Windows 10 nattläge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

Windows 10 nattläge

Hej!

Någon som använder nattläget i Windows?

Själv klarar jag inte av det. Tycker det är tröttsamt för ögonen och tittar jag på video är illamåendet nära.

Men kanske många använder nattläget, hur är det mig dig?

Ryzen 1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Jan 2004

Det är ju meningen att det ska vara tröttsamt för ögonen, så att du blir trött och kan sova bättre Jag har dock inte testat det och kommer inte testa det heller. Min skärm från Samsung har ett sånt filter inbyggt.

Citera mig om du önskar ett snabbare svar.
Min blogg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

@edgren: Okej, trodde läget var till för att det skulle vara lindrigare för ögonen att titta på skärmen i mörka rum.

Personligen läser jag hellre webbsidor ,som denna, i ljusa rum och titta på YT/Netflix/Kodi i helt mörka rum.

Ryzen 1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av yrfhar:

@edgren: Okej, trodde läget var till för att det skulle vara lindrigare för ögonen att titta på skärmen i mörka rum.

Personligen läser jag hellre webbsidor ,som denna, i ljusa rum och titta på YT/Netflix/Kodi i helt mörka rum.

Nattläge är till för reducera blått ljus, för att kunna sova bättre, och spara på ögorna.

Tyvärr så andvänder jag den inte själv dimmar hellre ner ljusstyrkan från skärmen istället, sedan att man kör Darkmode på det mesta appar och program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Apr 2008

Jag har gett både Win10-funktionen samt den inbyggda funktionen i skärmen en chans. Tycker att den inbyggda i skärmen fungerar aningen bättre men är krångligare att konfigurera/slå på och av.

Det kan vara placebo men jag tycker nog att det är behagligare att använda denna typ av funktion på kvällar när det är mörkt i rummet i övrigt.

Man får dock tänka på att inaktivera detta om man jobbar med bildbehandling, videoredigering eller dylikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Har aldrig provat, faktum är att jag inte ens stött på det i inställningarna. Ligger dock kvar på build 1607, nattläget kanske är något som lagts till senare?

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

@kaput:
Nattläget kom i 1703, den version som jag hänger kvar på just nu.

Jag använder nattläget flitigt på min surfplatta med Windows 10, där jag aktiverar det via "Action Center" vid behov.

Annars tycker jag att F.lux är en mycket bättre programvara:
https://justgetflux.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

@walkir: Det svarar på saken Får klara mig tills LTSC 2018 släpps då.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Jag använder fortfarande F.lux, har inte provat nattläge i Windows.

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | DUAL-GTX1060-O6G | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |► Raspberry Pi 2 | Osmc |► MOTO 4+ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Mar 2003

Kör med f.
lux samma ide och tycker det är eiktigt skönt.