Miljontals användare drabbade av skadliga annonsblockerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Installera Noscript och tala om att Aftonbladet och Svenska dagbladet inte ska få köra javascript-kod, så funkar sidorna även med reklamblockering. Förbjuder du även Dagens nyheter och Dagens industri att köra javascript-kod, spärrar du dessa tidningars betalväggar och kan alltså läsa alla artiklar och dessutom blir sidorna mycket snabbare. Sedan kan du också testa Anti-Adblock Killer.

Nä, di har ändrat till server side men DN går bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör uBlock och Ghostery och har aldrig haft problem med dem

Skrivet av trickeh2k:

Va? Vilken version av ublock gäller egentligen?

Såg att det fanns tre stycken olika uBlock på Firefox tilläggslista. Jag kör Origin versionen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Morotsbiff:

Tur att man kör Brave som har Inbyggd annonsblockerare

bästa browsern jag någonsin använt...haft den nu i snart 6 månader

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Va? Vilken version av ublock gäller egentligen?

uBlock Origin är det man ska ha. Om den du laddar ner bara heter uBlock så är det fel.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Är väl inget nytt direkt. Det är många tillägg/appar för webläsare som har tveksam kod i sig, vilket man ska vara försiktig med. Jag förväntade mig dock att Google hade bättre koll på sin tjänst.

Själv har jag alltid kört Opera, dom har haft en pålitlig inbyggd blocker några år nu som funkar utmärkt. Väldigt underskattad webläsare!

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/StatCount...

Opera är en bra webbläsare, pillat med den förut. I Afrika, eller ja Många länder i Afrika, så är Opera den populäraste webbläsaren. Vet inte varför just Afrika använder Opera, men så är det.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Drakan:

Ytterst tveksamt om det ens är lagligt, Google skulle i så fall utnyttja sin ledande marknadsställning inom webbläsare för att få en marknadsfördel på annonsmarknaden. Om Google går igenom med de planerna så lär det hagla stämningar både har och i USA. (IANAL)

Det är inte så det funkar. Google tillsammans med en massa andra aktörer kommer överens om regler för hur reklam får se ut och bete sig. T ex blir popuper, autospelande ljud, eller reklam som täcker halva fönstret förbjudna. Ad-nätverk och sajter som bryter mot reglerna hamnar på fula listan och får alla sina ads blockerade i bland annat chrome och andra ställen.

https://www.betterads.org
https://techcrunch.com/2018/02/14/how-chromes-built-in-ad-blo...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@sleepyoh:

Opera har ju länge både på desktop (de gamla goda versionerna av Opera) och Opera mini mobil haft "data saving" eller vad de kallar det, det är en klar fördel om man har långsam eller dyr uppkoppling, med låg datamängd. På många sämre telefoner, eller äldre, var Opera mini den enda webläsare man kunde lägga till som var vettig. Jag har kört opera mini på gamla telefoner som Sony Ericsson w200, k660, etc, rent guld jämfört med inbyggda skräpläsare.

Jag kör Opera av gammal vana, tycker deras annonsblockerare är rätt ok. Däremot är Opera Mini på mobilen rätt kass numera, många sidor vill autospela video vilket såklart drar upp datamängden kopiöst = dyrare abb krävs. Har man på "extreme data saving" verkar den bättre på att undvika autspela video, men då är det många sidor som funkar knas.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man kör så är den så klart av för Sweclockers!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

va ska man med Adblockers till i senaste Chrome är det ju inbyggt!!! jag avinstallerade adblock plus för ett år sen!!!

Permalänk
Skrivet av Duckface21:

va ska man med Adblockers till i senaste Chrome är det ju inbyggt!!! jag avinstallerade adblock plus för ett år sen!!!

Den inbyggda är helt värdelös i chrome.

uBlock Origin eller AdGuard är dom bäst fungerande.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Den inbyggda är helt värdelös i chrome.

uBlock Origin eller AdGuard är dom bäst fungerande.

Kan du utveckla? På vilket sätt är den värdelös?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är inte så det funkar. Google tillsammans med en massa andra aktörer kommer överens om regler för hur reklam får se ut och bete sig. T ex blir popuper, autospelande ljud, eller reklam som täcker halva fönstret förbjudna. Ad-nätverk och sajter som bryter mot reglerna hamnar på fula listan och får alla sina ads blockerade i bland annat chrome och andra ställen.

https://www.betterads.org
https://techcrunch.com/2018/02/14/how-chromes-built-in-ad-blo...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag har läst rätt mycket om det tidigare men skalar man bort allt fluff så är det precis så det funkar.
Google har en marknadsledande ställning inom webbläsare och använder den för att skapa sig marknadsfördelar gentemot sina konkurrenter.

Hade Google inte haft ett annonsnätverk så hade det inte varit några problem att göra detta men nu slår ju de direkt mot sina konkurrenter och därmed är detta konkurrensvidrigt oavsett vilka vackra ord man klistrar på fasaden.
Det är precis samma skit som att Windows inkluderar mediaspelare och webbläsare med sitt operativsystem.

Permalänk
Skrivet av Igelkotten Igge:

Kan du utveckla? På vilket sätt är den värdelös?

Inställningar i chrome.
Annonser (Blockeras på webbplatser som brukar visa påträngande annonser) Jag tycker alla annonser är påträngande.

Räcker du går in i Aftonbladet för att se hur många annonser det är jämfört med uBlock som tar bort alla.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Pihole. Bättre att blocka allt på ett ställe för alla devicer i hemmet än att pilla dit addons på datorer, plattor och mobiler.
https://pi-hole.net

Permalänk
Medlem

Privacy badger från EFF.org hindrar både spårning och knäcker mycket av reklamen som bieffekt.
Eftersom det är en cookieblockerare så fungerar det nog inte med viss reklam, t ex youtubes videoreklam.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself