AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X "Pinnacle Ridge"

Permalänk
Avstängd

Kan dessa processorer från AMD innebära vändningen för AMD? De har ju kommit ikapp Intel äntligen efter mer än 10 år. Nu kanske deras företag kommer att bli rikare och rikare samt även deras aktiekurs. Folk kanske kommer börja köpa AMD processorer framöver.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av michael123:

Kan dessa processorer från AMD innebära vändningen för AMD? De har ju kommit ikapp Intel äntligen efter mer än 10 år. Nu kanske deras företag kommer att bli rikare och rikare samt även deras aktiekurs. Folk kanske kommer börja köpa AMD processorer framöver.

Absolut. Jag köpte en 8600K för några veckor sen, hade jag väntat hade det nog blivit en 2600X istället

Permalänk
Avstängd

@anon42512: Jag köpte också en 8600k för några veckor sedan. Fast ser ju att AMD processorerna som ett vettigt alternativ nu. Undrar just hur kursen på aktierna kommer att utvecklas.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

Man skulle köpt 2015 hade givit lite kick back!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det har ju snackats mycket om multi core här i tråden, bla från @Yoshman

Jag lekte lite mer med det i Unity 2017.4.1 och vårt spel och den distribuerar faktiskt ut det rätt jämnt över mina 16 logiska kärnor. Jag måste bencha lite mer för att veta om det faktiskt ger någon skillnad.

Höger är Multi core rendering och vänster single core

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nope, står på sida 9 om testsystemet

Skickades från m.sweclockers.com

"Samtliga tester av Ryzen 2000-serien körs med processorkylaren Noctua NH-U14S, där temperaturerna ligger och pendlar mellan 60 och 65 °C under flertrådad belastning. Nedan följer frekvensloggar från en vanlig flertrådad last med båda modellerna."

I sammanfattningen pekar de på den medföljande kyllösningen: "Som grädde på moset landar modellen på samma aggressiva prispunkt som sin föregångare samtidigt som den levereras med en kompetent kyllösning."

Samt under fördelar: "Vettig medföljande kylare"

Det jag menade var att de har den medföljande kylaren som en väsentlig punkt i sin summering men redovisar inte bilder, temperaturer eller ljudnivå på nämnd kylare.

Antingen tar man bort det som en positiv punkt eller så redovisar man varför det är en positiv punkt.
Vettig medföljande kylare? Enligt vilka kriterier?

Permalänk
Medlem

@Raffor: Jag bytte precis ut AMDs kylare mot en Noctua NH-L12 och det enda jag kan säga är att ljudnivån är lägre samt att den håller 2-3 grader svalare. Det har ju dock varit helt absurt varmt nu den senaste tiden, så förmodligen landar jag på drygt 5 grader svalare i load. Vilket för mig egentligen är skitsamma, då jag klarade mig rätt bra på standardkylaren.

Ryzen verkar liksom gå ganska jämnvarm, runt 40c i idle och uppåt 60-65c i load. Min överklockade Intel i5 6600k hade nästan samma idle temp med stockkylare fast mycket varmare under load.

Den enda nackdelen är väl att min m.2 disk värms upp med tiden och throttlar lite. Jag spelar ju dock enbart på den här datorn så det märks inte direkt i praktiken.

Permalänk
Medlem

@evirob:

Tack för info men mitt inlägg var inte i ett frågande syfte utan som konstruktiv kritik till recensionen.
Bilder, temp och ljudnivå finns att hämta hos andra källor.

Min kritik var att det tagit upp en aspekt som ett positivt argument men inte redovisat det. Som liknelse, tänk att man har som argument att en processor klockar högt men inte redovisar något som helst om överklockningen. Antingen tar man bort det argumentet eller så presenterar något som styrker ens konklusion.

Permalänk
Medlem

@Raffor: ah, då förstår jag. Håller faktiskt med också, nu när jag tänker efter

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CyberVillain:

Det har ju snackats mycket om multi core här i tråden, bla från @Yoshman

Jag lekte lite mer med det i Unity 2017.4.1 och vårt spel och den distribuerar faktiskt ut det rätt jämnt över mina 16 logiska kärnor. Jag måste bencha lite mer för att veta om det faktiskt ger någon skillnad.

Höger är Multi core rendering och vänster single core
https://forum.unity.com/attachments/upload_2018-4-28_16-8-26-png.276440/

Sprider sig jämt och fint, i ditt fall räcker dock CPU:n i alla fall.
Lite som DX12, störst nytta gör det om man har en klen CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Sprider sig jämt och fint, i ditt fall räcker dock CPU:n i alla fall.
Lite som DX12, störst nytta gör det om man har en klen CPU.

Det är eld för kråkorna, ingen bättre prestanda. Men det kommer. Morse lag är död

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

@Loxus: Jag köpte också en 8600k för några veckor sedan. Fast ser ju att AMD processorerna som ett vettigt alternativ nu. Undrar just hur kursen på aktierna kommer att utvecklas.

Tänk då vad som skulle hända om nästa generation från AMD går om Intel även i speltesterna, då vore de både billigare och bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Det är eld för kråkorna, ingen bättre prestanda. Men det kommer. Morse lag är död

Yes, om spelet fungerar på och är optimerat för få kärnor så lär ingen (markant) bättre prestanda fås av flera.
Brytpunkten kommer när man iterativt, har ju en tendens att flytta på sig vi optimering 😜, styckar upp critical path och försöker få så mycket som möjligt av den att gå parallellt. 😊 Alternativt inför andra features som inte slår (direkt) på CP, bättre AI, eller bara mer spekulativa beräkningar. You tell me, beror helt på branschen. 😁

Så håller helt med.