vi kan lägga pengar på att promota era kort, och varumärken, men vi tänker inte promota ett varumärke som säljs med AMD GPU."?

Det är alltså Nvidia's pengar som går till promotion.
Klart som fan att dom inte vill promota ROG, och göra det till ett "bra märke", och sen 2 veckor senare släpps ROG kort med nya AMD GPU'er, som folk köper som smör för "ROG e de la bra märke duuuh".
Och det är alltså så det har gått till tidigare, något Nvidia nu säger ifrån om.

Låter ganska rimligt om man tänker efter lite va?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Jo, bilden missade jag Menar du att det faller om vi byter ut Strix mot ROG i citaten ovan? Hörru!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jo, bilden missade jag Menar du att det faller om vi byter ut Strix mot ROG i citaten ovan? Hörru!

Jag tycker inte det är bra alls vad Nvidia håller på med om det är vad du försöker insinuera. Men har du ändrat åsikt nu, är inte Strix så viktigt längre?

Citat:

De kommer fortsätta se Strix- och Gaming X-kort i butik och köpa ett sådant för att deras polare sa att det var bra för några år sedan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tycker inte det är bra alls vad Nvidia håller på med om det är vad du försöker insinuera. Men har du ändrat åsikt nu, är inte Strix så viktigt längre?

Klart det är. Jag skrev förhastat. Vi verkar ju dock vara relativt överens om sakfrågan så ser inte riktigt mening i fortsättningen här. Oavsett ROG/Strix/Aurus eller vilket namn du nu vill hänga upp det på så förändras inte mitt resonemang.

Go kväll

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lordsqueak:

Alltså , till saken hör ju att Nvidia i princip har stått för promotion för att jobba in varumärkena, medans samma märke även säljs med AMD GPU'er.

Är det verkligen så jävla illa att dom, Nu tycker att... "visst, vi kan lägga pengar på att promota era kort, och varumärken, men vi tänker inte promota ett varumärke som säljs med AMD GPU."?

Det är alltså Nvidia's pengar som går till promotion.
Klart som fan att dom inte vill promota ROG, och göra det till ett "bra märke", och sen 2 veckor senare släpps ROG kort med nya AMD GPU'er, som folk köper som smör för "ROG e de la bra märke duuuh".
Och det är alltså så det har gått till tidigare, något Nvidia nu säger ifrån om.

Låter ganska rimligt om man tänker efter lite va?

Ja, fast så är inte fallet.
Nvidia hotar inte med att upphöra med reklam, de hotar med uteblivna leveranser, högre priser och sämre suport.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Självklart är jag inte för anti-konsumentbeteenden men för en gång skull blir det åtminstone lite lättare för den oinitierade att välja grafikkort, kort och gått - står det AREZ på lådan, ställ ner den och plocka upp den som heter ROG Köper faktiskt att Nvidia är less på att marknadsföra namn som används av AMD också. Hade Nvidia gjort det lite mer snyggt borde det dock ha varit de nya ackronymen som blev Nvidia exklusiva, inte tvärtom...

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ozzed: Fast ingen tillverkare vill skjuta sig själv i foten. Du har alltid en så blåögd syn på allt, företag existerar för att tjäna pengar. Inte för att göra oss en tjänst.

Det beror väl på vilket sorts samhälle du vill ha.
I mitt samhälle så existerar företag för att förse konsumenter med tjänster som de behöver (eller sådant som de inte ens visste att de behövde!)

Samhällsbärande och för samhället framåt i en positiv riktning.

Sker inte detta så behövs lagstiftning eller böter.

Mvh,
Diktatorn'

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

@Ytbehandlad: Låter som ett intressant samhälle. Du får gärna säga till när det finns, jag tänkte eftersom det är lagstiftat i de flesta länder att företag ska försöka gå med vinst.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ytbehandlad: Låter som ett intressant samhälle. Du får gärna säga till när det finns, jag tänkte eftersom det är lagstiftat i de flesta länder att företag ska försöka gå med vinst.

Absolut, du ska gå med vinst inom etiska och moraliska spelregler, och du ska följa dessa; Annars approprierar vi din vinst och låter ett annat företag ta över.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

@Ytbehandlad: De etiska och moraliska spelreglerna är också definierade så vad bryter GPP mot rent lagmässigt?
Som konsument tycker jag också GPP är katastrofalt men det är inget som är strikt olagligt.