Höga parkeringsavgifter för moped och MC i Stockholm

Permalänk
Medlem

Höga parkeringsavgifter för moped och MC i Stockholm

MP, S och V inför nu tillsammans med Stockholm Stad höga parkeringsavgifter för alla som pendlar med moped och MC. Övriga partier förutom Fi röstade emot förslaget.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Stockholms-infor-hoga-P-avgift...

https://mitti.se/nyheter/trafik/avgifter-kan-kosta/

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Parkering/ny-pla...

https://www.expressen.se/nyheter/andreas-44-om-nya-parkerings...

Behöver jag förklara hur idiotiskt detta är? Fordon som tar extremt lite plats och som minskar trängsel kommer nu kosta mellan 5 och 50 kr per timme att parkera i Stockholm. Att pendla med en ekonomisk och platseffektiv moped eller lätt MC blir nästan inte längre ekonomiskt försvarbart. Och hur går det för ungdomar som bor långt ifrån skolan och pendlar med moppe? Kan regeringen inte förstå att alla inte bor eller jobbar så att kollektivtrafik är en bra lösning? Och att man kanske inte har råd med två bilar? Det enda som regeringen verkar bry sig om är skatt, skatt och mera skatt.

Miljöpartiet tänker som vanligt bara på folk som bor innanför tullarna, cyklar eller åker kollektivt. Samma sak med bonus malus programmet för bilar, tänk om man bor på landet och faktiskt behöver en stor stark fyrhjulsdriven bil? Nä den ska straffas för miljöns skull så att folk på östermalm kan få bidrag att köpa en Tesla. MP är det sjukast jävla partiet i världen, jag hoppas deras siffror går till noll.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Miljöpartiet tänker som vanligt bara på folk som bor innanför tullarna, cyklar eller åker kollektivt. Samma sak med bonus malus programmet för bilar, tänk om man bor på landet och faktiskt behöver en stor stark fyrhjulsdriven bil? Nä den ska straffas för miljöns skull så att folk på östermalm kan få bidrag att köpa en Tesla. MP är det sjukast jävla partiet i världen, jag hoppas deras siffror går till noll.

Glöm inte det där förslaget att många gamla bilar ska förbjudas att köra i städerna. Tanken är väl att bilfabrikerna ska spy ut en massa gifter för att alla plötsligt behöver nya bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Glöm inte det där förslaget att många gamla bilar ska förbjudas att köra i städerna. Tanken är väl att bilfabrikerna ska spy ut en massa gifter för att alla plötsligt behöver nya bilar.

Många gamla, men inte de riktigt gamla, för oss som är miljövänliga nog att inte förbruka bilar på löpande band och håller oss till veteraner så blev det plötsligt riktigt trevligt, inte bara får man åka i miljözonen (utom den elbilsspecifika) det blev ju indirekt en liten värdeökning.
Man tackar!

i Göteborg så är änsålänge även MC-parkeringen gratis, så det är ett lagom alternativ med.

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/udda-kryphalet-for-...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@CFSsss:
Kör du själv moped till jobbet eller är det en grupp människor du vurmar för?
Mc och moped står för en stor del av olyckorna i stan, så det är väl inte konstigt att de försöker få ner antalet. Vi har ju en nollvision att jobba emot.

Ett tips om du själv kör moped, köp en elcykel.

Permalänk
Medlem

Jag själv bryr mig inte så mycket om motorcyklar men det är ett under att dom fortfarande tillåts. Dödstalen samt skadorna som motorcykelåkandet för med sig varje vår/sommar är svåra att inte anmärka vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@CFSsss:
Kör du själv moped till jobbet eller är det en grupp människor du vurmar för?
Mc och moped står för en stor del av olyckorna i stan, så det är väl inte konstigt att de försöker få ner antalet. Vi har ju en nollvision att jobba emot.

Ett tips om du själv kör moped, köp en elcykel.

Om du vill diskutera trafiksäkerhet, nollvision och hur lämpliga 16 åringar är för att köra moppe i +45 km/h så är det visst intressant men det får du göra i en annan tråd i så fall. Jag vill diskutera hur idiotiskt det är att begränsa och straffskatta pendlingsmöjligheterna för folk som försöker få vardagen att gå ihop. Folk som påpekar att MP är idioter som inte ens förstår vad deras egna förslag får för konsekvenser får pluspoäng.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant och beklagligt att se hur gärna man vill förbjuda saker man inte själv gillar eller drabbas av. Höstens val kommer bli intressant och denna frågan är nog ytterligare en som kommer torpedera mp.

Jag har kört motorcykel sedan 1983 men aldrig varit inblandad i någon olycka själv, däremot undvikit många där det varit nära pga blinda bilister. Trots det tycker jag inte att man ska förbjuda bilister.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@milkab: Jag kör bil i arbete hela dagarna i stockholms innerstad. Detta intresserar mig inte så mycket att jag tänker leta siffror men i stockholmstrafiken så är cyklister den absolut värsta trafikanten. Jag kan inte minnas att jag en enda gång stört mig på en moped eller MC som inte följer trafikregler. Cyklister däremot cyklar mot rött, struntar i högerregeln och cyklar rakt ut i övergångsställen.

Om vi nu ska diskutera trafiksäkerheten....

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Kan regeringen inte förstå att alla inte bor eller jobbar så att kollektivtrafik är en bra lösning?

Låt mig bara gå 1 mil till busstationen och sedan spendera 90 minuter i bussen. Skulle jag skippa bil hade jag spenderat (enligt google maps och reseplaneraren) strax över 6h om dagen i enbart transport fram och tillbaka till jobbet. Med bil tar det, tur och retur, ~70m om dagen.

Jag är inte emot att skatta folk som kan tag lokaltrafik till och från sin dagliga aktivitet utan problem men utav bekvämlighets skäl väljer bilen, men som du säger är det många skatter som inte tar hänsyn till det.

Rörande ämnet så känns det kontraproduktivt att skatta kompakta och bränslesnåla fordon som mopeder och motorcyklar i namnet för plats och miljön.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av milkab:

Mc och moped står för en stor del av olyckorna i stan, så det är väl inte konstigt att de försöker få ner antalet. Vi har ju en nollvision att jobba emot.

Jamen om de står för en stor del av olyckorna, är det väl bara bra att ha kvar dem, om man vill förbättra miljön. Människor släpper ju ut väldigt mycket avgaser och om några stycken av dem omkommer i trafikolyckor, kommer inte dessa människor kunna släppa ut några fler gifter.

Skrivet av NeKeM:

Cyklister däremot cyklar mot rött, struntar i högerregeln och cyklar rakt ut i övergångsställen.

Gångtrafikanter brukar också vara dåliga på att följa trafikreglerna. De springer ofta omkring på cykelbanan så att man inte kommer fram och riskerar att krocka med dem, särskild där det finns en cykelbana parallellt med ett övergångsställe. Det kanske löser sig om man slopar gångtrafikanterna?

Permalänk
Medlem

Riktigt muppigt förslag, svårt att få grepp om va fan de vill ska hända. Han säger ju att de 500 p-platser som finns ofta är fulla på sommaren sååååå........ ska de då införa p-avgift för att minska mc så de kan göra om dem till bil-parkering?? Mp-logik i sitt esse!

Vad finns det att göra, ha regplåten fastsatt med vingmutter? Eller klampas fordonet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Om du vill diskutera trafiksäkerhet, nollvision och hur lämpliga 16 åringar är för att köra moppe i +45 km/h så är det visst intressant men det får du göra i en annan tråd i så fall. Jag vill diskutera hur idiotiskt det är att begränsa och straffskatta pendlingsmöjligheterna för folk som försöker få vardagen att gå ihop. Folk som påpekar att MP är idioter som inte ens förstår vad deras egna förslag får för konsekvenser får pluspoäng.

Du förstår alltså inte hur de använder beskattning för att få ner antalet som använder sig av moped och mc?
Det är alltså idioterna som inte lär sig hantera ett fordon innan de använder det (dvs de som krockar/kraschar med moped och mc) som du ska skicka ditt hat emot.
Vissa av dem lär ju vara miljöpartister, typ 4% vore väl rimligt att anta👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Glöm inte det där förslaget att många gamla bilar ska förbjudas att köra i städerna. Tanken är väl att bilfabrikerna ska spy ut en massa gifter för att alla plötsligt behöver nya bilar.

Så länge bilen är tillräckligt gammal kommer man runt problemet. Kör själv en gammal amerikanare från 70-talet. Inte miljövänlig nånstans, men veteranbilar blir undantagna reglerna.

Nu är det inte därför jag har en sån bil, utan för att jag är intresserad. Jag behöver ingen bil och pendlar inte. Men det borde inte vara helt omöjligt att hitta en "veteranbil" (30+ år) som går att använda som bruksbil. Årsmodell 88 och bakåt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Du förstår alltså inte hur de använder beskattning för att få ner antalet som använder sig av moped och mc?
Det är alltså idioterna som inte lär sig hantera ett fordon innan de använder det (dvs de som krockar/kraschar med moped och mc) som du ska skicka ditt hat emot.
Vissa av dem lär ju vara miljöpartister, typ 4% vore väl rimligt att anta👍

Du låter som en sådan där som tror att flygskatten infördes för miljöns skull...

Låt mig ge dig en hint. Det handlar inte om miljö, trafiksäkerhet eller hur lätt det är att hitta en parkering. Det handlar om SKATT, och det handlar om MER SKATT.

Om alla tänkte som du skulle vi betala skatt för att andas, dricka vatten, ha samlag och föda barn.

Permalänk
Hedersmedlem

@CFSsss: Vi betalar redan 25% moms på kommunalt vatten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@CFSsss:

Du ska skatta för allt. Det enda du inte skattar för är barnen, det är för att de kommer skatta på allt framöver
👍

Resten ska du skatta för.

Passar det inte finns det ju andra länder som du kan flytta till.

Gnäll kommer man inte långt med.

Permalänk
Medlem

hur gör dom med den gamla 30kmh moppen? mig veterligen har dom ingen regskylt,
är ju visserligen rätt lätt att ta sig runt denna typ av idiotisk avgift även om dom har skyltar

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Låter ju som ett bra förslag. Speciellt om det innebär att vi slipper alla motorcyklar som väsnas. Det är ju helt huvudlöst idiotiskt att tillåta en självisk person att förpesta ljudrummet för tusentals andra människor. Både motorcyklar och mopeder är ju förlegade fordon som kan hamna på museum tillsammans med häst och vagn. En del tvingas själva använda öronproppar för att köra skiten.

Hoppas att det sprider sig i hela landat och att det kostar extra mycket att parkera motorcyklar i städer.

För de som är seriösa med pendling och är för otränade, tjocka eller på annat sätt inte klarar av att med egen kraft förflytta sig själva så finns det ju alternativ i form av elcyklar. Billig, smidig och kräver mycket mindre plats än både mopeder och motorcyklar.

Permalänk
Medlem

MP är ett skämt, vore inte ledsen om dom skulle hamna under spärren men det blir väl stödröster så som KD har fått förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Gnäll kommer man inte långt med.

Mer fel kan du nog inte ha här. Om ingen "gnäller" som du uttrycker det, hur tror du att det blir förbättringar här i världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Om ingen "gnäller" som du uttrycker det, hur tror du att det blir förbättringar här i världen?

Saklig argumentation?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det handlar helt enkelt om ett förtäckt skatteuttag.

Inget parti vill med de skattesatser vi redan har bli ihågkommet som det som ytterligare ökade procenten på deklarationen. Det minns folk. Lägger man däremot på ett skatteuttag på något som många behöver/använder/gör, exempelvis miljöskatt på elektronik, boendeparkeringsavgifter, flygskatt, eller parkeringsavgifter på MC och moped, så kommer det givetvis bli ett initialt ramaskri i stil med detta, men snart är det normaliserat, och ingen minns att det inte alltid varit så, typ.

Vänstern har redan tömt kommunerna och de statliga bolag som högern inte redan hunnit sälja av, genom att belåna dem och ta ut det frigjorda kapitalet som avkastning. Det går inte att dölja samhällskostnaderna den vägen längre. Från 2015 har dessutom enorma oförutsedda kostnader tillkommit i och med flyktingkrisen. Räkningen måste dock alltjämt betalas.

Man får nog kort sagt räkna med mer av den här sortens tilltag i framtiden, om inte demontering av välfärden är ett alternativ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Låter ju som ett bra förslag. Speciellt om det innebär att vi slipper alla motorcyklar som väsnas. Det är ju helt huvudlöst idiotiskt att tillåta en självisk person att förpesta ljudrummet för tusentals andra människor. Både motorcyklar och mopeder är ju förlegade fordon som kan hamna på museum tillsammans med häst och vagn. En del tvingas själva använda öronproppar för att köra skiten.

Hoppas att det sprider sig i hela landat och att det kostar extra mycket att parkera motorcyklar i städer.

För de som är seriösa med pendling och är för otränade, tjocka eller på annat sätt inte klarar av att med egen kraft förflytta sig själva så finns det ju alternativ i form av elcyklar. Billig, smidig och kräver mycket mindre plats än både mopeder och motorcyklar.

Heh, visst är det aids med blekfeta medelålders gubbar som åker runt på onödigt bullriga harleys - Cartman summerar det klockrent - och kids som svinar runt i trafiken på sina grenraketer för att till sist köra ihjäl sig till enorma kostnader för både samhälle och familjer, men att kalla motoriserade tvåhjulingar förlegade är väl minst sagt att ta i. De har fortfarande sin funktion.

Cyklar, och för all del elcyklar, har mycket kortare räckvidd i och med sin lägre fart. Det är inget konstigt att folk pendlar 10 mil till Stockholm idag. Du hojar inte från Västerås, Bålsta, Uppsala, Gnesta, eller vad det nu kan vara, till Stockholm, varje dag. Det är dessutom långt från alla som har möjlighet att fräscha upp sig när de kommer till kontoret, eller jobbar på ställen där det är acceptabelt att vara lite smålökig.

Jag tycker dock inte det är fel att ta ut parkeringsavgift på MC och moped i stan. Om något är det väl förvånande att MC- och mopedförare fått behålla gratisparkeringsprivilegiet så länge som de har, när bilförarna parallellt med detta varit kassakor i evigheter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cp_:

Låter ju som ett bra förslag. Speciellt om det innebär att vi slipper alla motorcyklar som väsnas. Det är ju helt huvudlöst idiotiskt att tillåta en självisk person att förpesta ljudrummet för tusentals andra människor. Både motorcyklar och mopeder är ju förlegade fordon som kan hamna på museum tillsammans med häst och vagn. En del tvingas själva använda öronproppar för att köra skiten.

Hörselproppar används för att motverka vindbruset som uppstår i hjälmen, inte för att dämpa motorljudet.

Permalänk
Medlem

Pengaslukande sossar, hur tänker de ens? Hur mycket av våra pengar vill de ha? 90% av var mans inkomst? 110%?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av difi:

Jag själv bryr mig inte så mycket om motorcyklar men det är ett under att dom fortfarande tillåts. Dödstalen samt skadorna som motorcykelåkandet för med sig varje vår/sommar är svåra att inte anmärka vid.

Har du kollat de faktiska talen hos Transportstyrelsen eller baserar du ditt inlägg på subjektivitet? Det vill säga att du tycker att det är mycket nyhetsnotiser kring MC-olyckor på vår/sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Saklig argumentation?

Jag hoppas du inte missade att jag använde citattecken, och det av en anledning.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är trist att man ska subventionera p platser via skatten så låt dem fullt ut bekostas av de som parkerar, 2 hjulingarna är kanske på rätt nivå (men troligen under) men bilar är definitivt för billiga att parkera idag i förhållande till markvärdet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

@milkab: Jag kör bil i arbete hela dagarna i stockholms innerstad. Detta intresserar mig inte så mycket att jag tänker leta siffror men i stockholmstrafiken så är cyklister den absolut värsta trafikanten. Jag kan inte minnas att jag en enda gång stört mig på en moped eller MC som inte följer trafikregler. Cyklister däremot cyklar mot rött, struntar i högerregeln och cyklar rakt ut i övergångsställen.

Om vi nu ska diskutera trafiksäkerheten....

Intressant, själv så upplever jag bilister som de mest regelbrytande trafikslaget med obligatorisk fortkörning, ovilja att blinka när de ska svänga, accelererar mot gult (även mot rött), ignorerar högerregeln, struntar i zebralagen, gör farliga omkörningar och inte minst kör och parkerar på cykelbanorna. Som gående och cyklist (regelföljande sådan) så tenderar en hel del bilister (och deras brist på regelefterlevnad) vara riktigt farliga i trafiken. Om vi nu ska diskutera trafiksäkerheten...

Det blir lätt så att man inte ens ser sitt eget trafikslags regelvidrigheter medan man uppmärksammar andras brister. Utöver det så verkar cyklister vara ett populärt mål för konfirmeringsbias.

Permalänk
Medlem

Jag drabbas inte av detta men folk tänker sällan att folk har olika behov. Jag kör bil till jobbet men jag får ofta höra att jag ska ta kollektivtrafik men det går inte eftersom jag jobbar skift, kvällar och nätter och då går inte kollektivtrafiken. Samma sak gäller för många som kör moppe/MC att dom har inte möjlighet att äga en miljöklassad bil eller ta kollektivtrafik eftersom det inte alltid passar med tider mm. Segt att ett parti som ligger under spärren för att ens få komma in i riksdagen kan få bestämma detta som berör så många människor. Blir arg.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.