Permalänk
Medlem

2 år gammal dator krånglar rejält

Hej, till och börja med ska jag försöka göra denna historia kort även om det blir svårt då så många olika problem har inträffat.

Allt började för en vecka sedan då min brors dator(min förra som jag byggde för 2 år sedan) kraschade, han satt o spelade minecraft och helt plötsligt dog spelet och datorn stängde av sig. Han försöker då givetvis starta datorn igen men flera olika felkoder+olika bluescreens poppar upp. De enda alternativen som finns är att starta windows normalt eller köra repair tool men inget av alternativen leder någonstans. Väljer man starta normalt så stängs datorn av efter windowsloggan och allt går i en loop, väljer man repair tool så får man bluescreens, ibland direkt, ibland kommer man en bit in i repair toolen men det leder aldrig någon vart iallafall då man får bluescreen till slut.

Idag drog jag till en polare och vi försökte så gott som vi kunde att få igång skiten. Vi började med att testa andra RAM-minnen, samma resultat. En sticka var för sig, samma resultat. En gång kom vi faktiskt in i windows och lyckades stanna där i ca 5-10 min innan bluescreen kom igen, dock så betedde sig datorn konstigt och felmeddelanden kom så fort man försökte starta olika program.
Vi rensade hela hårddisken och försökte installera om windows, men man kommer olika långt in i installationen innan en bluescreen kommer fram igen. Det märkliga är att datorn dör hela tiden vid olika tidpunkter i installationen och det är olika felmeddelanden hela tiden. Med tanke på att felet fortfarande existerar efter rensning av hela hårddisken kan man utesluta mjukvarufel(?)
Vi börjar då felsöka lite mer del för del och det är då det ännu mer märkligare händer, vi tar ut grafikkortet och sätter in skärmen i moderkortet istället. Såfort man slår på huvudbrytarn på PSU:t så går säkringen i lägenheten. Och detta händer alltså inte med skärmen ikopplat i grafikkortet.

Har ärligt talat inte en aning om om det sistnämnda har något alls med datorproblemet att göra men vi är helt slut på idéer iallafall.

Jag har ett gäng bilder på olika bluescreens och felmeddelanden om det hjälper.

https://imgur.com/a/ZWN2Wps

Lite speccs:
Windows 7
i5 6600k 3.5GHz
ASUS GTX 970 Strix
ASUS Z170M-PLUS
Fractal Design Integra M 750W
Kingston HyperX 2x8GB 2133MHz
SAMSUNG Evo 850 500GB

Hoppas verkligen att någon förstår vad problemet kan vara då vi verkligen står på 0 just nu. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@skytten4:
Spontant:
1 kolla hdd (genom att ansluta den till en annan hd och använda crystaldiskinfo)

Permalänk
Medlem

Jag skulle testat med en annan PSU, dem brukar ju kunna vara riktigt rändom och det är ju en sådan grej som är lätt och snabbt att testa.

Permalänk
Medlem

Trasig SATA port på moderkortet? Testa å koppla disken till en annan port

Permalänk
Medlem

@milkab: Hårddisken testade vi i polarns dator och den gick igenom test utan problem, utesluter dock inte att det är den som spökar :/

@panzerfister: Hmm kan testa men det känns väldigt konstigt hur man kan få felmeddelanden när man försöker öppna program av en PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytten4:

@milkab: Hårddisken testade vi i polarns dator och den gick igenom test utan problem, utesluter dock inte att det är den som spökar :/

@panzerfister: Hmm kan testa men det känns väldigt konstigt hur man kan få felmeddelanden när man försöker öppna program av en PSU?

Fresh install.
Kolla alla usb enheter. Har hänt flera gånger att det är en trasig enhet som ställer till det.

Permalänk
Medlem

Om inget av ovanstående funkar så kolla temperaturer. Nu var det förvisso många sedan men hade en burk som kraschade med liknande symptom (dock ej det där med att säkringen går). Hur som, så visade det sig när jag kollade i BIOS att CPUn rätt kvickt skuttade upp till 97 grader så någon grad senare stängde den ju av sig. Var bara att kasta ut kylaren och sätta in en ny så var problemet ur världen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

@skytten4: nätaggregatet skulle jag gissa på.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Fresh install.
Kolla alla usb enheter. Har hänt flera gånger att det är en trasig enhet som ställer till det.

I och med att jag testat både hos polarn och mig så har jag bytt allt

Skrivet av Zicsoen:

Om inget av ovanstående funkar så kolla temperaturer. Nu var det förvisso många sedan men hade en burk som kraschade med liknande symptom (dock ej det där med att säkringen går). Hur som, så visade det sig när jag kollade i BIOS att CPUn rätt kvickt skuttade upp till 97 grader så någon grad senare stängde den ju av sig. Var bara att kasta ut kylaren och sätta in en ny så var problemet ur världen.

Har kollar CPU temp i BIOS och det ser bra, även den gången vi lyckades nå in i windows såg temps bra ut

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Har nu testat med annat nätagg och det blir exakt samma fel :/

Permalänk
Medlem

Använde du helt nya kablar när du testade annat nätagg?
På en av mina datorer var det nätagget som gjorde att datorn kraschade vid belastning, och nytt nätagg gjorde först ingen skillnad. Men det visade sig vara själva kabeln från nätagget till vägguttaget som blivit defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Använde du helt nya kablar när du testade annat nätagg?
På en av mina datorer var det nätagget som gjorde att datorn kraschade vid belastning, och nytt nätagg gjorde först ingen skillnad. Men det visade sig vara själva kabeln från nätagget till vägguttaget som blivit defekt.

Yes, nya kablar från det nätagget vi testade, har även testat med annan kabel från vägguttag.

Alltså, detta har nu testats med annat utan lyckat resultat:
Hårddisk
RAM minnen
PSU
Grafikkort

Det måste ju vara nån kortslutning på moderkortet eller? Finns inte direkt något annat jag kan komma på :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Är sockelpinnarna till CPU kontrollerade? Är moderkortet urmonterat ur lådan för att utesluta kortslutande moderkortsdistanser eller annat som ligger emot baksidan?

Lägg gärna upp några tydliga bilder i olika vinklar på moderkortet som det sitter i lådan nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är sockelpinnarna till CPU kontrollerade? Är moderkortet urmonterat ur lådan för att utesluta kortslutande moderkortsdistanser eller annat som ligger emot baksidan?

Lägg gärna upp några tydliga bilder i olika vinklar på moderkortet som det sitter i lådan nu.

Har idag testat med helt nytt moderkort, såg inga konstigheter med pins på CPU. Samma fel kvarstår, bluescreens vid olika tillfällen i installation av windows, testat med installation på CD skiva och USB. Börjar bli riktigt trött på detta. Allt förutom annan CPU är alltså testat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inga pinnar på din processor att kontrollera, så vet inte riktigt vad du bedömde där.

Det är sockelpinnarna, i CPU-sockeln på moderkortet som mycket lätt skadas om man slarvar det minsta vid monteringen av processorn.

Är dessa kontrollerade på båda korten?

Du svarade inte på hur moderkortsdistanserna sitter eller la upp några bilder. Det hade underlättat felsökningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hade typ samma fel på en gammal i7 6700, kunde sitta timmar i bios utan att nått konstigt hände men så fort man bootade in i windows så började blåskärmar o udda felmeddelanden dyka upp, roterade typ mellan 3 olika felmeddelanden, dom gånger den ens bootade in i windows dvs. Samma sak när jag försökte installera om windows, dog på lite olika punkter i flödet.

Jag fick hursom RMA den till Intel.. Fick helt ny o efter det funkade allt pärla.

Permalänk
Medlem

@Matuta: Ofan, du beskriver på pricken mina problem, har du någon aning vad för fel det var med CPUn? Sa dom det? Minns du vad det stod på blåskärmarna?

Permalänk
Medlem

@skytten4: Nej de fick jag aldrig reda på, kommer inte på rak arm ihåg felmeddelandena heller, men om jag inte minns fel så var iaf nått av felmeddelandena i stil med irql_not_less_or_equal.

Permalänk
Medlem

Update & solved: Det var CPUn som var fel på, köpte en ny 7700k och nu rullar det på galant. Har iallafall lärt mig efter detta att det suger när CPUn är trasig då det är den man testar sist...