Permalänk
Medlem

Okey, här lämnar jag tråden med följande råd; öppna inte portar mot internet. Vet du inte vad du pysslar med kommer du i bästa fall sluta som DDoS zombie, i värsta fall i personlig konkurs eller åtminstone åratal av domstolsförhandlingar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@V.Rossi:

Du delar 85.194.4.84 adressen med tusentals andra användare.

I praktiken sitter det en router FÖRE din router. Adressen du får på i din router är en NAT adress, precis som den din dator får av din router.

Du måste ringa comhem och be om att få ett publikt IP. Då kommer detta fungera sen, men utan en publik IP så är det bara glömma att köra nån form av server hemma. Det finns inget sätt för en dator på internet att hitta just DIN maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan inte fungera förrän du skaffar en publik ip eftersom CGN gör att du aldrig kan ta emot anrop utifrån utan bara initiera dem inifrån.
Du måste alltså börja med att fixa en publik ip innan du ens börjar fundera på portar.

Skrivet av Garmzon:

Okey, här lämnar jag tråden med följande råd; öppna inte portar mot internet. Vet du inte vad du pysslar med kommer du i bästa fall sluta som DDoS zombie, i värsta fall i personlig konkurs eller åtminstone åratal av domstolsförhandlingar..

Skickades från m.sweclockers.com

Shit, ok. Alla portar är borttagna nu. Men är det tryggt att öppna portar efter att jag har fått IP från comhem?

Skrivet av boibo:

@V.Rossi:

Du delar 85.194.4.84 adressen med tusentals andra användare.

I praktiken sitter det en router FÖRE din router. Adressen du får på i din router är en NAT adress, precis som den din dator får av din router.

Du måste ringa comhem och be om att få ett publikt IP. Då kommer detta fungera sen, men utan en publik IP så är det bara glömma att köra nån form av server hemma. Det finns inget sätt för en dator på internet att hitta just DIN maskin.

Ok, jag är med nu. Ska ringa de med en gång.

Permalänk
Skrivet av Garmzon:

Okey, här lämnar jag tråden med följande råd; öppna inte portar mot internet. Vet du inte vad du pysslar med kommer du i bästa fall sluta som DDoS zombie, i värsta fall i personlig konkurs eller åtminstone åratal av domstolsförhandlingar..

I praktiken håller jag med om det du säger - givetvis bör man låta bli port forwarding om man inte vet varför man öppnar porten. Med det sagt så innebär inte en öppen port att du blir del av en botnet - du måste fortfarande ha någon klient som lyssnar på porten och som är vulnerable för att bli utsatt - eller hur? F.ö. så blir man inte dömd för att ha varit del av ett botnet om man är omedveten om det.

Skrivet av boibo:

@V.Rossi:

Du delar 85.194.4.84 adressen med tusentals andra användare.

I praktiken sitter det en router FÖRE din router. Adressen du får på i din router är en NAT adress, precis som den din dator får av din router.

Du måste ringa comhem och be om att få ett publikt IP. Då kommer detta fungera sen, men utan en publik IP så är det bara glömma att köra nån form av server hemma. Det finns inget sätt för en dator på internet att hitta just DIN maskin.

EDIT: Korrekt, läst fel! Dock inte tusentals andra användare, utan som mest ett par hundra - men resten stämmer. Be supporten slå av CGNAT, så fungerar nog resten fint

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V.Rossi:

Shit, ok. Alla portar är borttagna nu. Men är det tryggt att öppna portar efter att jag har fått IP från comhem?

Snarare tvärtom.

Jag vill inte vara ohövlig, eller nedlåtande, men jag tror du skulle tjäna väldigt mycket på att lära dig lite mer om vad du försöker göra. Sist jag använde DC++ var för snart 20 år sedan och då var det mekkat för att ladda hem parts för amerikanska skatare; men det fanns även extremt mycket skit där. Om du ska hosta en hub finns det nog andra former av hardening du bör titta på innan du släpper in folk i ditt nätverk.

TL;DR: Använd inte DC++ och öppna inga portar om du inte vet vad du gör.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Snarare tvärtom.

Jag vill inte vara ohövlig, eller nedlåtande, men jag tror du skulle tjäna väldigt mycket på att lära dig lite mer om vad du försöker göra. Sist jag använde DC++ var för snart 20 år sedan och då var det mekkat för att ladda hem parts för amerikanska skatare; men det fanns även extremt mycket skit där. Om du ska hosta en hub finns det nog andra former av hardening du bör titta på innan du släpper in folk i ditt nätverk.

TL;DR: Använd inte DC++ och öppna inga portar om du inte vet vad du gör.

Hmm, fast jag har haft portar öppna förut där jag skaffat egen router och kört i bryggat läge eller bara öppnat port direkt. Det har funkat utan några risker men nu verkar alla varna mig. I programmet jag ska öppna en port har flera sagt att jag borde öppna port för att bli aktiv. Med telia hade jag öppen port hela tiden och det gick bra.

Jag ska inte öppna nån server eller hub, bara vara med där.