Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

Tredje skärmen lade av

Hej, jag är som sagt inte så värst haj på datorer och sånt men har lite koll.

Min tredje skärm som jag kopplat med DP-sladd till grafikkortet har slutat få signal. Mina två andra skärmar (DVI-D och HDMI om jag minns rätt) har fortfarande signal och funkar felfritt.

Den tredje skärmen slutade helt plötsligt att få signal, har testat att starta om datorn, bytt DP input till grafikkortet (har två) och även testat koppla skärmen direkt till moderkortet utan någon framgång.

Jag gissar att det har med sladden att göra, eller vad tror ni? Hur kan man fixa?

Min skärm som ej fungerar

Mitt grafikkort

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

kan du prova den på en annan dator?

CPU: i7 4770k Noctua NH-D14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: GTX 980 RAM: 16 GB 1600 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av swehunter2000:

kan du prova den på en annan dator?

Min polare tog med sig min gaming laptop till Stockholm (långt ifrån där jag bor dvs) så har inget annat att prova på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2005

Du kan ju alltid ta DVI-sladd från någon av andra skärmarna och testa. Bara för att se om det är något liv i den alls ^^

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 970

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av railman:

Du kan ju alltid ta DVI-sladd från någon av andra skärmarna och testa. Bara för att se om det är något liv i den alls ^^

Gjorde det, skärmen funkar då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

@Arezza: då är det bara att köpa en ny sladd så ska det fungera

i7 8700k / MSI 1080ti Gaming X / FD 750M Edison / Crucial Ballistix 3000 2x8gb DDR4 / Fractal Design Meshify C / X34 Predator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

har du kollat med en annan DP kabel?
skulle nämligen uppmärksamma om detta:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av ibland:

@Arezza: då är det bara att köpa en ny sladd så ska det fungera

Testade 3st olika DP sladdar, ingen av de funkade på någon av skärmarna. HDMI och DVI funkade felfritt på alla skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

@Arezza: jaha! missförstod, kan det vara porten i skärmen som är knas då kanske?

i7 8700k / MSI 1080ti Gaming X / FD 750M Edison / Crucial Ballistix 3000 2x8gb DDR4 / Fractal Design Meshify C / X34 Predator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av Bernd_P1:

har du kollat med en annan DP kabel?
skulle nämligen uppmärksamma om detta:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Testade 3st olika, ingen ville fungera på någon av skärmarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knivsta
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Arezza:

Testade 3st olika, ingen ville fungera på någon av skärmarna.

Så du har provat 3 DP kablar i alla skärmar men ingen fungerar , men du får bild via HDMI och VGA till alla skärmar.

Jag vill säga att din DP port på kortet är skurken.

Moderkort:MAXIMUS VI HERO
CPU:Intel® Core i7-4770K @4,2 || GPU:MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G || RAM:G.SKILL Ares Series 16GB (2 x 8GB) || Chassi: Define R5 White || Nätaggregat:Corshair CX600

Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av AnXeZ:

Så du har provat 3 DP kablar i alla skärmar men ingen fungerar , men du får bild via HDMI och VGA till alla skärmar.

Jag vill säga att din DP port på kortet är skurken.

Aj då, låter dyrt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2005

Kan vara värt att testa att uppdatera/ominstallera drivrutinerna till grafikkortet.

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 970

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

@railman: Det hände mig, DP slutade fungera och en annan gång började jag få artefakter. ominstallation av drivrutiner till grafikkortet löste det bägge gångerna.

i7 8700k | NZXT Kraken x62 | Asus Strix Z370-F | 2*8GB G.Skill Trident Z | 3*Samsung 250 GB 850 EVO SSD | NZXT H500i | EVGA SuperNOVA G3 750W | Samsung 24" CFG70 | Asus VG248QE | Realforce 88UB | SteelSeries Rival 310 + SX | Sennheiser PC360 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knivsta
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Arezza:

Aj då, låter dyrt.

Skrivet av railman:

Kan vara värt att testa att uppdatera/ominstallera drivrutinerna till grafikkortet.

Skrivet av PierreB:

@railman: Det hände mig, DP slutade fungera och en annan gång började jag få artefakter. ominstallation av drivrutiner till grafikkortet löste det bägge gångerna.

Som dom andra säger , testa att uppdatera drivrutinerna.

Om det funkar så blir det en billig lösning ^^

Moderkort:MAXIMUS VI HERO
CPU:Intel® Core i7-4770K @4,2 || GPU:MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G || RAM:G.SKILL Ares Series 16GB (2 x 8GB) || Chassi: Define R5 White || Nätaggregat:Corshair CX600

Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

Varit med om skumma fel på grafikkort, där vissa utgångar slutade fungera på en bärbar, omstart hjälpte inte från startmenyn.
Starta om datorn, (riktigt) genom att i kommandotolken skriva
shutdown/r

Alternativt, dra ur strömmen ur datorn när den är igång.

anledning: Windows sparar numera tidigare öppnade grejer och startar igång igen när datorn startas igen, det ger ibland skumma fel.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av Bellerefon:

Varit med om skumma fel på grafikkort, där vissa utgångar slutade fungera på en bärbar, omstart hjälpte inte från startmenyn.
Starta om datorn, (riktigt) genom att i kommandotolken skriva
shutdown/r

Alternativt, dra ur strömmen ur datorn när den är igång.

anledning: Windows sparar numera tidigare öppnade grejer och startar igång igen när datorn startas igen, det ger ibland skumma fel.

Funkade inte tyvärr, men tack ändå. Tog kontakt med företaget som sålde mig datorn nu istället