Permalänk
Medlem

Extern 12v batterilösning

Hej vänner,

Paniiiik!!

Börjar spela in en "beställningsfilm" på måndag, och inspelningsperioden är cirkus två veckor. Men batterierna jag beställde från Kina har inte hunnit komma. A-cam är en BMPCC och märkte precis att jag endast har 3 fungerande batterier kvar, så jag måste hitta en extern batterilösning som går att köpa i FYSISK butik under helgen.

Märkte snabbt att det var svårt att hitta alternativ...

Har jag förstått det rätt behöver jag minst 12v, och enda vettiga lösningen jag har hittat hittills är blyackumulatorer.

Är det någon som använt/använder blyackumulatorer till video/foto? Är det en vettig temporär lösning? Finns det andra alternativ öht?

Tack på förhand!

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Jag är inte så jätteinsatt så jag förstår inte riktigt vad du menar, men funkar inte ett vanligt mc- eller bilbatteri? Problemet blir ju såklart vikten, det är inte roligt att bära runt på ett bilbatteri. Mc-batteri är ju mycket lättare men mindre sett till amperetimmar.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

@alatan: Absolut, ungefär så jag tänkt. Har kollat på underhållsfria blybatterier, som kanske mer förekommer till exempelvis gräsklippare o.dyl. Verkar gå att komma undan med en vikt på typ 2-3 kg vid 12V/7,2Ah, vilket är helt okej. Billigt är det också.

Är ju smidigare med ett battery pack i stil av power bank. Men de som finns i butik är ju typ max 5V för mobil och surfplatta och jag hinner ju som sagt inte beställa online.

Edit: Kanske är en power bank som stödjer Quickcharge 3.0 ett alternativ?

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Rekordmedlem

Biltema har Litiumbatterier som kan ersätta "mc batterier", visserligen är de dyrare men de är också mycket lättare och mer hållbara, det går ju även att bygga ihop nått eget omman vill tex med 18650 celler.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Litiumbat...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad för spänning behöver du? vad för ström?

Ett bilbatteri/blybatteri fungerar bra ett tag, de är dock känsliga för djupurladdningar, de är gjorda för att leverera mycket kräm under en kort stund, för att sen laddas upp igen.
Litiumbatterier eller liknande tål upp/urladdningar på ett helt annat sätt.

Hur länge behöver du ha det att fungera, och vad är det du ska driva/hur mycket ström drar det?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för svar! Dem skulle ju nog funka. Det känns dock som att blybatterier med "flatstift" kanske är lättare att "hantera" kontra de relativt stora polerna på litiumjonbatteriet.

Blir ju såklart en ekvation om pris/vikt/kapacitet

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av meudig:

@mrqaffe: Tack för svar! Dem skulle ju nog funka. Det känns dock som att blybatterier med "flatstift" kanske är lättare att "hantera" kontra de relativt stora polerna på litiumjonbatteriet.

Blir ju såklart en ekvation om pris/vikt/kapacitet

Det är hål i polerna på Litiumbatterierna så man kan skruva fast en gaffel eller ringkabelsko.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hmm du borde ju kunna köpa rc pack på 12v brukar vara rätt bra amp tal på dom utan att bli otympliga.
eller så kan du bygga egna batteripack, (skit lätt att göra) tror kjell och company säljer allt sådant

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Bellerefon: Det är en kamera av beteckning Blackmagic Pocket Cinema Camera det handlar om. (Jag tror) Den kan hantera 12-18v, och har för mig att den drar runt 0,5 A, i alla fall inte mycket mer än så.

De interna batterierna är på 7,4V 1020mAh och håller kanske 20-30 minuter av inspelningstid. Jag har således 1-1,5h av inspelningstid, jag KANSKE klarar mig en dag om jag alltid har tillgång till el-uttag samt har någon timme uppehåll för lunch etc.

5-7.2 Ah känns således som ett mål.

@mrqaffe: Ah sant. Tack!

@aragon: Hade också tankar kring rc-batteri. Verkar inte vara lätt att få tag på sådana i 12v-utförande utan att behöva beställa online dock. Har nog inte heller tid att bygga mig något eget, även om det faktiskt låter intressant.

Har som sagt batterilösning på väg, hinner dock inte få hem de innan denna inspelningen

Tack för alla svar!

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk

åk till närmsta "kameraförsäljare" och köp ett gäng Canon LP-E6 batterier vilket är vad som används i Blackmagic Pocket Cinema Camera enligt deras hemsida.

https://www.pricerunner.se/pl/528-3747402/Batterier-och-Laddb...

alternativt om den går att strömförsörja genom USB-porten åk till närmsta elektronikbutik och köp ett gäng powerbanks.

köpte 2 av dessa på dollar store för 250:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3945225

men finns ju fler alternativ å funkar detta lär du klara dig en vecka på typ en till två banker om dan typ

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av meudig:

@Bellerefon: Det är en kamera av beteckning Blackmagic Pocket Cinema Camera det handlar om. (Jag tror) Den kan hantera 12-18v, och har för mig att den drar runt 0,5 A, i alla fall inte mycket mer än så.

De interna batterierna är på 7,4V 1020mAh och håller kanske 20-30 minuter av inspelningstid. Jag har således 1-1,5h av inspelningstid, jag KANSKE klarar mig en dag om jag alltid har tillgång till el-uttag samt har någon timme uppehåll för lunch etc.

5-7.2 Ah känns således som ett mål.

@mrqaffe: Ah sant. Tack!

@aragon: Hade också tankar kring rc-batteri. Verkar inte vara lätt att få tag på sådana i 12v-utförande utan att behöva beställa online dock. Har nog inte heller tid att bygga mig något eget, även om det faktiskt låter intressant.

Har som sagt batterilösning på väg, hinner dock inte få hem de innan denna inspelningen

Tack för alla svar!

Det är Lithium Pylomer (LiPo) som används mest inom R/C idag. De kräver en del säkerhetstänk, underhåll och specialladdare. De bygger på celler med vardera 3,7V nominell spänning och håller 4,2V/cell fulladdade. Den typ av batteri som passar till 12V-prylar är de som kallas "3S". De har tre celler i serie och leverar 12,6V fulladdade. De finns i utförande upp till 12Ah.

Nackdelen med LiPo är att de är brandfarliga om de inte hanteras rätt. De ska lagringsladdas till halvfulla om de inte ska användas på några dygn. De får ej laddas ur mer än till 3,0V/cell och ej laddas upp över 4,2V/cell.

Fördelen är den kraftiga urladdningsförmågan per tidsenhet samtidigt som de håller spänningen (lågt spänningsfall). Det är dock inget som du verkar behöva då kameran bara drar ca 0,5A.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av meudig:

@Bellerefon: Det är en kamera av beteckning Blackmagic Pocket Cinema Camera det handlar om. (Jag tror) Den kan hantera 12-18v, och har för mig att den drar runt 0,5 A, i alla fall inte mycket mer än så.

Om den klarar 12-18v, så är det inte omöjligt att den rullar på även på lite lägre spänning.
ett fulladdat blybatteri ligger på 12.5v drygt som vilospänning,

det man anger på bilbatterier är mycket riktigt Ah, ett batteri med 60Ah skulle således kunna driva 0.5A i 120 timmar.
Nu blir det ju inte så i praktiken, då batteriet sjunker i spänning, och därmed slutar fungera för dig i och med spänningskravet.

med tanke på att du har en kamera som klarar 12-18volt, så hade tre 6voltsbatterier i serie kunnat vara ett vettigt alternativ eventuellt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/MC-B...
priset var ju även det väldigt riktigt egentligen, det gör ju även att du har en helt annan marginal innan spänningen blir för låg för kameran,
när du når 12volt på dem alla tre har de en spänning på 4 volt, långt under när du egentligen bör ladda dem.
Däremot blir ju själva laddandet av dem lite mer problematiskt. (i.om att de inte går att ladda via en bil eller 12v billaddare enkelt.)

men en liten back du placerar dem i, seriekopplade, så bör det vara rätt smidigt med (se till att ha en säkring på dem med!!)
Det är vad jag hade satsat på, men det ja, det beror ju på din konstruktionsförmåga om det blir snyggt, (+ en 6v laddare framöver)

edit: angående laddning.
hade du haft två stycken 6v batterier hade du kunnat ladda dem med 12volts laddare sålänge de var seriekopplade.
seriekopplade batterier bör dock laddas och förbrukas jämnt, så det är inget bra alternativ att ladda tre batterier två och två, då 12volts laddare på ett batteri fulladdat på 6volt och det andra på 5 volt inte är optimalt alls.

blybatterier mår inte bra av djupurladdning, men i.om din rimliga förbrukning på 0.5A, och 6voltsbatteriernas kapacitet (6Ah*3) så bör det fungera rätt bra. priset är ju såpass bra att det vore värt ett försök åtminstone.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Joppis:
@Bellerefon:

Tack för båda era svar!

Jag var bara inne på Kjell lite snabbt och köpte ett nytt INTERNT batteri. Enligt hemsidan skulle det vara ett 820 mAh Hama-batteri. Men när kassörskan kom ut var det ett 1020 mAh från Jupio.

Laddade det lite snabbt och satte det i kameran och tog tid på hur länge det skulle ta att laddas ur. Det räckte 1h 20m på första laddningen istället för 20-30 min på mina äldre no-name kinesiska batterier med samma specs. Det visades också att det nya batteriet vägde 12 gram mer (totalt 42g) än mina äldre.

Long story short, jag kommer nog klara mig utan någon extern lösning, i alla fall denna veckan.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av meudig:

@Joppis:
@Bellerefon:

Tack för båda era svar!

Jag var bara inne på Kjell lite snabbt och köpte ett nytt INTERNT batteri. Enligt hemsidan skulle det vara ett 820 mAh Hama-batteri. Men när kassörskan kom ut var det ett 1020 mAh från Jupio.

Laddade det lite snabbt och satte det i kameran och tog tid på hur länge det skulle ta att laddas ur. Det räckte 1h 20m på första laddningen istället för 20-30 min på mina äldre no-name kinesiska batterier med samma specs. Det visades också att det nya batteriet vägde 12 gram mer (totalt 42g) än mina äldre.

Long story short, jag kommer nog klara mig utan någon extern lösning, i alla fall denna veckan.

Skulle du ändå köpa blyackumulator köp då fritid varianter de är avsedda för djup urladdningar eller en starter som har 12v cig plugg uttag

Skickades från m.sweclockers.com