ASEDO försöker backa ur mitt SSD köp och byter produktsida.

Permalänk

ASEDO försöker backa ur mitt SSD köp och byter produktsida.

Hejsan! (kunde inte lägga denna under "butiker" pga formulärfel så flytta gärna om den inte passar här)

Jag har haft bevakning på Samung EVO 500GB 850 SSD och igår droppade ASEDO ner den till 1 006 :-

Jag lade en beställning direkt och valde Klarna och fick en bekräftelse: (saxat från mail)

Antal | Artikelnr | Namn | Pris | Pris totalt

1 | MZ-75E500B/EU-C2 | SSD 850 EVO 500GB | 1 006 SEK | 1 006 SEK

Frakt: 99 SEK
Pris exkl. moms: 884 SEK
Moms: 221 SEK
Att betala: 1 105 SEK

Nu fick jag precis ett mail som lyder: 2018-04-20 10:53

Hej Andreas, tack för att du beställer av oss på Asedo. Tyvärr har den produkt du beställt utgått ur sortimentet och vi kommer därför att makulera din order, samt din betalningsreservation på Klarna. Vi ber om ursäkt för detta och önskar dig välkommen åter.

MVH
Asedo Kundservice

Men den finns kvar i sortiment. Har bara flyttat den och bytt till ett MYCKET högre pris än det jag köpte min för. Jag antar att dom insåg att dom går back på 1006 kr: ASEDO produktlänk och ny artikelsida.

Samma artikelnummer förutom att dom tagit bort ändelsen "-C2"

Så. Finns det något jag kan göra?

Tack på förhand

/A

Permalänk
Inaktiv

Det hänger på hur orderbekräftelsen ser ut. Vissa orderbekräftelser från leverantörer är mer "din order är mottagen och behandlas" typen. Medan andra är tydliga att ett köp ingåtts och bekräftats.

Lägg gärna upp allt i bekräftelseväg.

Har man som företag åtagit sig att bekräfta köpet fullt ut så måste man leverera likvärdig. Om produkten utgått (hos tillverkaren) så kan man inte propsa på att företaget ska leverera en produkt som fysiskt inte existerar. Kan dock gå, men då kallas det för täckningsköp, där köpet går igenom fast köpet avslutas hos en annan ÅF.

Permalänk

@anon131444: Tack för att du tog din tid.

Läste deras "Försäljningsvillkor Privatkund" Villkor Asedo

Tyvärr står det så här:

"Vid orderläggning skickas en mottagningsbekräftelse rubricerat som ”Tack för din beställning” via e-post. Detta mail utgör information om innehållet i beställningen. I samband med att ordern expedieras från Asedo Online AB´s eller aktuell distributörs lager, erhåller Kunden via e-post besked att ordern är på väg. Bindande avtal kommer till stånd när ordern är på väg till kunden, inte tidigare än det. "

Vilket betyder att jag inte har något att komma med alltså? Dom kan i teorin locka kunder till sin webbshop med vilket underpris dom känner för, och sen backa ur när dom kollar marginalen på X produkt?

Too bad. Trodde jag gjort ett klipp.

/A

Permalänk
Medlem

Precis så gjorde Webbhallen med mig också. Hade lagt rabatt på Ram minnen som jag beställde. Vips så skulle de inte ALLS få de i lager någonsin igen. Dock stod det vid tillfället att de skulle komma in i min bekräftelse. Men supporten säger att de ska skicka ett mail när de kommer in. Vilket inte lär ske.

Riktiga fulingar

Permalänk
Inaktiv

@anteljungh: Trist! Det är ju ett sätt för företag att kringgå deras köp. Tror inte företaget för en övre fuling men små skitföretag brukar manipulera prismatchningssidor för att öka trafiken in. Är kunden oftast inne kanske dem kollar på något annat också.

Bättre lycka nästa gång!

Permalänk
Inaktiv

Asedo gjorde precis samma sak mot mig, jag visste dock på förhand att det inte är något bra företag så jag beställde mot faktura och chansade.
De tillhör dessvärre packet skräpbutiker på prisjakt som bara lockar med falska priser och produkter som aldrig levereras. Att de dessutom har produkten i lager till ett högre pris undrar jag om det inte är kriminellt.

EDIT: En lustig sak är att Asedo tar ut en straffavgift på 495kr om du som kund försöker häva ett köp av en produkt som ännu ej är skickad. Kanske borde man skicka en faktura till dem på 495kr för att de hävt ens köp.

Permalänk
Medlem

@anteljungh: Läs svaret från Zcenicx #12016503

Permalänk
Skrivet av Tekoppar:

@anteljungh: Läs svaret från Zcenicx #12016503

Tack för länken. Tolkar det som att så länge en butik lägger in (liknande) ovanstående del som jag citerade från deras avtal så har dom alltid rätt att backa ur en försäljning.

Tråkigt att lagen gör det så lätt för onlinebutiker att lista priser som dom inte sen behöver följa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tekoppar:

@anteljungh: Läs svaret från Zcenicx #12016503

Nja det där är lite gammalt då det är från 2012. Det är mycket som lagts till i lagtexten. Idag ska företaget bevisa att kund agerat i ond tro. Det är ganska svårt. Ett avtal ingås numera även när ett företag bekräftar ett köp och inte om man får ett s.k "orderunderlag" som mer ska förklara en sammanfattning av innehållet.

Skrivet av anteljungh:

Tack för länken. Tolkar det som att så länge en butik lägger in (liknande) ovanstående del som jag citerade från deras avtal så har dom alltid rätt att backa ur en försäljning.

Tråkigt att lagen gör det så lätt för onlinebutiker att lista priser som dom inte sen behöver följa.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp!

Permalänk
Medlem

Precis sånt här är anledningen till att jag hellre köper hos en känd butik för ett något högre pris, utan att leta på alla dessa förbannade priskrigs-sidor.

Givetvis kollar man kanske ett par butiker så priset inte är totalt fel.

Vinstmarginalen är ändå så dålig på dessa saker att ingen butik kan sänka enormt mot andra utan att gå back.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.