Nederländerna klassar vissa lootlådor som hasardspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Låt mig gissa... Valve har lyckats komma under radarn.. ÄNNU EN GÅNG? Om PUBGs lootboxes ska räknas som hasardspel så ska självfallet CS GO lootboxes också göra det.

För EA har ju patent på Lootboxes.

Vet inte hur du gör men personligen så öppnar jag inte lootboxes om jag inte vill. Det finns absolut inga krav att du ska öppna lootboxes alls så ditt argument är bara underligt.

Föratår inte hur du tycker Valve kommer under radarn när ders största spel är ett av de fyra utpekade.

Ditt argument för lootboxes kan lika väl appliceras på casinon, ändå är de hårt reglerade. De beroendeframkallande effekterna är väldokumenterade, så dit argument verkar främst vara baserat på okunnighet och retorik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är fanimej på tiden!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Testpilot

Hur fasen kan inte CS:GO vara med på denna listan?
Ett utav dem största eSport spelen där det FINNS en marknad för att sälja saker vidare för riktiga pengar, eller köpa direkt för den delen också.

Jag har inget direkt emot loot-boxes så länge det är 100% kosmetiskt OCH det finns möjlighet att köpa skinsen man vill ha direkt - Overwatch är på en gränslinje där kan jag tycka.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Varför tycker de att, t.ex PUBG lootlådor "saknar monetärt" värde? Ett par miljoner kineser verkar inte dela den åsikten!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Nu pratar jag främst om DotA 2 då jag inte spelar de andra, men i och med att det är indraget i härvan så...

Visst, man kan kalla det för gambling, men man kan inte likställa det med det man vanligtvis kallar för gambling, då du alltid vinner något, och detta har alltid ett monetärt värde.

Man kan köpa "skins" direkt för riktiga pengar, och man kan köpa "lootlådor". På vilket sätt riktar det sig mot minderåriga, utöver att spelet i sig själv kan anses vara riktat mot minderåriga?

Bettar du 10$ och vinner ett item värt 1$ så ser jag det som att du förlorat 9$ inte vunnit 1$.
T.ex CS-go skulle jag nästan vilja likställa att vinna en kniv med att man vinner en token man lätt kan växla in till riktiga pengar.

Dota2 tog bort lootlådor och nycklar i början och har implementerat skins mycket bättre än många andra spel t.ex genom att man får dem via kompendium och att de inte har ett extremt högt värde samt att många skinns även är låsa och menade för att bara användas inte säljas vidare.

Jag tror vi båda kan vara överens om att Dota2 inte hade varit indraget om det inte vore för de andra spelen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gabriel15:

Bettar du 10$ och vinner ett item värt 1$ så ser jag det som att du förlorat 9$ inte vunnit 1$.

Om syftet hade varit att tjäna pengar, då hade jag hållt med dig. Nu "bettar" man inte $10 för att kanske kunna sälja det man vinner, utan för att man vill ha något av det som finns i lådan.

Skrivet av gabriel15:

T.ex CS-go skulle jag nästan vilja likställa att vinna en kniv med att man vinner en token man lätt kan växla in till riktiga pengar.

Osäker på vad du vill få fram, om du håller med eller inte. Det jag skrev om ett monetärt värde var för att det skrevs följande i artikeln:
"Dataspelsbranschen är dock av åsikten att dessa inte bör klassas som lotterier då innehållet saknar monetärt värde."

Vilket bevisligen är fel.

Skrivet av gabriel15:

Dota2 tog bort lootlådor och nycklar i början och har implementerat skins mycket bättre än många andra spel t.ex genom att man får dem via kompendium och att de inte har ett extremt högt värde samt att många skinns även är låsa och menade för att bara användas inte säljas vidare.

DotA 2 har mängder av lootlådor, treasures kallas dem. Den enda skillnaden är att man köper dem direkt istället för att de droppas och man måste köpa en nyckel.

Angående högt värde så finns det många som är värda flera hundra pund, men allt är väl relativt, antar jag.

Skrivet av gabriel15:

Jag tror vi båda kan vara överens om att Dota2 inte hade varit indraget om det inte vore för de andra spelen.

Osäker på vad du menar här också... Vore väldigt konstigt om inte DotA skulle dras med i allt detta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

@Dunder:

Som sagt så ser jag inte Dota2 som ett så stort problem för som du säger så köper man oftast lådorna för att man vill använda de itemsen.
Jag menar att om det inte varit så illa med de andra spelen hade nog ingen heller brytt sig om Dota2.

Att items saknar monetärt värde är skitsnack.

Tar vi t.ex CS-go som exempel så finns det mängder av 15-åringar som spenderar alla sina pengar för att försöka vinna en kniv eller något item av högt värde enbart för att sälja och tjäna pengar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gabriel15:

@DunderKlumpen:

Som sagt så ser jag inte Dota2 som ett så stort problem för som du säger så köper man oftast lådorna för att man vill använda de itemsen.
Jag menar att om det inte varit så illa med de andra spelen hade nog ingen heller brytt sig om Dota2.

Att items saknar monetärt värde är skitsnack.

Tar vi t.ex CS-go som exempel så finns det mängder av 15-åringar som spenderar alla sina pengar för att försöka vinna en kniv eller något item av högt värde enbart för att sälja och tjäna pengar.

Visst, men DotA har samma system som CS:GO, där enda skillnaden är om man betalar för nyckeln eller för lådan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte att lootlådor är något som är en bra del av spel, hör väl till den gamle del som tycker att glädjen vid loot man har jobbat mot är mer givande. När det var som värst i Diablo spårade det helt ut enligt min ödmjuka mening, det förstörde gameplayet och handlande, nu var det inte det samma som lootlådor, men det har en negativ inverkan enligt min åsikt.