Permalänk
Medlem

Dockningsstation för NUCar

Hejsan Swec!

På jobbet har vi en station där vi ofta ominstallerar NUCar av olika slag. Vi har 4 platser för ominstallation. Detta medför att det blir ett jäkla trassel med kablar som ska dras i fram och tillbaka, 4 kablar per NUC, etc.

Jag har kollat runt lite då jag skulle vilja lösa detta på ett enkelt sätt och jag kom in på docknings vägen.

Vet ni om det ens finns dockningsstationer för NUCar? Om inte, någon händig person som har lust att försöka skapa en?

JAg har gjort en "professionell" sketch på vad jag tänkte mig hur den skulle kunna se ut. Hoppas ni förstår vad jag menar

De gråa sträcken är kablarna som går in. Detta är då en L formad panel där kablarna sticker ut så man bara trycker NUCen emot panelen så blir den inkopplad med nät, ström skärm och USB.

Våra NUC modeller vi kör med:
D34010WYK
5i3RYK
5i7RYH

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Hmm det låter faktiskt som ett ganska kul projekt.
Känns ju inte alls som en omöjlighet, 3d-skrivare och lite kablar.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Layouten av baksidans kontakter varierar baserat på NUC-modell. Jobbar ni endast med en modell?
Om det är flera NUC-dockor som behövs så blir det väl samma problem med att kablar och liknande måste dras om hela tiden?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Hejsan Swec!

På jobbet har vi en station där vi ofta ominstallerar NUCar av olika slag. Vi har 4 platser för ominstallation. Detta medför att det blir ett jäkla trassel med kablar som ska dras i fram och tillbaka, 4 kablar per NUC, etc.

Jag har kollat runt lite då jag skulle vilja lösa detta på ett enkelt sätt och jag kom in på docknings vägen.

Vet ni om det ens finns dockningsstationer för NUCar? Om inte, någon händig person som har lust att försöka skapa en?

JAg har gjort en "professionell" sketch på vad jag tänkte mig hur den skulle kunna se ut. Hoppas ni förstår vad jag menar

De gråa sträcken är kablarna som går in. Detta är då en L formad panel där kablarna sticker ut så man bara trycker NUCen emot panelen så blir den inkopplad med nät, ström skärm och USB.

https://i.imgur.com/nuZhz3A.png

Förutsatt att NUC:arna har USB-C vore ju en enda sladd en möjlig lösning, men så är det säkert inte i ert fall?
Annars vore ju en USB-C docka en enkel lösning, förser datorn med ström, nätverk, USB, samt bildutgång(ar) en annan fråga är ju om strömmen via USB-C är tillräcklig för NUC:ens spec.

Edit: USB-C dockan måste i så fall ha en passthrough Ethernet port och inte kräva en massa installation av DisplayLink tjafs.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Har inte NUC thunderbolt? då vore väl en thunderbolt docka rätt enkelt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Layouten av baksidans kontakter varierar baserat på NUC-modell. Jobbar ni endast med en modell?
Om det är flera NUC-dockor som behövs så blir det väl samma problem med att kablar och liknande måste dras om hela tiden?

Vi har 3 olika NUCar idag så 3 olika layouts. Man kanske skulle kunna ha bara en skiva som man kan slida på beroende på vilken layout man ska köra med. Vi får in mest en typ av NUC som vi blåser så det kommer inte vara så jätteofta som vi blåser om de 2 andra typerna.
För info så har vi
D34010WYK
5i3RYK
5i7RYH

Skrivet av krigelkorren:

Förutsatt att NUC:arna har USB-C vore ju en enda sladd en möjlig lösning, men så är det säkert inte i ert fall?
Annars vore ju en USB-C docka en enkel lösning, förser datorn med ström, nätverk, USB, samt bildutgång(ar) en annan fråga är ju om strömmen via USB-C är tillräcklig för NUC:ens spec.

Edit: USB-C dockan måste i så fall ha en passthrough Ethernet port och inte kräva en massa installation av DisplayLink tjafs.

Se ovan för modellerna vi har

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Har inte NUC thunderbolt? då vore väl en thunderbolt docka rätt enkelt?

Såg ditt svar nu i efterhand, skrev vilka modeller vi har i kommentar ovan

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk

Gummisnoddar och buntband håller bra ordning på kablarna till min enda NUC, behöver plugga ur ibland och då är det lätt att plugga in igen

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

På jobbet installerar vi ett gäng burkar dagligen, och har gjort i ordning en knippe med lämpliga kablar sammansatta med kardborrband. Blir snyggt och det går fort att ansluta alla kablar till respektive port.

Nackdelen med docknings-varianten är att det kommer att uppstå slitage. Grejor kommer bli snea, och i sin tur orsaka att portar går sönder, så jag skulle nog köra på kabelvarianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Gummisnoddar och buntband håller bra ordning på kablarna till min enda NUC, behöver plugga ur ibland och då är det lätt att plugga in igen

Skrivet av Sumpfigur:

På jobbet installerar vi ett gäng burkar dagligen, och har gjort i ordning en knippe med lämpliga kablar sammansatta med kardborrband. Blir snyggt och det går fort att ansluta alla kablar till respektive port.

Nackdelen med docknings-varianten är att det kommer att uppstå slitage. Grejor kommer bli snea, och i sin tur orsaka att portar går sönder, så jag skulle nog köra på kabelvarianten.

Vi har buntat ihop de kablar som behövs idag. Men det blir ändå rätt så rörigt då alla kablar inte är så "smidiga". Det går ju men det skulle va sjukt snyggt med dockningsstation.

Jag har dock en PM konversation med en kille som kommer bygga en prototyp. Ska bli jätteroligt att se ifall det blir något häftigt! Kommer absolut skicka bilder sen ifall det blir av

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB