Teknikstund: Ska skärmen vara böjd?

Permalänk
Melding Plague

Teknikstund: Ska skärmen vara böjd?

Böjda gamingskärmar lyfts allt oftare fram som viktiga för en omslutande spelupplevelse. SweClockers går igenom fenomenet tillsammans med för- och nackdelar för dessa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kan säga om "effekten" av en böjd skärm upplevs mer när det är 3D som visas? Spel eller film.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Böjd tv är fult i ett normal vardagsrum men en böjd gamingskärm kan faktiskt se lite "häftigt" ut.
Jag har inga problem med varken böjd eller rak skärm när jag använder.
Mitt största problem med bildskärmar är dom som har blank yta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv

Bra guide!

Det jag funderar på hur det blir för kreativa personer som skapar grafik. Kan böjda skärmar påverka hur de utformar något så det ser bra ut för dem men dåligt för någon annan?

Jag ser lite problemet som när grafiker jobbar med grafik och kör med en dålig skärm, det gör inget att lite röd nyans saknas i deras skärm för de ger bilden bara lite mer rött, men sedan kommer bilden till tryckeriet...

Min åsikt kring böjda skärmar är att jag tycker de har ett nytt "coolhets" värde, speciellt om man kommer upp i storlekar runt 50".
Som denna, där man skulle säga wow om någon kollega på jobbet hade en sådan: https://www.inet.se/produkt/2213113/samsung-49-c49j890-curved...

Sedan vet jag inget hur bra de är att jobba med och är nyfiken, jag vet inte alls vad jag skulle köpa idag. Troligen en böjd just för att de idag har ett nyhetsvärde.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att du gick genom alla olika benämningar på denna typ av skärmar, men missade den (enligt mig) korrekta benämningen: "välvd"

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag gillar att du gick genom alla olika benämningar på denna typen av skärmar, men missade den (enligt mig) korrekta benämningen: "välvd"

Jag är böjd att hålla med, fast vi fick med ett polskt uttryck på köpet.

Skämt åsido, intressant att få veta att böjningen inte botar problemet med skiftningar ut mot kanterna på breda skärmar. Då kan jag tryggt sitta kvar med min platta skärm ett tag till, ska dock villigt erkänna att 3440 verkar trevligt.

Permalänk

Hva med panel størrelse?
Jeg tenker da på en 27" kontra en 34" som vi så i videoen.

Er vel en grunn til at vi ikke ser 24" med R-kurver?

Permalänk
Avstängd

Trodde de var för att man skulle slippa röra huvudet så mycket

Permalänk
Medlem

Det måste givetvis ha med storleken och avstånd till skärmen att göra.

65" på skrivbordet borde gynnas av curwan.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Igelkott:

Det måste givetvis ha med storleken och avstånd till skärmen att göra.

65" på skrivbordet borde gynnas av curwan.

Håller med, sedan undrar jag vad den optimala skärmstorleken är.
Jag tänker mig en skärm som är 1,5m hög och 2m bred, där man med mjukvara virtuellt kan skapa flera olika skärmar i alla storlekar.
Och en sådan skärm skulle på de flesta kontor såklart vara böjda.

Fast lösningen kanske är "datorglasögon" än denna megastora skärm.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Igelkott:

Det måste givetvis ha med storleken och avstånd till skärmen att göra.

65" på skrivbordet borde gynnas av curwan.

Beror lite vad man gör 34" fungerar perfekt för pvp då jag sitter nära skärmen. Det underlättar att se folk som dyker upp på sidan när de ska ta en node
För stor skärm gör att man måste sitta längre ifrån för att få del av upplevelsen X34P är mer välvd än sin föregångare. Det var skillnad efter att kört på den gamla X34:an det tog lite tid att ställa om sig. Numer tänker jag inte på skillnaden förrän jag ser eller jämför de båda.

Tillägg sen tillåts det inte att köra med de settings i professionella turneringar jag kör med eftersom jag har moddat dem ännu mer. Är man ovan så ser det ut lite som en flugas perspektiv eller om man kör i snabb fart med en bil. Hela bilden ser skum ut men det vänjer man sig vid. Hastiga rörelser ser helt skevt ut men fördelen är att jag ser folk som smyger på en innan de går in stealth.

Bilden är tagen i snabb 360 rörelse därav skumma streck på vänster sida i vanligt läge hade jag inte kunnat se gubben i det vänstra hörnet.
I och med att det är en snabb rörelse så hänger inte allt med så gubben ser helt skev ut.

Permalänk

Var ligger landet där man böjer skärmarna (bananerna) ?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Kurwa! Har själv använt en välvd skärm i över ett år nu och aldrig stört mig på det.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

27" platt skärm får en såkallad barrel effekt beroende på distans, där sidorna är längre ifrån ögonen. Så en kurvad skärm hjälper en hel del att rätta till det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tiamat:

http://oi66.tinypic.com/ivwh2d.jpg

Bilden är tagen i snabb 360 rörelse därav skumma streck på vänster sida i vanligt läge hade jag inte kunnat se gubben i det vänstra hörnet.
I och med att det är en snabb rörelse så hänger inte allt med så gubben ser helt skev ut.

Beror inte det på FOV snarare än att bilden är tagen mitt i en rörelse?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

27" platt skärm får en såkallad barrel effekt beroende på distans, där sidorna är längre ifrån ögonen. Så en kurvad skärm hjälper en hel del att rätta till det.

Jag jämför 2st 27tummare från Asus: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3333873,4465858
Den böjda är ca6mm (eller 1%) mindre bred.
Hur mycket närmare hörnen kommer dina ögon beror ju på hur nära skärmen du sitter.

Men skulle dessa 6mm verkligen ha någon märkbar effekt som inte är placebo?
Du får gärna förklara hur.

I övrigt gillade jag bananen på omslagsbilden Bananskärm kanske kan bli ett uttryck.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Alling:

Beror inte det på FOV snarare än att bilden är tagen mitt i en rörelse?

Jo det kan det säkert vara så, det var fel upplösning med 2560x1440 med /gfxsetdefaultfov 110
Det blir en del lustiga fenomen som inte mitt öga uppfattade när jag roterade de där strecken såg lite roliga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bra guide!

Det jag funderar på hur det blir för kreativa personer som skapar grafik. Kan böjda skärmar påverka hur de utformar något så det ser bra ut för dem men dåligt för någon annan?

Jag ser lite problemet som när grafiker jobbar med grafik och kör med en dålig skärm, det gör inget att lite röd nyans saknas i deras skärm för de ger bilden bara lite mer rött, men sedan kommer bilden till tryckeriet...

Min åsikt kring böjda skärmar är att jag tycker de har ett nytt "coolhets" värde, speciellt om man kommer upp i storlekar runt 50".
Som denna, där man skulle säga wow om någon kollega på jobbet hade en sådan: https://www.inet.se/produkt/2213113/samsung-49-c49j890-curved...

Sedan vet jag inget hur bra de är att jobba med och är nyfiken, jag vet inte alls vad jag skulle köpa idag. Troligen en böjd just för att de idag har ett nyhetsvärde.

Jag jag jobbar med film och foto och använder både en böjd och en vanlig skärm. I slutändan blir det igen skillnad då hjärnan vänjer sig. Men skälva böjningen är för mig helt onödig.

Permalänk
Medlem

Ställer mig också bakom ledet och tycker att böjd skärm är mer en gimmick. Tror man vänjer sig vid vad man än väljer och de tekniska skillnaderna har ganska små praktiska effekter.

Trevlig guide!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matnojje:

Jag jag jobbar med film och foto och använder både en böjd och en vanlig skärm. I slutändan blir det igen skillnad då hjärnan vänjer sig. Men skälva böjningen är för mig helt onödig.

Photo och film kan betyda mycket, på hobbynivå är det oftast bearbetning av redan befintligt material och man ändrar inte så mycket på vinklar.

Jag tänker mig mer en person som grafisk ritar något nytt, kan det då bli så att linjerna får annan vinkel än om den som ritade hade en vanlig skärm?

Argumentet vänja sig med vävd skär, så ser jag lite som man vänjer sig också med en ej kalibrerad skärm, problemet uppstår när man skapar något och lämnar det till ett tryckeri eller något och man undrar varför färgerna,vitbalans etc skiljer sig så mycket.

Permalänk
Medlem

Ni glömde att ta upp den absolut bästa egenskapen med en böjd skärm.

När man har fler skärmar så är det absolut en fördel att ha åtminstone den mittersta skärmen böjd, eftersom man då kan vinkla sidoskärmarna utan att det ser alldeles för jävligt ut och det gör ganska stor skillnad eftersom de bortre kanterna på sidoskärmarna då kommer betydligt närmare ögonen än om man har alla skärmar i en rad.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid förstått att en böjd skärm är ett försäljningsknep. Skärmtillverkare som böjer sina skärmar säger ju att man får en mer omslutande upplevelse vilket jag har märkt noll av när jag har testat en sådan skärm.

Permalänk

Själv så älskar jag kurvade skärmar! Kör tyvärr endast med kurvad datorskärm just nu då det inte kommit någon ny G-Flex telefon eller liknande på länge....Det är första gången i hela mitt liv som jag köpt 2st likadana telefoner (G-Flex 2) och använt dem i över 2 1/2 år(!). Den telefonen låg fantastisk härligt i fickan och att surfa runt och scrolla är överlägset det bästa jag upplevt på en telefon. Tyvärr börjar den bli lite gammal och har andra bekymmer som uruselt batteri som överhettar hela tiden och annat men skärmen övervägde det negativa Hade det funnits kurvade OLED så hade jag nog köpt en kurvad TV också

Visa signatur

Bonka_Rules

Permalänk
Bildexpert 📺

@hg: Bra poäng! Tror tillverkarna gillar den också. Köp inte en utan tre skärmar. Garanterat omslutande.

Permalänk
Medlem

Jag byggde ny "dator hörna" för ett par månader sedan, då köpte jag ALLT från mus och stol, till själva datorn.
Valet mellan välvd och rak, slutade mest i det faktum att det ÄR en försäljnings gimmick just nu.
Det är premium och kostar lite extra.
För priset av en 49" välvd, fick man två 43" plana skärmar, med dubbelt så hög upplösning. Så jag köpte en plan 4K.
Givetvis är det en grov förenkling. Hade jag varit en inbiten gamer, hade andra faktorer spelat in, som 1ms (på 49an) kontra 5ms (på 43an).

Jag reagerade mest på en del gaming skärmar i storleken runt 34-38" som endast har en välvning på "r3000". Alltså om man skulle ställa tillräckligt många av dessa i en cirkel, skulle cirkeln bli sex meter. Inte mycket till omslutande effekt där inte!
Den perfekta betraktningsvinkeln över hela skärmen skulle man mao få om man satt tre meter ifrån. Löjligt!

Där har Samsung faktiskt kommit liten bit på väg med sin 49a. Som har r1500.
Men åter igen, om man skulle sitta optimalt med hänseende på betraktningsvinkel över hela skärmen, skulle man hamna 1.5 meter från skärmen och med 1080p x2 är det inget alternativ.

Jag medger att det ser häftigt ut med en fet kurvad 49" på skrivbordet (Om man har plats för en?) Men det är också allt det är! Häftigt!
Online first person shooter spel tillåter dessutom inte att man nyttjar den extra bredden på sin skärm för att se mer än konkurrensen. Bilden blir bara ut tänjd, som i exemplet av @Tiamat ovan. Bilden är troligen inte ett resultat av hastig rörelse, utan av spelets/drivrutinens tänjande av ytterkanterna för att passa skärmen, utan att ge dej någon fördel i spelet.

Mycket bra slut kläm av Laxpuding.
Skärmen är välvd, för att tillverkaren böjde den! Så simpelt!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Böjda gamingskärmar lyfts allt oftare fram som viktiga för en omslutande spelupplevelse. SweClockers går igenom fenomenet tillsammans med för- och nackdelar för dessa.

Läs hela artikeln här

Om du använder två eller tre skärmar, placerar du dessa i en rät linje eller väljer du att ha dem vinklade?

Optimalt är om varje bildpunkt är på samma avstånd från ögat, punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Photo och film kan betyda mycket, på hobbynivå är det oftast bearbetning av redan befintligt material och man ändrar inte så mycket på vinklar.

Jag tänker mig mer en person som grafisk ritar något nytt, kan det då bli så att linjerna får annan vinkel än om den som ritade hade en vanlig skärm?

Argumentet vänja sig med vävd skär, så ser jag lite som man vänjer sig också med en ej kalibrerad skärm, problemet uppstår när man skapar något och lämnar det till ett tryckeri eller något och man undrar varför färgerna,vitbalans etc skiljer sig så mycket.

Jag gör grafik när jag jobbar med film till UNESCO och malmö stad ( typ med kartor namnskyltar och loggor) dock inte tryckt material.
Min böjda skärm är 40" och ganska lite böjd.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Turbonisse: I just neverwinter online ser du mer med den inställningen sen underlättar det för mig att ha en välvd skärm. Självklart är det en smaksak. Jag ser GF:s dyka upp innan för att sen gå i stealth i premades, visst du kan göra samma sak med en 16:9 bild med men det ser smetigare ut. Om det är en fördel i Neverwinter online absolut fick inte ha det i premades. Periferiseendet underlättare absolut i 20 vs 20 eller 40 vs 40 t e x.

Vi har testat olika lägen max är 150 och visst dyker det upp saker som inte ska dyka upp kontra 80 fov.

Han kör med 150 där vilket är extremt jag har kört på 130 utan problem det är en fördel. Gubben blir mindre med då man egentligen bara zoomar ut perspektivet och inte bred.

Permalänk
Medlem

Jag tror man vänjer sig vid vilket som men helt klart får man än bättre upplevelse med välvd skärm. Man är van platt skärm men efter testat välvd känns det som platta skärmar är välvda åt fel håll.
Gamla x34an tycker jag var för lite välvd för att få den omslutande känslan. Runt 1000-1500r så ser man hela skärmen bra. På 24". Spelar detta givetvis mindre roll.
Att det bara är ett försäljningstrick på datorskärmar köper jag inte. Varför använder man inte platta paraboler? Mottagningen blir kass, givetvis inte lika dramatiskt på en skärm men samma princip.
En tv som man sitter 6st framför så faller alla argument och det är enbart "coolt".

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Inaktiv

Hmm hade huvudvärk när jag köpte min VA Curved, kanske var den där glasögon effekten, hjärnan var ovan!
.. Sänkte ljusinställningarna andra dagen med skärmen då huvudvärken försvann under en natts vila men återkom nästa dag.. trodde det var ljuset som var maxat, vilket ledde till värk vid långa sittningar!

Dessa videos du visar är toppen - du tog upp det i någon annan video att man behöver inte maxa kontrast / brightness i mörkt rum