Automatiskt kopiera filer till NAS

Permalänk
Medlem

Automatiskt kopiera filer till NAS

Min granne söker efter ett Windows program som kan kopiera filer från datorn till en NAS, med följande kriterier:

* Om man tar bort en fil på datorn ska den fortfarande vara kvar på NASen.
* Finns en nyare version på datorn ska den skriva över den gamla på NASen.
* Finns samma version på datorn som på NASen ska ingen kopiering ske
* Ska kunna köra enligt ett schema
* Ska fungera även om den användaren som är inloggad när kopieringen kör, saknar behörighet till NASen
* Fil

Jag föreslog att jag skulle skriva ett script till honom, men han vill ha ett grafiskt interface, så han enkelt kan ändra vilka foldrar han vill ta med...

Förslag?

Permalänk
Vila i frid

Felet med det tänket är att när datorn blir infekterad med ransomware/trojan/virus får elakheten full tillgång till NAS'ens alla filer.

Synology DSM har en funktionalitet som heter Active Backup For Server där det är NAS'en själv som gör backup av en Windows-maskin. Jag kör med funktionen "Smart Recycle, 9 versions (8 weeks retention)" där redan existerande filer bara får en länk så att NAS'en ser ut att kunna lagra 90 TB medans diskens fysiska lagringskapacitet är 10 TB. Då har man 8 veckors tid på sig att upptäcka en datorinfektion. Schemalagd backup med epost-konfirmering.

<edit>Jag använder själv tre fysiska NAS'ar och en virtuell mha XPenology där NAS3 backar upp 1 och 2 medans 4'an (VM) är slask/experiment.</edit>

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

owncloud har allt förutom att den är i realtid och inte på schema. fördelen är att man får filhistorik.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Windows har inbyggd backup som klara en hel del av det som efterfrågas.

Permalänk
Medlem

Robocopy
Rsync
ewDup
Restic
etc etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Robocopy
Rsync
ewDup
Restic
etc etc

Skickades från m.sweclockers.com

Och dom har gemensamt att dom inte har gui som standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Felet med det tänket är att när datorn blir infekterad med ransomware/trojan/virus får elakheten full tillgång till NAS'ens alla filer.

Synology DSM har en funktionalitet som heter Active Backup For Server där det är NAS'en själv som gör backup av en Windows-maskin. Jag kör med funktionen "Smart Recycle, 9 versions (8 weeks retention)" där redan existerande filer bara får en länk så att NAS'en ser ut att kunna lagra 90 TB medans diskens fysiska lagringskapacitet är 10 TB. Då har man 8 veckors tid på sig att upptäcka en datorinfektion. Schemalagd backup med epost-konfirmering.

<edit>Jag använder själv tre fysiska NAS'ar och en virtuell mha XPenology där NAS3 backar upp 1 och 2 medans 4'an (VM) är slask/experiment.</edit>

Instämmer med @hasenfrasen. Bäst vore om NAS:en har åtkomst till filerna på din dator men ej åt andra hållet, under normala förhållanden. Dvs inte en konstant ansluten nätverksenhet som Windows (eller något program i Windows) själv skriver till. Alternativt att om din dator kontinuerligt har direkt åtkomst till filerna och använder detta för backup så är det NAS:en som hanterar snapshots. Även om något tas bort eller skrivs över så kan det i så fall återställas inom viss tid.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Det enda du behöver är en lista på mappar att exkludera. Använder man Windows korrekt kopierar man hela Users med undantag för Local och LocalLow.

I övriga mappar utanför Users ska det inte finnas någon användardata. Så det enda du behöver är en fil där du listar mappar under Users du inte vill ha med i backupen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som ett vanligt backup program.

Acronis är grafiskt, kan backa upp till NAS osv.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

owncloud har allt förutom att den är i realtid och inte på schema. fördelen är att man får filhistorik.

Även fast ownCloud Nextcloud är jättebra, så är det fortfarande ingen mjukvara för att backa upp filer. Dock kan ju TS testa för att se om han/hon (gillar inte hen) tycker det löser problemet. Dock är appen för det flesta NASar ganska utdaterad.

Lösningen hade i så fall varit att skapa en VM (de flesta nyare nasar kan agera hypervisor) och köra Nextcloud därifrån.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Jag har länge brottats med det här eftersom Windows egen säkerhetskopiering muppar loss med nätverksenheter. På servermaskinen kör jag FBackup som är helt okej, men på de vanliga datorerna kör jag Paragon Hard Disk Manager 16 Basic som jag varit väldigt nöjd med några veckor nu.
Inkrementella kopieringar, schemaläggning, enkelt gränssnitt. Tyvärr uppfyller det inte alla dina krav men som flera andra påpekat tror jag att det blir svårt, och det är dessutom farligt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ämnet 'backup' är något som man aldrig blir nöjd över, har man krav på GUI så minskar flexibiliteten avsevärt och de som finns är skapade efter programskaparens tankar på backup - inte användarens eventuella annorlunda önskemål.

Därför är många av de mer flexibla lösningarna i form av program körd i terminal av anledningen att de skall kunna användas i script.

---

Själv har jag precis lyckats få in borgbackup i en köpenas (en netgear-NAS med ARM-propp, inte speciellt kraftfull) - kan man köra borg-backup på en Raspberry-PI så borde det fungera på även en ganska lam ARM-baserad NAS var min tanke.

Om fler går i samma tankar - se till att uppdatera firmwaren att den har minst python 3.5 snurrande hela vägen (inklusive 'pip') och att det är denna som används när man försöker installera den. Själv gjorde jag den långa vägen med bara fel, fel, fel när man försökte köra dom enkla vägarna med skumma fel i installationsskriptar etc. och till slut blev det ändå att man fick bygga upp det från scratch från github för både borgbackup och python 3.5, cpython och kompilera på plats på själva NAS:en med C-kompilatorn mm., det var en massa beroende av olika filer och developer-versioner av libbar och *.h-filer som måste hämtas hem, men det gick till slut!

---

Varför man vill ha borgbackup lokalt snurrande på Nasen är för att enklare kunna skicka data på rätt plats via krypterad kanal mha. SSH-konto när man kör borgbackup på klientdator

På samma sätt som rsync så har man har man en borgbackup-master snurrande på klientdatorn och en daemon av borgbackup på NAS lokalt snurrande och dessa kommunicera mellan sig när filerna skickas över - en klient-server relation.

Det innebär att mastern på klientdatorn inte kan skriva direkt på Nasens disk utan allt måste gå igenom daemonen lokalt på NAS och det är daemonen som skriver filerna på rätt plats inne på NAS.

Till detta kan man ställa i config-filen att repositoriet är bara utökningsbar och read-only på det som redan är skrivet - är fil-snutten väl skriven på disken så kan den inte i efterhand ändras eller raderas - även om det kommer en raderings-order från klientdatorns borgbackup.

Tanken är förstås att repositoriet skall bli resistent mot ransomware-attack på klientdatorn inklusive att borg-klienten har blivit övertagen/hackad av fientlig script på klientdatorn som försöker förstöra alla backupper...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av enoch85:

Dock är appen för det flesta NASar ganska utdaterad.

Möjligen på lite mindre kända NAS-fabrikat. Både QNAP och Synology uppdaterar sina appar frekvent. Jag hjälper till på företag (på sidan om, timanställd) som kör båda typerna och det har räddat båda företagen från ransomware - väldigt nyligen. NextCloud går att mecka in på Synology om man vill prova på.

På jobbet använder jag Acronic Cloud fast enbart mha deras MSSQL-app på kunders (AtlasCopco, Profoto, Syntronic, EMS'are etc) data med 3 månaders retention. Smidigt interface, tyvärr enligt det "moderna" platta stuket.

Veeam är nog bra men deras agressiva approach när man ger sig tillkänna ger lite fadd smak. Deras buggar fixas iofs rätt snabbt men det verkar gå på lite väl lösa boliner när man släpper saker. Tyvärr enda valet för mig som labbar i hemmet med vmwares prylar med knapp budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Min granne söker efter ett Windows program som kan kopiera filer från datorn till en NAS, med följande kriterier:

* Om man tar bort en fil på datorn ska den fortfarande vara kvar på NASen.
* Finns en nyare version på datorn ska den skriva över den gamla på NASen.
* Finns samma version på datorn som på NASen ska ingen kopiering ske
* Ska kunna köra enligt ett schema
* Ska fungera även om den användaren som är inloggad när kopieringen kör, saknar behörighet till NASen
* Fil

Jag föreslog att jag skulle skriva ett script till honom, men han vill ha ett grafiskt interface, så han enkelt kan ändra vilka foldrar han vill ta med...

Förslag?

Om du vill ha GUI-mjukvara så finns FreeFileSync
FFS har flera olika synkroniseringslägen, Update, Mirror, 2-waysync mm.

I ditt fall låter det som om du ska använda dig av Update, dvs alla nya filer skickas över men filer som tas bort ligger kvar på NASen.
FFS kan schemaläggas eller köras i realtid.
Kör du med realtidssyncen så kan du göra den som en tjänst (dvs programmet körs i en användares konto men användaren behöver inte vara inloggad).

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.