Windows 10 nattläge

Permalänk
Medlem

Windows 10 nattläge

Hej!

Någon som använder nattläget i Windows?

Själv klarar jag inte av det. Tycker det är tröttsamt för ögonen och tittar jag på video är illamåendet nära.

Men kanske många använder nattläget, hur är det mig dig?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Det är ju meningen att det ska vara tröttsamt för ögonen, så att du blir trött och kan sova bättre Jag har dock inte testat det och kommer inte testa det heller. Min skärm från Samsung har ett sånt filter inbyggt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr: Okej, trodde läget var till för att det skulle vara lindrigare för ögonen att titta på skärmen i mörka rum.

Personligen läser jag hellre webbsidor ,som denna, i ljusa rum och titta på YT/Netflix/Kodi i helt mörka rum.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@edgren: Okej, trodde läget var till för att det skulle vara lindrigare för ögonen att titta på skärmen i mörka rum.

Personligen läser jag hellre webbsidor ,som denna, i ljusa rum och titta på YT/Netflix/Kodi i helt mörka rum.

Nattläge är till för reducera blått ljus, för att kunna sova bättre, och spara på ögorna.

Tyvärr så andvänder jag den inte själv dimmar hellre ner ljusstyrkan från skärmen istället, sedan att man kör Darkmode på det mesta appar och program.

Permalänk
Medlem

Jag har gett både Win10-funktionen samt den inbyggda funktionen i skärmen en chans. Tycker att den inbyggda i skärmen fungerar aningen bättre men är krångligare att konfigurera/slå på och av.

Det kan vara placebo men jag tycker nog att det är behagligare att använda denna typ av funktion på kvällar när det är mörkt i rummet i övrigt.

Man får dock tänka på att inaktivera detta om man jobbar med bildbehandling, videoredigering eller dylikt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har aldrig provat, faktum är att jag inte ens stött på det i inställningarna. Ligger dock kvar på build 1607, nattläget kanske är något som lagts till senare?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput:
Nattläget kom i 1703, den version som jag hänger kvar på just nu.

Jag använder nattläget flitigt på min surfplatta med Windows 10, där jag aktiverar det via "Action Center" vid behov.

Annars tycker jag att F.lux är en mycket bättre programvara:
https://justgetflux.com/

Permalänk
Medlem

@walkir: Det svarar på saken Får klara mig tills LTSC 2018 släpps då.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande F.lux, har inte provat nattläge i Windows.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Kör med f.
lux samma ide och tycker det är eiktigt skönt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Kör numera med Philips Hue stripes bakom datorn. Behövs inget nattläge längre för att inte få ont i ögonen i mörka rum. Lagt slingan bakom min TV så störs inte av så kallade discoeffekter många gillar att visa på YouTube.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Gillar det faktiskt och det har hjälpt mig att somna bättre på kvällen när man ska sova efter att ha suttit vid datorn. Dock bytt till MacOS som vardaglig användning nu (tänkt köra bootcamp dock) och vad jag vet har inte MacOS något liknande, får väl installera f.lux eller nåt