Vilken laptop för programutvecklings studier?

Permalänk
Medlem

Vilken laptop för programutvecklings studier?

Hejsan gott folk! Jag ska börja läsa programvaruutveckling i höst på universitet och funderar över dator. Det är svårt att hitta en som har iaf lite grafikkraft (typ mx150), bra batteritid, hyffsad skärm, hållbar och bra storlek. Den mest prisvärda jag har hittat finns för studentrabatt:

En 15 tum HP Pavilion:
Intel® Core™ i7-8550U (4 kärnor)
• NVIDIA® GeForce® MX150 (2 GB GDDR5 dedikerat)
• 256 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD
• 8 GB DDR4-2133 SDRAM (1 x 8 GB)

För 8000. Men frågan är om 15 tum är för stort? Den ska vara väldigt tunn och lätt iaf. Det enda problemet jag ser med mindre datorer är att man ofta kompenserar med lägre prestanda för högre pris. Någon som har någon annan rekommendation? Helst under 9000. Mac undanbedes

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Ska du programmera något grafikintensivt? Annars är grafikdelen (grafik och batteritid är ju allt annat än synonymt) saksamma om den inte ska agera nöjesmaskin för spel också?

Ska laptopen vara den primära arbetsstationen eller ska den vara med när du är på vift för att sedan ersättas av stationär på hemmaplan? Om den skulle vara enda maskinen skulle jag kika på 15"+, annars kanske 12-14" kan vara ett trevligt alternativ.

Storlek och upplösning (fullhd är ett krav) är de viktigaste aspekterna i mina ögon. Ssd tar jag för givet.

#17362980

Har inte hängt med vad gäller bärbara på sistone, men det ska tydligen vara ett prisvärt alternativ.

Permalänk
Medlem

Angående grafikkortet:
https://www.sweclockers.com/nyhet/25425-nvidia-smyger-ut-klen...

Konceptet Ultrabook ska ju vara bra prestanda i slimmat utförande med bra batteritid. Annars beror det väl lite på vad du ska programmera och vilka program du ska använda. Men snabb CPU och minst 16GB RAM är väl att rekommendera känner jag spontant.

15" är rätt skön storlek. Större så kan det bli tungt men allt beror ju på modell när det kommer till vikten. Så länge du har en väska som rymmer datorn.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att programmera datorspel vid sidan av kurserna så integrerat grafikkort är nog uteslutet. :/

Jag kommer förmodligen sitta vid datorn ganska mycket så mindre än 13 tum kommer jag nog inte palla iaf. Men får en 15 tummare plats på bordet med mus i pluggsalarna?

https://new.webhallen.com/se/product/274869-Asus-VivoBook-S14...

En sådan rackare istället? Jag kollade på elgreen.se också, en acer zenbook 14 tum, samma specifikationer som ovan, men kan man lite på en reparerad dator?-min erfarenhet är att laptops som inte fungerar vid köp fortfarande strular trots att man skickat in skiten för reparation 2-3 ggr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Hejsan gott folk! Jag ska börja läsa programvaruutveckling i höst på universitet och funderar över dator. Det är svårt att hitta en som har iaf lite grafikkraft (typ mx150), bra batteritid, hyffsad skärm, hållbar och bra storlek. Den mest prisvärda jag har hittat finns för studentrabatt:

En 15 tum HP Pavilion:
Intel® Core™ i7-8550U (4 kärnor)
• NVIDIA® GeForce® MX150 (2 GB GDDR5 dedikerat)
• 256 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD
• 8 GB DDR4-2133 SDRAM (1 x 8 GB)

För 8000. Men frågan är om 15 tum är för stort? Den ska vara väldigt tunn och lätt iaf. Det enda problemet jag ser med mindre datorer är att man ofta kompenserar med lägre prestanda för högre pris. Någon som har någon annan rekommendation? Helst under 9000. Mac undanbedes

Jag köpte en dyr 15" när jag började på universitetet för samma ändamål, troligtvis den sämsta investeringen jag någonsin gjort. Skolans labdatorer är väldigt kapabla och hemma har jag kvar min stationära dator från tidigare. Använder väldigt sällan min laptop, anteckningar sköter jag med papper och penna. Du sitter oftast inte i en "vanlig sal" när du har schemalagd tid för programmeringskurserna utan i labsalar där varje plats har en dator och en skärm. På föreläsningar sitter du så klart i en föreläsningsal men där behöver du aldrig gjöra någonting på datorn ändå, bara att lyssna och anteckna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kcce:

Jag köpte en dyr 15" när jag började på universitetet för samma ändamål, troligtvis den sämsta investeringen jag någonsin gjort. Skolans labdatorer är väldigt kapabla och hemma har jag kvar min stationära dator från tidigare. Använder väldigt sällan min laptop, anteckningar sköter jag med papper och penna. Du sitter oftast inte i en "vanlig sal" när du har schemalagd tid för programmeringskurserna utan i labsalar där varje plats har en dator och en skärm. På föreläsningar sitter du så klart i en föreläsningsal men där behöver du aldrig gjöra någonting på datorn ändå, bara att lyssna och anteckna.

Ajdå. Då ändras ju allt betydligt. Då är nog en billigare dator som någon lade upp här mer aktuellt. Fast man vill ju ha över 4 gb ram iaf 😬

https://new.webhallen.com/se/product/281633-Asus-VivoBook-E40...

Gamla amd (alltså pre-zen) är inget att hänga i julgranen va?

https://new.webhallen.com/se/product/276552-Lenovo-120S-14IAP...

Hur står sig en Pentium mot den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Ajdå. Då ändras ju allt betydligt. Då är nog en billigare dator som någon lade upp här mer aktuellt. Fast man vill ju ha över 4 gb ram iaf 😬

Ram och disk är ju ofta enkelt att uppgradera i efterhand, så inget att hänga upp sig på.

Jag har själv en 15" för närvarande, med relativt stark grafik (inhandlad begagnad så inte helt säker på batteriets hälsa, och jag kör faktiskt trots möjligheten med den interna grafiken). Innan dess hade jag en 14" också den med stark grafik (och följdproblem med överhettning). Batteriet ryker helt enkelt fort när man drar igång grafikintensiva grejer.

Upplösning/formfaktor/vikt är utan tvekan de mest viktiga faktorerna för mig. Ironiskt nog bar jag runt på denna 15" mycket mer än under tiden med 14". Viktskillnaden märks väl, ofta är även storleken lite problematiskt (t ex när man sitter på tåget och vill hålla på, får ha halva datorn utanför utfällbara bordet för att ens halvdant kunna ha skärmen ordenligt vinklad hehe).

För övrigt håller jag fullständigt med ovan kommentar om du verkligen behöver den, skulle jag undersöka noga. Papper och penna verkar vara väldigt underskattat nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Jag och många av mina vänner som också studerar datateknik/programmering har många köpt en Dell xps 15. (Dom har studentrabatt om du frågar dom på twitter)

vet inte var eller vad @kcce pluggar, men de labbdatorerna vi har på kth är inte i närheten av lika bra som en bra laptop, och jag har bara använt dom under vissa labbar. annars använder vi alla våra personliga datorer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Ram och disk är ju ofta enkelt att uppgradera i efterhand, så inget att hänga upp sig på.

Det är korrekt i sak. Men vissa modeller verkar bara ha en RAM-plats och om du ska "uppgradera" kan du inte utnyttja det du redan har utan måste byta ut och köpa en ny sticka med den storlek du ska ha. Samma gäller håddisk. Så i slutändan har du betalat extra för liten hårddisk och RAM. Då kan man lika gärna betala lite extra direkt och antingen få bättre uppgraderingsmöjligheter eller rätt mängd från dag ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Det är korrekt i sak. Men vissa modeller verkar bara ha en RAM-plats och om du ska "uppgradera" kan du inte utnyttja det du redan har utan måste byta ut och köpa en ny sticka med den storlek du ska ha. Samma gäller håddisk. Så i slutändan har du betalat extra för liten hårddisk och RAM. Då kan man lika gärna betala lite extra direkt och antingen få bättre uppgraderingsmöjligheter eller rätt mängd från dag ett.

En ram-slot är helt klart begränsande och värt att kolla upp innan. En hdd plats tycker jag är standard.

Min egen erfarenhet är att tillverkarnas egna "uppgraderingar" brukar vara överprisade så det skriker om det. Bättre att köpa nya kit, de gamla hamlar på hyllan eller försäljning oavsett.