Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Som jag sagt tidigare så har jag absolut inget emot att betala avgifter om jag får avkastning, men att betala för de åren som fonderna/aktierna går back är att stödja så kallad "rent seeking" och det är nåot jag hatar. Vill man extrajera värde från marknaden så ska det ta mig fan ske med villkoret att man ger något tillbaka. Annars är det bara rå, kall kapitalism.

Så de år fonden går back ska förvaltaren inte få ut någon lön?

Det finns faktiskt fonder som är helt utan avgift, Avanza zero och Nordnet superfonden t ex. De kan vara gratis för att de är helt automatiserade, så ingen människas arbetstid går åt till att övervaka och se till att de följer sitt index. Det borde ju även falla en rå, kall kapitalist i smaken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Aktiemarknaden är nyckfull, men om banken din börjar svaja kommer de skicka ut ett pressmeddelande i god tid kom in och hämta dina kontanter nu.

Är det här påståendet ett skämt?
För det är ett jävla skämt att tro att banken faktiskt har pengarna.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Så de år fonden går back ska förvaltaren inte få ut någon lön?

Det finns faktiskt fonder som är helt utan avgift, Avanza zero och Nordnet superfonden t ex. De kan vara gratis för att de är helt automatiserade, så ingen människas arbetstid går åt till att övervaka och se till att de följer sitt index. Det borde ju även falla en rå, kall kapitalist i smaken.

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle kunna vara något. Måste erkänna att jag trodde alla fonder hade en avgift men tydligen så finns det de utan. Tack för tipset

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Fruktansvärd service. Ska byta snarast men funderar på om jag ska vänta till uppstarten av Klarna bank eller om det blir SEB.

Skickades från m.sweclockers.com

Var kund hos Swedbank sedan barnsben, lämnade dom för 10 år sedan och har inte tittat tillbaka. Skickade in en lånelöftesansökan i samband med husköp nyligen. Vi fick den beviljad MEN, vi fick inte träffa Swedbank för att eventuellt kunna gå vidare om vi inte först blev kunder i banken. Lös den ekvationen den som kan.

Jag bytte nyligen till SEB då dom gav bäst ränta på bolånet. Är absolut nöjd, men det är ingen perfekt bank. Dom brister jag reagerat på är att appen är lite undermålig, saknas funktioner som andra banker har. Du kan te.x inte köpa/sälja fonder/aktier genom den, snabbsaldo eller snabböverföring finns inte. Dessutom irriterar det mig att man ska behöva betala 35kr/mån för det dom kallar "enkla vardagen". Ingår debit/kreditkort, internetbank etc. Lyckades snacka till oss gratis avgift första året, men det är totalt 840kr/år på två personer i bara avgift för att vara kund hos banken. Rent ut sagt idiotiskt.

Men, känns som en seriös bank där vi blev behandlade som kunder ska bli behandlade och det positiva övervägde nackdelarna. Banken jobbar för mig, jag jobbar inte för dom.

Idag har vi alltså lönekonto, bolån, ISK med fonder, privatlån hos SEB. Aktiehandel hos Avanza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jk13:

Var kund hos Swedbank sedan barnsben, lämnade dom för 10 år sedan och har inte tittat tillbaka. Skickade in en lånelöftesansökan i samband med husköp nyligen. Vi fick den beviljad MEN, vi fick inte träffa Swedbank för att eventuellt kunna gå vidare om vi inte först blev kunder i banken. Lös den ekvationen den som kan.

Jag bytte nyligen till SEB då dom gav bäst ränta på bolånet. Är absolut nöjd, men det är ingen perfekt bank. Dom brister jag reagerat på är att appen är lite undermålig, saknas funktioner som andra banker har. Du kan te.x inte köpa/sälja fonder/aktier genom den, snabbsaldo eller snabböverföring finns inte. Dessutom irriterar det mig att man ska behöva betala 35kr/mån för det dom kallar "enkla vardagen". Ingår debit/kreditkort, internetbank etc. Lyckades snacka till oss gratis avgift första året, men det är totalt 840kr/år på två personer i bara avgift för att vara kund hos banken. Rent ut sagt idiotiskt.

Men, känns som en seriös bank där vi blev behandlade som kunder ska bli behandlade och det positiva övervägde nackdelarna. Banken jobbar för mig, jag jobbar inte för dom.

Idag har vi alltså lönekonto, bolån, ISK med fonder, privatlån hos SEB. Aktiehandel hos Avanza.

Aktie/fondhandel är något som inga storbanker har lyckats lösa bra. Därför finns Avanza & Nordnet som är överlägset alla andra "stor"-banker

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Aktie/fondhandel är något som inga storbanker har lyckats lösa bra. Därför finns Avanza & Nordnet som är överlägset alla andra "stor"-banker

Fondhandel hos Länsförsäkringar där jag tidigare va kund fungerade felfritt. Har automatiskt spar varje månad så behovet av att kunna sköta det i appen är nästintill obefintligt, men det säger ändå lite om hur långt (eller kort) SEB har kommit i utvecklingen. LF hade även lågt courtage om man köpte aktier genom dom men testade aldrig det, tycker Avanza är för bra för att fundera på att byta bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Aktiemarknaden är nyckfull, men om banken din börjar svaja kommer de skicka ut ett pressmeddelande i god tid kom in och hämta dina kontanter nu.

Osäker om detta är ett skämt.
Sådär fungerar det absolut inte.

Däremot garanterar staten att du får tillbaka upp ca 950 000 SEK av dina pengar om banken går omkull och den omfattas av den statliga bank garantin (eller vad den nu heter).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Osäker om detta är ett skämt.
Sådär fungerar det absolut inte.

Däremot garanterar staten att du får tillbaka upp ca 950 000 SEK av dina pengar om banken går omkull och den omfattas av den statliga bank garantin (eller vad den nu heter).

Skickades från m.sweclockers.com

1. Ganska (läs enormt) mycket sarkasm.

2. Du menar att staten kommer att garantera pengar tillbaka för ett konto som inte omfattas av insättningsgaranti, som var fallet här, för att vara snälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så av de sparformer jag känner till så är då klassiskt sparkonto utan insättningsgaranti det som ger mest för pengarna. Om det skulle bli så att bolaget börjar svaja så tar jag mina pengar och går, men hittils verkar de ju väldigt solida och bra.

Om det är så att dom börjar svaja så är nog pengarna borta när du väl får höra talas om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

du har ju alla "småbanker" på nätet med insättningsgaranti på upp till 950k jag kör Hoist spar. funderar på sevenday som har bättre ränta nu...

Ja, HoistSpar är bra och har insättningsgaranti. Numera har dom dessutom en snyggare logga än den jag satte ihop i Photoshop inför ursprungliga lanseringen (jag är systemutvecklare, inte designer )

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

1. Ganska (läs enormt) mycket sarkasm.

2. Du menar att staten kommer att garantera pengar tillbaka för ett konto som inte omfattas av insättningsgaranti, som var fallet här, för att vara snälla?

Mig vetterligen finns inga svenska banker som inte också omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Mig vetterligen finns inga svenska banker som inte också omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Handlade dock inte om en traditionell bank i det här fallet.

Citat:

UpplandsSpar AB är registrerat hos Finansinspektionen enligt lagen om inlåningsverksamhet (2004:299). Insatta medel används för finansiering av Bolagets moderbolags, Uppland Kapital AB:s, verksamhet. De inlånade medlen ska användas för investeringar i koncernens verksamhet eller placeras i räntebärande värdepapper. Insatta medel omfattas inte av Lagen om Insättningsgaranti (1995:1571) och kan förloras i händelse av Bolagets obestånd.

Vi rekommenderar att du oavsett var du sparar eller investerar dina pengar noga sätter dig in i risken med respektive sparande. Tänk på att även flera av bankernas investerings och sparalternativ inte täcks av insättningsgarantin, som t.ex. individuellt pensionssparande, sparande i aktiefonder eller pensionsfonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Handlade dock inte om en traditionell bank i det här fallet.

Tråden handlar om bästa bank (eller snarare, rubriken är det men tråden handlar väl eg om bästa sparande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tråden handlar om bästa bank (eller snarare, rubriken är det men tråden handlar väl eg om bästa sparande).

Absolut, men när du citerar mig med sådan kommentar känns det som att du tar min post ur sitt sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Absolut, men när du citerar mig med sådan kommentar känns det som att du tar min post ur sitt sammanhang.

Sammanhanget var/är:

Skrivet av henkiii:

Däremot garanterar staten att du får tillbaka upp ca 950 000 SEK av dina pengar om banken går omkull och den omfattas av den statliga bank garantin (eller vad den nu heter).

UpplandsSpar har vad jag minns inte nämnts mer än 2 gånger på trådens förstasida

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sammanhanget var/är:

UpplandsSpar har vad jag minns inte nämnts mer än 2 gånger på trådens förstasida

Henkii citerar en post som specifikt rör UpplandsSpar sparkonto, och säkerheten kring detta sparande.

Med ett konto som omfattas av insättningsgarantin är det ganska lungt. Med ett konto, som i det här fallet, inte omfattas av insättningsgarantin skämtade jag lite i sarkastisk ton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Henkii citerar en post som specifikt rör UpplandsSpar sparkonto, och säkerheten kring detta sparande.

Med ett konto som omfattas av insättningsgarantin är det ganska lungt. Med ett konto, som i det här fallet, inte omfattas av insättningsgarantin skämtade jag lite i sarkastisk ton.

Han citerade ditt inlägg om aktiemarknaden. Men sak samma, mitt poäng var som jag skrev att de som är banker normalt också har insättningsgaranti, iaf jag känner inte till någon faktiskt bank som inte har det.

Permalänk
Medlem

Mamma öppnade första kontot för mej 1978. Ett vanligt sparkonto i SEB.
Det kontot var mitt primära tills jag köpte hus år 2000. SEB ville ha både hängslen och livrem. (Debitera hög ränta för risken de tar, och borgenär för att eliminera risken.) Då bytte jag till Handelsbanken, som gav mej en vettig ränta på lånet, utan borgenär.

Spola fram till nutid.
Hus lånet finns inte mer. De flesta låneinstitut ger INGEN ränta alls. Varför låna ut pengarna till dem alls? (Finns inget incitament över huvud taget att vara trogen "stamkund" till någon av dem längre.)
Då räntan är NOLL på sparat kapital, om man inte vill hålla på med fonder, aktier osv. får man hitta andra fördelar.
Jag hittade "rätt grej" för mej i Länsförsäkringar-bank. Samma sak med försäkringsbolag, man har inget för att vara trogen, ring runt varje år försäkringarna skall läggas om och ta billigast pris (Med liknande paragrafer givetvis.)

På Länsförsäkringar har de ett bonus system, där man lätt når GULD och där har man 20% på alla försäkringar.
Om man får två procent ränta, får man ha bra många tusen på kontot , innan man kommit upp till samma summa som man får rabatt på sina försäkringar. (Vilka LF ändå brukar ha bäst pris på, där jag bor)

Där har vi "växel pengarna" Dvs löpande, lön-in, betala räkningar osv.
0% ränta, men jag har runt 2000kr/år i rabatt på mina försäkringar. Det är inte kattskit!
Det som blir över, landar i Fonder. Har för närvarande det mesta i en LF fond som gått 15-18%/år. Skaplig ränta, men givetvis förknippad med en risk. Auto sparar (Dras per månad) men puttar också in en hög pengar extra när "växel-högen" blir för stor.

Fram till för ett par månader sedan, hade jag kvar SEB kontot som ett lönekonto (0% ränta) med ett VISA-debit kort knutet till det, som ett reserv konto. Ibland strular tekniken och då kan det vara bra att ha en backup!
Men SEB har sakta smugit upp avgiften för sagda kort till 35kr/mån.
Att ha ett gäng pengar på ett konto med 0% som kostar 420kr/år blev ohållbart. Så jag avslutade kontot för ett par månader sedan.
Jag löste reserven med att skaffa ett AMEX kort istället. De kör avgiftsfritt just nu. Får se hur länge det håller?

Kontentan av allt är att det är en föränderlig värld vi lever i.
Var du bor, hur din ekonomi ser ut, vad du äger. Allt spelar in, och vill du få ut mest möjliga, kan du ALDRIG slappna av och tro att nu får du bäst pris, för det får du inte.
Nästa år kanske AMEX smäller till med en års avgift på 500kr/år, då är det billigare med SEBs 35kr/mån. Å andra sidan har jag idag pengarna som satt hos SEB med 0%, på en LF-fond som gett 15-18% historiskt.
(AMEX kortet är bundet till SAS. Jag samlar flyg poäng, så där är en ytterligare aspekt att ta hänsyn till. Hur mycket är det värt?)

= Det finns inget finansinstitut som är bäst!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Han citerade ditt inlägg om aktiemarknaden. Men sak samma, mitt poäng var som jag skrev att de som är banker normalt också har insättningsgaranti, iaf jag känner inte till någon faktiskt bank som inte har det.

Absolut, men citatet är taget ur sitt sammanhang, posten berör specifikt den typ av konto Ozzed tog upp. Hög avkastning, utan insättningsgaranti (Vilket han själv påpekar. Jag gissar starkt på att du inte kan nämna något sparkonto som omfattas av insättningsgaranti som har en likartad ränta), vilket medför än ökad risk, även om det såklart är sällsynt att ett finansiellt institut går under.

För övrigt håller jag med dig. Känns som att vi bara springer i cirklar med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

1. Ganska (läs enormt) mycket sarkasm.

2. Du menar att staten kommer att garantera pengar tillbaka för ett konto som inte omfattas av insättningsgaranti, som var fallet här, för att vara snälla?

Det framgick inte att du bara var dryg.
Men nu är det mer tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör Länsförsäkringar Bank för rabatt på försäkringar och för att de funkar bra. 20 procent på försäkringar som inte är dyrare än konkurrenterna sett till ordinarie är mycket bra.
Där finns även ett par sparkonton för buffertar.

Långsiktigt sparande för barnen och hushållet som helhet finns på olika ISK hos Avanza. Besparingarna är placerade i olika fonder efter de tips rikatillsammans.se har. Använder den Excel-mall som kan fås därifrån för att några gånger per år balansera om fondportföljerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Absolut, men citatet är taget ur sitt sammanhang, posten berör specifikt den typ av konto Ozzed tog upp. Hög avkastning, utan insättningsgaranti (Vilket han själv påpekar. Jag gissar starkt på att du inte kan nämna något sparkonto som omfattas av insättningsgaranti som har en likartad ränta), vilket medför än ökad risk, även om det såklart är sällsynt att ett finansiellt institut går under.

För övrigt håller jag med dig. Känns som att vi bara springer i cirklar med detta.

Mitt citat innehåller hela det inlägg som jag kommenterade som i sin tur innehåller hela det inlägg som det kommenterade, så nej, det är inte taget ur något sammanhang. Om sen något sammanhang saknas i ditt inlägg som jag kommenterade kan jag inte göra så mycket åt

Möjlig avkastning och risk går för det mesta hand i hand i de flesta sammanhang, så även här. Sen beror det så klart på vilka önskemål om kapitalanskaffning som de olika bolagen har, kapital som kostar men inte används är väldigt dyrt. Om jag minns rätt så var räntan 3,65% när t.ex. HoistSpar lanserades, vilket även med dåtidens räntor låg väldigt högt trots att det omfattades av insättningsgaranti. Nu fanns det lite speciella skäl till just det men iaf.

FI är inte så pigga på att dela ut några nya tillstånd nu för tiden så de som vill ha inlåning har inte så mkt att välja på, om jag minns rätt är det då också begränsat till att man får spara max 50 000 kr också just för att risken bedöms som klart högre. Sen är det väl många bolag som inte är finansinstitut som också har inlåning, t.ex. Akelius hade det iaf tidigare, vet inte hur det är idag.

Permalänk
Medlem

Jag tänker så här, rätta mig om jag har fel.

Min buffert för oförutsägbara utgifter (2-3 månader) har jag på ett konto jag kan överföra/få ut pengar på dagen om det skulle behövas. Ingen ränta, de futtiga hunkorna man förlorar är ju synd, men känns mer säkert för mig.

Sparar jag till en ny dator/bil etc, det vill säga ganska små belopp, gör jag även det på ett vanligt konto utan ränta, inga risker.

Det som ska användas om många år (tänk 10 år eller mer, pension, nytt boende etc), slänger jag in på ISK, endast passiva index fonder, spritt, med låg avgift.

Jag använder Avanza och SEB idag och kan rekommendera båda. Finns säkert andra lika bra/något bättre banker men vill varna för både Nordea och Swedbank som tidigare kund. Dessa verkar ofta ha tekniska problem.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Jag hade Handelsbanken under uppväxten och övergick till Swedbank när jag var 18år.
Dessa dumpade jag helt när de behandlade mig och min mamma som skit när min far dog + att de vägrade oss billån vilket IKANO gav oss utan problem.
Då blev det Skandiabanken under många år, jag har varit jättenöjd med dem.
Men nu när jag studerar är ICA banken bäst då de har gratis bankkort och tex ingen uttagsavgift.
Men för aktier och fonder har jag använt Avanza. (ISK) konto samt Bluestep/SBAB samt Qliro för buffertkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, HoistSpar är bra och har insättningsgaranti. Numera har dom dessutom en snyggare logga än den jag satte ihop i Photoshop inför ursprungliga lanseringen (jag är systemutvecklare, inte designer )

Kul!
Hoist spar har sänkt sin ränta för mycket. Har precis flyttat mina pengar därifrån

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kul!
Hoist spar har sänkt sin ränta för mycket. Har precis flyttat mina pengar därifrån

Ja, numera tror jag dom har de pengar dom behöver och ligger ung på samma räntenivåer som tidigare. Är tom ett börsbolag idag, lite skillnad mot för ett par år sen

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt svårt att välja bank.
Vi gick från Swedbank till Länsförsäkringar för att vi fick bolånet där.
Nu har Länsförsäkringar varit sådana palsternackor och verkligen behandlat oss som luft och mindre värda så vi vill byta snarast.

Länsförsäkringar är inte värda att ha, även med 25% rabatt på försäkringarna som ändå inte blir billigast.

Vad vi ska byta till vet jag inte, får leta efter den som verkar ha mest nöjda kunder och bra fungerande hemsida och app.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

@Oggie: Om ni handlar på ICA så ICA-banken kanske?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller