Kom och spela retrospel online med oss!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Kom och spela retrospel online med oss!

Hej!
Jag och @Necrodude har satt upp en server där vi hostar gamla spel servrar så man kan ansluta med sin Windows 98 maskin eller liknande.
Tanken är att vara kompatibel med original utgåvorna av spelen så att retro maskiner kan användas.
Självklart är folk som kör Retro Linux, Unix eller andra OS och arkitekturer med officiella eller icke officiella portar av spelen välkomna med om deras klienter är kompatibla.
Likaså är moderna maskiner välkomna med tex Windows 10, dom flesta spel fungerar faktiskt under Windows 10 och finns både på Steam och GOG.

För närvarande hostas följande spel.
Action Quake 2 v1.0 med Quake II 3.20
Counter-Strike v1.3 med HL v1.1.1.0
Quake I - Deathmatch (alla mot alla)
Quake II v3.20 - Deathmatch (alla mot alla)
Quake II v3.20 - Co-op (kör igenom singel player kampanjen med en eller flera medspelare)
Quake III v1.32 - Deathmatch (alla mot alla)
Serious Sam: The First Encounter v1.05 - Co-op (kör igenom singel player kampanjen med en eller flera medspelare)
Unreal v226 - Co-op (kör moddet JCoopZ1 för Unreals egna Co-op är extremt begränsat som dedicerad server)
Unreal Tournament v436 - Deathmatch (alla mot alla)

För kommunikation använder vi Teamspeak2 då det är Windows 9x kompatibelt, det fungerar under Windows 98 och Windows 10 och säkert allt där emellan med och har även en Linux port.
Vi använder TS2 för att uppdatera information om hur man ansluter till servrarna också, så det är inget krav att komma in för att prata med folk men man bör gå in där för att läsa FAQ'n och hur man ansluter till just spelet man vill spela eller spelläget man är intresserad av.

Teamspeak 2 för windows kan tankas här.
http://ftp.4players.de/pub/hosted/ts3/archives/ts2/releases/t...
Även Linux port mm finns här.
http://ftp.4players.de/pub/hosted/ts3/archives/ts2/releases/

För att komma in så fyller ni i följande domän och lösenord i TS2 och anger ett unikt Nickname.

Adress: retro-gamers.ddns.net:10532
Lösenord: braindrain

Dold text

Väl inne på TS2 så hittar ni information om hur man ansluter till servrarna i FAQ delen, bara klicka på den så står informationen till höger.

Så vill ni återuppliva gamla Quake, CS eller andra minnen tveka då inte att hör av er!

Mvh Pa1983

P.S tack till modden som låste upp inlägget!

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Sep 2006

Blir till att fixa till alla gamla goa spel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Dec 2004

@pa1983: Vill inte inkräkta, men behöver ni ha lite hjälp med Quake2 eller kanske tom samdriva något inom q2scenen så hör av Er till mig.
http://quake2.se/

Bra initiativ annars, retroservers behövs!

Quake2.se
< Quake2, QC - 97-18
< WoW
< Bodybuilder - 03-18
< Retrogamer - 86-18

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Finns behov av serverkapacitet och bandbredd så kanske det kan ordnas från mitt håll, hojta till!

Önskar folk möjligen se servrar för några andra retrospel?

Intel i7-5960x @ 4.5GHz 1.273v | 64GB DDR4 @ 2400MHz CL14 | 120GB SSD Sysdisk | 1TB SSD Speldisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

Låter som en kul ide.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2004

fyfan grabbar! i sommar kör vi!

Keep it up!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vaggeryd
Registrerad
Okt 2010

Å jag som sitter i skrivande och väntar på leverans med gamla datordelar för att bygga en retrodator så kommer ju detta väldigt passande😀

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2012

Härligt initiativ! Kanske hoppar in på Quake 2/3 i helgen.

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Kul initiativ! Skulle gärna hoppa in men har för lite tid just nu för det tyvärr.

Förstår att ni vill börja med vanilla versioner till en början men föreslår att köra CPMA (eller kanske OSP) mod till Quake 3. Det är ju bara förbättring av vanilla Q3 snarare än något nytt så det kan ersätta vanilla helt och hållet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Najs!

Allt för många bra spel som faller i glömska.

Finns ju en hel drös godingar från 90/00-talet:
Jazz Jackrabbit 2, DOOM 1 & 2, Hexen, Duke Nukem 3D, Unreal, Team Fortress Classic, Shogo, Blood och Blood 2 The Chosen, Nox...

Vet inte om alla hade dedicated server support när det begav sig men många har det välfungerande idag m.h.a. inofficiella patchar.
Osäkert om de inofficiella patcharna fungerar på Windows 98 dock.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Mr.Berling:

@pa1983: Vill inte inkräkta, men behöver ni ha lite hjälp med Quake2 eller kanske tom samdriva något inom q2scenen så hör av Er till mig.
http://quake2.se/

Bra initiativ annars, retroservers behövs!

Jag vet att @Necrodude letar efter ett CS likande Q2 mod, tror jag spelat det med men har igen aning om vad det kan vara, du kanske kan hjälpa han med detta?

Skrivet av Kriddezor:

Härligt initiativ! Kanske hoppar in på Quake 2/3 i helgen.

Skicka mig ett PM så får du adress och lösenord till TS2 och hur du hittar servrarna.
Med lite tur kan vi vara några runt 20:00 i kväll alternativt i morgon kväll vid den tiden.

Skrivet av krigelkorren:

Najs!

Allt för många bra spel som faller i glömska.

Finns ju en hel drös godingar från 90/00-talet:
Jazz Jackrabbit 2, DOOM 1 & 2, Hexen, Duke Nukem 3D, Unreal, Team Fortress Classic, Shogo, Blood och Blood 2 The Chosen, Nox...

Vet inte om alla hade dedicated server support när det begav sig men många har det välfungerande idag m.h.a. inofficiella patchar.
Osäkert om de inofficiella patcharna fungerar på Windows 98 dock.

Flera av dom har man spelat och finns i åtanke, Unreal bland annat, Team Fortress har jag aldrig kört men det har jag funderat på själv då HL redan finns på servern.

Blood 2 är en klassiker men vet inte hur det är med dedikerade servers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av superegg:

Låter som en kul ide.

Skrivet av mrtnsko:

fyfan grabbar! i sommar kör vi!

Skrivet av hogberg1982:

Å jag som sitter i skrivande och väntar på leverans med gamla datordelar för att bygga en retrodator så kommer ju detta väldigt passande😀

Skicka mig eller @Necrodude ett PM när ni vill vara med så får ni adress och lösenord till Teamspeak2 och information om hur ni kommer in på servrarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Ojoj så taggad jag blev på Q3. Nu gäller det bara att jag hittar min gamla skiva och cd-nyckel...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av burkabu:

Ojoj så taggad jag blev på Q3. Nu gäller det bara att jag hittar min gamla skiva och cd-nyckel...

CD nyckel behövs ej med patch 1.32, den frågar efter en men man behöver aldrig ange en, inte skiva heller för den delen då ID tog bort alla skydd mer eller mindre i slutet.

I princip alla spel fins på Steam, GoG mm, sedan kanske vissa är klassade som abandonware också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tystberga
Registrerad
Jul 2001

Quake!! Quake (1) så skall ja börja slakta!

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7
AKTIVA SYSTEM4790K@4,85|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 I7 860@STOCK |KID2 2500k@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

@pa1983: Oooh, så jag behöver bara en installation av rätt version från valfri källa då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Triton242:

Quake!! Quake (1) så skall ja börja slakta!

Ska fixa en Q1 server med, dock rätt oinsatt i Q1 för annat än SP för alla polarna som övade hela nätterna spöade skiten ur mig så har dåliga minnen av detta

Skrivet av burkabu:

@pa1983: Oooh, så jag behöver bara en installation av rätt version från valfri källa då?

Precis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

haha nostalgi!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

Trevligt! Hittar jag mina keys/spel så hoppar jag in.

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Benq XL2411Z, Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Valonen:

Trevligt! Hittar jag mina keys/spel så hoppar jag in.

Ni är välkomna in om ni behöver hjälp med att få igång spelen.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av hogberg1982:

Kul att höra. Du är välkommen.

Gaming rigg: Används främst till ms röj och minecraft.
Cpu: Intel® Xeon® Processor E5-1650@4,6Ghz. Mobo: Asus Rampage IV formula. Minne: Corsair 32gb 2133Mhz. Graffekort. 2x Nvidia 780 Ti SLI + 1x Nvidia 750 ti till Physx. PSU: Corsair 1000w någonting. Chassi: Fractal design define R4. Kylning Corsair H110i tror jag. Hdd: 500Gb SSD sandforce krets. Skärm: Asus spelskärm typ 24tum 144hz någonting. Jag kom inte riktigt ihåg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av pa1983:

Jag vet att @Necrodude letar efter ett CS likande Q2 mod, tror jag spelat det med men har igen aning om vad det kan vara, du kanske kan hjälpa han med detta?

@Necrodude

Har ni checkat in http://www.moddb.com/games/quake-2/ ?

Quake2.se
< Quake2, QC - 97-18
< WoW
< Bodybuilder - 03-18
< Retrogamer - 86-18

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av pa1983:

Det måste vara Action Quake 2 han menar. Grym mod som var riktigt stor ett tag. Vet inte hur många timmar jag lagt på det!?

Jag måste in å gibba lite q2 någon dag! Hur ofta spelas det!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av addek83:

Det måste vara Action Quake 2 han menar. Grym mod som var riktigt stor ett tag. Vet inte hur många timmar jag lagt på det!?

Jag måste in å gibba lite q2 någon dag! Hur ofta spelas det!?

Jo är kasnke det, dock har han inte hittat en kopia så utan den kan jag inte få upp servern.
jag har dock inte letat efter moddet självt.

Servern kom upp i förgår så ja när folk börjar komma in på TS2 så borde jag veta mer

Liksom lite så att folk måste in först innan vi kan spela och intreserade har börjat höra av sig nu.

Första besökaren var i går, någon från facebook som jag spelade CS med, @Necrodude kommer kanske in i dag efter 20.00, mer troligen i morgon efter 20:00.

Som sagt just nu behöver vi ha in folk så vi kan få en spelarbas, och att dessa sedan kan värva fler spelare helt enkelt så folk kan spela när dom vill helt enkelt.

JAg försöker värva folk från SC och Braindrain lanet här sedan vet jag att @necrodude som håller i braindrain lanet gör det med och desutom värvar via FB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Finns det möjlighet att bli delgiven serveruppgifterna till q2-servern?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

@addek83

Har skickat dig ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Till dom jag skickade ut TS2 uppgifter till så var klantiga jag där och skrev fel i lösenordet så ni borde ha fått ett nytt PM med rätt lösenord annars hör av er så skickar jag rätt.
Ber om ursäkt för misstaget.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2004

@addek83: Jo det stämmer. Det var Action Quake jag var på jakt efter. Letar även efter modden "Bankjob" till action quake. Det är en mod som är väldigt mycket som CS. Råna banken osv

Btw. Går online nu på teamspeak

Gaming rigg: Används främst till ms röj och minecraft.
Cpu: Intel® Xeon® Processor E5-1650@4,6Ghz. Mobo: Asus Rampage IV formula. Minne: Corsair 32gb 2133Mhz. Graffekort. 2x Nvidia 780 Ti SLI + 1x Nvidia 750 ti till Physx. PSU: Corsair 1000w någonting. Chassi: Fractal design define R4. Kylning Corsair H110i tror jag. Hdd: 500Gb SSD sandforce krets. Skärm: Asus spelskärm typ 24tum 144hz någonting. Jag kom inte riktigt ihåg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Okt 2002

Roligt initiativ. Spelade massa UT99 (blev ofta kickad pga fusk anklagelser ) så är lite sugen på att testa det igen.

Ryzen 7 1700X@3.9GHz, 4x8GB DDR4 2933MHz, Palit GeForce GTX 1080 GameRock, SSDs, Focusrite Scarlett Solo, MS LifeCam Studio.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Härligt.
Jag själv och några polare har en cs condition zero server som rullar på.
Jag som konfigurerat servern mm.

Stats sidan: http://community.gameme.com

R5 1600X @ 4.3GHz https://valid.x86.fr/g5aaif