Sennheiser GSP 500 Vs HD 599 - hjälp en förvirrad man

Permalänk
Medlem

Sennheiser GSP 500 Vs HD 599 - hjälp en förvirrad man

Jag har fått ur tummen ur baken, min tjurskalliga vilja om att just ha trådlösa hörlurar är förbi, jag är trött på eländet.
Jag behöver er hjälp.

Jag köpte in ett par Sennheiser GSP 500, läst väldigt mycket gott om de.
Efter att ha provat de, så har jag inget och ställa lurarna mot. Har aldrig testat sladdbundna lurar tidigare, måste varit flera år sedan.

Jag har de ikopplade i ett realtek ljudkort som är inbyggt i moderkortet, och jag kan inte vara mer besviken.
Ljudet är alldeles för lågt, låter exakt som ett par Corsair Void Wireless, vad ska jag göra?
Jag överväger att inhandla ett par Sennheiser HD 599 och en amp samt en boommic.
Däremot har många shoutat till mig att Sennheiser HD 598/599 är i princip identiska med Sennheiser G4ME Zero, som är föregångaren till GSP 500. Så min fråga är, vad hade ni gjort? Hade ni suttit kvar med GSP 500 och köpt en amp, eller bytt ut hörlurarna och köpt en amp.

Permalänk
Medlem

GSP500 har ju en relativt hög impedans på 28 ohm för ett par gaming lurar. Släng på en AMP så hör du nog skillnad. Händer ofta att man ser folk köpa bra lurar utan drivmedel!

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenowl:

GSP500 har ju en relativt hög impedans på 28 ohm för ett par gaming lurar. Släng på en AMP så hör du nog skillnad. Händer ofta att man ser folk köpa bra lurar utan drivmedel!

28 ohm/107 DB är väldigt lättdrivet. Behövs ingen kraftig förstärkare för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Lämna tillbaka de för PC 373D de är de bästa lurarna jag haft genom tiderna.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk

Köp en bra AMP. Inbyggda ljudchippet på moderkort är sisådär o_O Jag har ett Creativ Soundblaster Live 5.1 som jag kan bjuda på. Om du har en PCI slot på moder kortet.

Permalänk

Jag köpte ett par Sennheiser Game one och är nöjd, driver dom från det inbyggda ljudkortet från en z170 pro bräda. Kan inte direkt påstå att ljudet är för lågt. Måste nästan skruva ner volymkontrollen på lurarna i botten för att inte spräcka trumhinnorna.
Så lite förvånande är det att ljudet upplevs som lågt. Som folk säger, med 28ohms impedans så bör det ju inte behövas en amp.
Kanske är ett garantiärende?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CAD-Slaven:

Jag köpte ett par Sennheiser Game one och är nöjd, driver dom från det inbyggda ljudkortet från en z170 pro bräda. Kan inte direkt påstå att ljudet är för lågt. Måste nästan skruva ner volymkontrollen på lurarna i botten för att inte spräcka trumhinnorna.
Så lite förvånande är det att ljudet upplevs som lågt. Som folk säger, med 28ohms impedans så bör det ju inte behövas en amp.
Kanske är ett garantiärende?

Ditt moderkort har inbyggd hörlursförstärkare.

Till TS:
Behringer gör bra grejjer:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=346370

Kör själv med ett Asus Xonar DG dock, fungerar väl men drivrutinsstödet är inget att hänga i granen. DGX är mer eller mindre likadant fast med PCI-e istället för PCI: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1192439
Drivrutinsstödet kommer från tredje part istället om man vill att det skall fungera någorlunda på Win 10: http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

Mvh r3mpuh 🤗

Permalänk
Medlem

Är det bara impedance som spelar roll?
gsp 500 ska ha lägre än g4me one, men vara bättre enligt jämförelser.

Vad tycker ni om externa amps? Nån ni kan rekommendera rakt ut? Såg att sennheiser har sin GSX 1000,
2100 kr däremot och som bara kan driva hörlurar på 150. Man skulle kanske vilja va lite framtidssäker me de pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ryssfemma: Det låter snarare som det är fel på dina lurar om det är så låg volym. Prata med Sennheisers support så löser det sig säkert.

Permalänk
Medlem

Har ett par fysiskt trasiga Logitech G430 och ska köpa nytt, det är 20% rabatt på Sennheiser på Komplett just nu och jag vet inte om jag ska ta Game Ones eller GSP 500.

Vad tycker ni? ca 500 kr skillnad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jag har fått ur tummen ur baken, min tjurskalliga vilja om att just ha trådlösa hörlurar är förbi, jag är trött på eländet.
Jag behöver er hjälp.

Jag köpte in ett par Sennheiser GSP 500, läst väldigt mycket gott om de.
Efter att ha provat de, så har jag inget och ställa lurarna mot. Har aldrig testat sladdbundna lurar tidigare, måste varit flera år sedan.

Jag har de ikopplade i ett realtek ljudkort som är inbyggt i moderkortet, och jag kan inte vara mer besviken.
Ljudet är alldeles för lågt, låter exakt som ett par Corsair Void Wireless, vad ska jag göra?
Jag överväger att inhandla ett par Sennheiser HD 599 och en amp samt en boommic.
Däremot har många shoutat till mig att Sennheiser HD 598/599 är i princip identiska med Sennheiser G4ME Zero, som är föregångaren till GSP 500. Så min fråga är, vad hade ni gjort? Hade ni suttit kvar med GSP 500 och köpt en amp, eller bytt ut hörlurarna och köpt en amp.

Jag skulle kolla inställningarna, har inte provat GSP 500 men hd555, 598, 599, game one, game zero går alla att spela högre än vad som är bra för öronen utan förstärkare på det som är inbyggt i moderkortet. Alla dessa lurar innehåller ju nästan exakt samma element (kanske t.om är exakt samma men förbehåller mig för fel).
Någonstans lär volymen vara i botten. Provat andra enheter osv?

Jag märkte dock skillnad i ljudet på mina hd555 när jag köpte ett ljudkort. Men volymen var redan hög utan förstärkning. Blev som bara lite bättre ljud. Till hd650 är det dock ett krav imo, kopplar man till telefonen låter det knappt på max =D

Skrivet av chickenowl:

GSP500 har ju en relativt hög impedans på 28 ohm för ett par gaming lurar. Släng på en AMP så hör du nog skillnad. Händer ofta att man ser folk köpa bra lurar utan drivmedel!

28 ohm är ju ingenting, förfan på nivå med in-ears typ =D
Vanliga lurar har oftast kring 50-100 och man rekommenderar nästan aldrig förstärkare till sånt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

@Ryssfemma: kanske en dum fråga men man vet ju aldrig.. du har inte glömt att dra upp ljudreglaget på hörlurarna? sitter på högra kåpan .

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett ASUS Xonar U7 MKII till min DT 770 PRO 80Ohm för jag kände samma som du att volymen var låg jämfört med det inbyggda på mitt ljudkort. Det vart som dag och natt med ljudkortet.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

Jag har samma problem på mina GSP 500. Hade ett PC360 förut och det hade mycket högre volym på exakt samma hårdvara och OS installation. Vad kan vara fel? Eller är det AMP som gäller?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag har samma problem på mina GSP 500. Hade ett PC360 förut och det hade mycket högre volym på exakt samma hårdvara och OS installation. Vad kan vara fel? Eller är det AMP som gäller?

Upplever samma problem. Har samma moderkort som trådstartaren 1220 audio märker då att den automatiskt väljer passande impendence känns som det kanske blir fel där. Har pc360 också liggandes som också låter 30% mer vid samma volym

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@3rk0:
1220 är på inget sätt bra. Den orkar inte driva mina DT770 Pro 80 Ohm tillfredsställande. Det är låg ljudvolym och inget tryck i ljudet.

En extern lösning är det som man vill ha om man bryr sig om ljudet, men bryr man sig om ljudet så är i stort sätt headset uteslutade också. Vet dock att Mayflower har en produkt kallad 'arc' som är till för headsets, hur pass bra den är om man jämför med vanliga varianten vet jag inte.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)