Permalänk
Medlem

Segt internet

Köpte precis Bahnhof 1000 mbit/s fiber, alla datorer får runt 8-900 i mätning förutom min, även provat med min sladd i en annan dator och den fick 900 men när jag gör mätning på min dator med samma sladd så får jag 7 mbit/s.

Är det mitt moderkort som är pajj eller vad kan felet vara? Har Asus z-97 pro gamer moderkort.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att trots att jag får 7 ned så får jag 880 upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för router ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Vad har du för router ?

Asus ac68u

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av osn:

Köpte precis Bahnhof 1000 mbit/s fiber, alla datorer får runt 8-900 i mätning förutom min, även provat med min sladd i en annan dator och den fick 900 men när jag gör mätning på min dator med samma sladd så får jag 7 mbit/s.

Är det mitt moderkort som är pajj eller vad kan felet vara? Har Asus z-97 pro gamer moderkort.

Testa att installera senaste drivrutinen för nätverkskortet. https://www.asus.com/se/Motherboards/Z97PRO_GAMER/HelpDesk/

Fel mono länkad
Permalänk
Medlem

Du får inte mycket bättre throughput med en hemma router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osn:

Köpte precis Bahnhof 1000 mbit/s fiber, alla datorer får runt 8-900 i mätning förutom min, även provat med min sladd i en annan dator och den fick 900 men när jag gör mätning på min dator med samma sladd så får jag 7 mbit/s.

Är det mitt moderkort som är pajj eller vad kan felet vara? Har Asus z-97 pro gamer moderkort.

Provat denna drivern?
https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Ethernet-Inte...
Kolla även i router så du inte är begränsad under qos.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Avstängd

@osn: Kolla under iställningarna för nätverkskortet så du kör på full duplex, och inte auto negotiation. Med auto negotiation kommer den hoppa för fullt mellan dom olika hastigheterna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Provat denna drivern?
https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Ethernet-Inte...
Kolla även i router så du inte är begränsad under qos.

Skickades från m.sweclockers.com

Är hemma hos brorsan så ska testa detta direkt jag kommer hem, tack för rådet ialf,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@osn: Kolla under iställningarna för nätverkskortet så du kör på full duplex, och inte auto negotiation. Med auto negotiation kommer den hoppa för fullt mellan dom olika hastigheterna.

Ska prova det direkt jag kommer hem, funderar som sagt på om det är nätverkskortet som krånglar, kan det va så eller är det troligtvis inställningar?

Tack för rådet iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av osn:

Ska prova det direkt jag kommer hem, funderar som sagt på om det är nätverkskortet som krånglar, kan det va så eller är det troligtvis inställningar?

Tack för rådet iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Inte troligt, utan det är inställningar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Har du någon mjukvara som pillar med nätverket i datorn? Har du ett killer-nic? Den mjukvaran får nätverket att prestera dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du någon mjukvara som pillar med nätverket i datorn? Har du ett killer-nic? Den mjukvaran får nätverket att prestera dåligt

Vad är killer-nic?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Har du ett killer-nic? Den mjukvaran får nätverket att prestera dåligt

Nej, ASUS Z97-PRO gamer använder ett Intel nätverkskort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

testa och kör en live linux på datorn och kör hastighets test så vet du om det är mjuk eller hårdvarufel linux har bra närverks drivrutiner vanligen. missa att det var 7mbs du fick ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Provat denna drivern?
https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Ethernet-Inte...
Kolla även i router så du inte är begränsad under qos.

Skickades från m.sweclockers.com

Provade den drivrutinen och det funka jättebra, ligger på 920 ned och 820 upp nu istället. Tack så mycket för rådet